Nybygget kegerator - trenger tips til ølslanger/skumutfordringer

janmb

Norbrygg-medlem
Hei.

Lang historie kort:

Jeg har en nybygget kegerator. Jeg skal tappe, uten skumproblemer, fra normalt fattrykk, dvs i verstefall 2+ bar for hveteøl. Det undergraver hele poenget med utvendige tappekraner dersom man skal dille med å redusere trykk hver gang det skal serveres.

Jeg har prøvd meg med ca 3 meter 3/16" superflex ølslanger, og dette gir ikke nok trykkfall til å unngå skumproblemer. Jeg bruker "vanlige" perlick tappekraner.


Noen ideer til hvordan best angripe dette?

- finnes det myke slanger med enda mindre tverrsnitt enn 3/16?
- lengden virker til å ha liten betydning så lenge tverrsnittet ikke er mindre...
- tappekraner med flowkontroll... funker de effektivt mot skumming?

Alle ideer tas med takk, bortsett fra å redusere fattrykk før servering :D

mvh
Jan
 
Kjenner ikke til de slangene men de  da nesten 5 mm, jeg prøvde med 10 meter 6 mm slange, så fort at det måtte myyye mer til og gikk da over til 3,3 meter 3mm.

6 mm = 28,28 mm2
3 mm = 7.065
3 mm er mao. 1/4 av 6 mm. mens den effektive reduksjonen er mye mer.
 
@Bernts

Nå var hele poenget at det skal være serveringsklart til enhver tid. Å sette temperaturen lavere enn serveringstemp betyr bare at jeg fjerner meg enda lenger fra den ideen enn om jeg skulle justere trykket opp og ned.

Temp på 6-7 grader og trykk på (i verste fall) 2+ bar er å anse som faste verdier i denne problemstillingen.

Det eneste jeg egentlig har å påvirke med er slange og kraner (så langt jeg selv ser hvertfall)
 
Oddvar Demmo skrev:
Kjenner ikke til de slangene men de  da nesten 5 mm, jeg prøvde med 10 meter 6 mm slange, så fort at det måtte myyye mer til og gikk da over til 3,3 meter 3mm.

6 mm = 28,28 mm2
3 mm = 7.065
3 mm er mao. 1/4 av 6 mm. mens den effektive reduksjonen er mye mer.


Høres veldig bra ut. Noen ide om hvor jeg får tak i relativt myk slange i så liten diameter som 3 mm? Og sekundært, den må inn på relativt store nipler, tror gjennomføringene til kranenen mine er 6 mm, så må translere opp til større slange rett før det.
 
Ja, fravær av skumproblemer tar definitivt prioritet over høy flow.

Er den clasohlson-slangen nogenlunde føyelig, eller stiv når kald?

Har du noen link til fornuftige overganger/slanger til endene? (never mind - fant selv)

Takker for hjelpen så langt - skal forresten hilse fra Anne-Kari :D


edit:


Da tror jeg det blir følgende oppsett:


Fat - ball lock ølkobling - nippel - kort 3/8" pex - overgang - 2-3 meter 3mm pex - overgang opp igjen - kort 3/8 pex - nippel til nippel - ca 1 meter 3/16 pvc slange - tappekran

Er dessverre nødt til å innom pvc-slange på slutten før krana av plasshensyn i kjøleren. Med rett og stiv 3/8 pex + overgang + stiv 3/16 pex bygger dette altfor langt inn over der fatene skal kunne løftes ut og inn.



Så lenge jeg har en fin lengde med den tynne slangen ut av fatet burde det ikke være noe problem med en ekstra meter litt grovere slange før krana, ikke sant?
 
Kongsberg brygger mao.

Hvorfor 1 meter 3/8 ? den betyr ikke noe for skumdemping i denne sammenheng.
3/16 pex er 4,75 mm utvendi og 2,7 innvendi og passer på 3/16 JG kobling
3 mm PVC slange er 3 mm innvendi (ID) og 5 mm utvendi (OD) og passer bra på 3/16 JG

Du har et ganske høyt trykk som hører til veteølene og trenger dermed mye slange/rør, kanskje starte med en lang og korte inn til det passer, 30 kroner rett i søpla er ikke mye idag :)
 
Kongsberg indeed

Lengde: Ja, starter med nok og korter heller inn. Hadde relativt grei erfaring med 1 meter 3/16 pet slange på løse picnickraner, men da til ales på ca 1 bar. For hveteøl var ikke 1 meter nok. Så starter med 3+ så får vi se.


Grunnen til at jeg vil bruke et stykke fleksibel slange fra krangjennomføringa er helt enkelt av praktiske plasshensyn. Jeg har krangjennomføring med 6mm nippel rett i baken, ergo den stikker rett inn i toppen av kjøleren. Dersom jeg skulle sette på et kort stykke stiv 3/8 PET + overgang + lang 3/16 PET direkte på krankjennomføringen lager det et mareritt når fat skal inn og ut av kjøleren og vil før eller siden skade slangene/overgangene.

