Nye flasker og vask

Putre

Norbrygg-medlem
Har endel nye og ubrukte flasker,  og lurer på om det er noen vits i å vaske dem med pbw eller liknende før bruk.  Eller om det holder å skylle dem med varmt vann og Star San før bruk?
Noen som har erfaringer eller meninger om dette?
Det er 0.5l glass ølflasker fra bryggeland.

Jeg har alltid bare skylt dem i varmt zalovann og deretter starsan. Kan godt hende det holder å bare skylle dem.

Starsan er sikkert bra om ein har sviktande handhygiene under brygginga :laugh:, men med normal hygiene vil kokande vatn halde lenge.

amatøren skrev:
Starsan er sikkert bra om ein har sviktande handhygiene under brygginga :laugh:, men med normal hygiene vil kokande vatn halde lenge.

Uten at jeg skal uttale meg om andres håndhygiene vil jeg påstå at så billig og enkelt i bruk starsan er er det helt unødvendig å la være å behandle alt som er i kontakt med øllet mellom kok og  servering med starsan.
Bakteriene har jo den egenskapen at de kan få det for seg å komme fra flere kilder enn dårlig  håndhygiene.

Koking dreper jo selvsagt det og etter en ti (?) Minutters tid, men selv synes jeg i hvert fall det er enklere å gi flaskene en starsandusj enn å koke dem.
Dette forutsetter selvsagt at flaskene er rene i forkant.
Har aldri handla flasker i bryggebutikk, men så lenge de ser rene og pene ut hadde jeg sikkert nøyd meg med skylling i varmtvann fra krana og deretter starsan.

Er det ingen som brukar bakarovnen til desinfisering? Eg gjer dette og synest det er veldig smart, eg berre vaskar flaskene med zalo eller lignande, skyller godt så er det inn i ovnen på litt over 100 grader. Får lett plass til 24 bjørnungar i slengen.

Jeg bruker ovnen av og til, men da er det vanligvis for konkurranseflasker eller andre tilfeller der jeg vil være helt sikker. Setter litt aluminiumsfolie over toppen og lar dem få ei solid dose varme. Helst med litt fuktighet igjen i flaska.

Aldri mer steikovnen etter at hele lasset begynte å rase ut....
Skyller flaska med vamt zalovann og fjerner etiketter med en gang. Setter den på flaskelageret og sprayer med starsan en times tid før flasking. Har ikke erfart enda at dette ikke er godt nok.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har alltid brukt steikovnen. 175 grader i en halv time. Det som da ikke er dødt, fortjener en slurk øl! Synes dette er en veldig effektiv måte. Det kan være ok å ha en god steikehanske når flaskene skal ut igjen...

Generasjoner med mødre har sterilisert saftflasker og syltetøyglass i stekeovnen, alltid, inntil den slags produksjon gikk ut av tiden, i alle fall nesten - det er lett, effektivt og relativt nødvendig å gjøre det  :biersmile: Utvendig kan man ta på dem  :)

Denne tråden er snart en måned gammel, men jeg tar sjansen på å dra den opp igjen.

Hvorfor setter man aluminiumsfolie på toppen? Og hvorfor er det ingen som bruker oppvaskmaskin? Er helt fersk brygger, og er fremdeles i innkjøpsfasen, men i mitt hode burde dette gjøre det reint nok. Selvfølgelig med en liten dusj av starsan før bruk.

Ang oppvaskmaskin, så er min teori at den ikke klarer å vaske flaskene godt inni. Tror det bare er flaks om det tilfeldig kommer noe oppvaskmaskinmiddel inn den trange tuten. Men flaskene blir pene og rene på utsiden.

Jeg har ei kasse fra Europris som jeg fyller med varmt vann og PBW. Så legger jeg flaskene nedi og lar de få ligge i ca 30 min.
Så tømmer jeg flaskene for PBW, og visuelt ser om de er rene.
Da er de klare for en siste skylling med varmt rent vann, så stables de på flasketreet for tørking.

Nå kan de lagres kassevis og da med alufolie over tutene så ikke det kommer møkk og støv ned i flaskene.

Rett før jeg tapper øl på de, får de en dusj med starsan med flaskeskylleren med pumpe.

Nødvendig utstyr:
Kasse som rommer ca 24 flasker for bløtlegging.
PBW
Flaskeskyller til kran http://www.bryggselv.no/products/flaskeskyller-til-kran-dobbel Flaskestativ http://www.bryggselv.no/products/flaske-stativ-80-flasker Flaskeskyller med pumpe http://www.bryggselv.no/products/flaskeskyller-m-pumpe

Tilbake
Topp