Derfor vil jeg heller bruke litt at den tykkveggede, veldig fleksible PVC-slangen jeg allerede har, og heller samle overgangene og den tynne slangen i en ryddig kveil i et hjørne av fryseren - gir også bedre sjans for å ikke skade noe av det.

Hadde jeg hatt litt bedre plass eller vinklet nippel ut av krangjennomføringen hadde det nok ikke vært nødvendig, men enn så lenge tror jeg det er det.
 
janmb skrev:
Kongsberg indeed

Lengde: Ja, starter med nok og korter heller inn. Hadde relativt grei erfaring med 1 meter 3/16 pet slange på løse picnickraner, men da til ales på ca 1 bar. For hveteøl var ikke 1 meter nok. Så starter med 3+ så får vi se.


Grunnen til at jeg vil bruke et stykke fleksibel slange fra krangjennomføringa er helt enkelt av praktiske plasshensyn. Jeg har krangjennomføring med 6mm nippel rett i baken, ergo den stikker rett inn i toppen av kjøleren. Dersom jeg skulle sette på et kort stykke stiv 3/8 PET + overgang + lang 3/16 PET direkte på krankjennomføringen lager det et mareritt når fat skal inn og ut av kjøleren og vil før eller siden skade slangene/overgangene.

Derfor vil jeg heller bruke litt at den tykkveggede, veldig fleksible PVC-slangen jeg allerede har, og heller samle overgangene og den tynne slangen i en ryddig kveil i et hjørne av fryseren - gir også bedre sjans for å ikke skade noe av det.

Hadde jeg hatt litt bedre plass eller vinklet nippel ut av krangjennomføringen hadde det nok ikke vært nødvendig, men enn så lenge tror jeg det er det.

Du får hilse igjen, det var hveteøl hun fikk til gravøl for ti år siden :)
Hver mann må nok justere sitt opplegg, jeg har kraner i tårn med bare 3 mm innløp, greit med 3 mm slanga da, og 2,5 ligger i varmen, bra det er lite volum i dem da.

Den andre kegeratoren har kraner i døra med 1/4 innløp og 3 mm slanger, rimelig god plass men det må vises aktsomhet.
 
En liten oppfølger....

Jeg har seriøse tillitsproblemer til JG-koblinger... Langt ifra basert på erfaringer, bare magefølelsen at "hvordan i alle verdens dager kan dette holde tett?"...

Hva er erfaringene med slike? Er uhell i det hele tatt et tema, eller funker de feilfritt og holder slangene på plass? Med såpass mye bevegelsesfrihet jeg opplever slangeendene har inne i koblingen sliter jeg med å se hvordan dette er så tett og fint som det er, derav angsten :D

Trykktestet djevelskapen med 5 bar uten problemer så det er åpenbart at det er tett, bare sliter med å ha tillit til det, så litt forsikringer basert på faktisk erfaring ville være fint.

Starter med 6 meter 3mm slange til hveten - ga rolig og fin flow ved testing på 2 bar (dog med rent vann og starsan) så virker langt mer lovende.
 
Sterkrens over tid er ikke bra erfarte jeg, frost sies også å ikke være bra.
Der det er mulig bruker jeg ikke JG, og håper å få dreid overganger fra 6,35 mm (1/4")til 3 mm i rustfritt så blir alt permanent
 
Ja, dreide overganger i metall med slangeklemmer på utsiden virker mer betryggende for min del...

Sliter med å finne nippel-til-nippel type skjøtestykker dog, finnes tonnesvis med alskens T-ledd, fireveis ledd etc, men en helt enkel rørstump med rifler er ikke lett å oppdrive.
 
Sært... Testa nettopp et oppsett med 6 meter 3mm slange mellom fat og perlick tappekran... Fortsatt nesten rent skum ut, til tross for relativt rolig flow...

Kan selvsagt fortsatt forlenge MYE, denne slangen tar jo null plass, men allikevel overraskende at dette ikke hjalp mer.

Er Perlick-kraner generelt vanskelige å ha med å gjøre? Virker som jeg hadde langt mindre problemer med picnic kraner...
 
Testa samme slange på picnic kran og samme resultat. Ølet er overkarbonert, har bomma med temperaturen etter ombygging så det forklarer den saken.

Endte uansett opp med 2.5 * 4 mm slange og koblinger fra Tess. Dyrere, men ser veldig solid og bra ut.
 
janmb skrev:
Testa samme slange på picnic kran og samme resultat. Ølet er overkarbonert, har bomma med temperaturen etter ombygging så det forklarer den saken.

Endte uansett opp med 2.5 * 4 mm slange og koblinger fra Tess. Dyrere, men ser veldig solid og bra ut.

Hei,

Hva slags koplinger bruker du fra Tess? Er også skeptisk til JG koplingene til fast opplegg.
 
Samme ulla som jg, men i metall. Langt mer solid, inkludert mer solid låsing og tetting. Stoler lettere på de enn jg i plast.
 
janmb skrev:
Samme ulla som jg, men i metall. Langt mer solid, inkludert mer solid låsing og tetting. Stoler lettere på de enn jg i plast.

Får ta en tur innom Tess og sjekke.
Helt enig. Skeptisk til koplinger i plast.
 
Tilbake
Topp