Nytt brygg på gammel gjærkake.

Hei alle sammen. Jeg har lagd en saison som er ferdig neste uke. Har tør-humlet med 100g ammarillo. Så hørte jeg at man kan sette en ny vørter på den gamle kaka. Så kommer spørsmålet. Jeg ønsker et forslag på en enkel vørter og hive på den gamle kaka. En som får frem gjærtypen, og hummle restene. Jeg vil ikke vaske no gjærkake eller noe. Bare hive rett oppi.
Ka dere trur om d?
Målte fg nu nettopp og og den var på 1010. satte opp temp til 27g nå og håper den skal komme ned til 1006.
og var på 1067
brygget er på 22 liter.

Anbefaler å vaske gjæren om du skal repitche, du får med altfor mye død gjær og andre urenheter som lager usmak, og gjør holdbarheten på ølen dårligere. "Regelen" for gjenbruk er ; lav til høyere alkoholinnhold. lys til mørkere farge, lav til høy IBU osv. 100 gr humle hjelper ikke akkurat heller, denne vil du bli kvitt ellers kan den lage usmak og oksydere når det organiske materialet brytes ned. Stoffene fra humle har også den egenskapen at de dekker gjærcellene slik at metabolismen hindres, det er slik den også motvirker andre bakterieceller. Det er gjæren som lager ølet ditt, kan du ikke holde den "ren" til neste batch anbefaler jeg å bruke ny. Når det er sagt så vil det fungere å lage ny batch oppå den gamle gjærkaken, og flere vil også sikkert fortelle at de har gjort det, og at det går bare bra. Det er ikke optimalt, men krav til kvalitet får være faktoren som vipper vektskålen. Du skriver heller ikke hvilken type gjær det gjelder, noe som har stor betydning for hva du kan lage. Eksempelvis kan man lage en Blond eller Wit på wlp-400. Men gjærtypen fremmes nok bedre i Saison, bitterheten fra humlen vil du nok få med en del av uansett, så en blond med godt humlepreg hadde nok passet godt etter Saison.

Jeg har tre husøl. Apa, en Smithwicksklone og Hveteøl. Nesten konsekvent så lager jeg to batcher med disse, det vil si at når jeg f.eks tapper Apa på fat så fjerner jeg ca 2/3 del av gjærkaka og fyller på med ny vørter. Jeg har til dags dato ikke merket noen negative smaker mellom de to batchene. Nå skal det sies her at jeg ikke tørrhumler.

Usmaker trenger ikke komme umiddelbart, men også etter lagring.Om du er stødig på hånda så er det mulig å grave ut det du trenger fra gjærkaka, litt tricky om du bruker bøtte eller pet, men det du vil ha er gjæren som er i midtsjiktet. I den nederste delen som flokkulerer først er det mye dødt og annet snadder, og den gjæren som flokkulerer først er den gjæren som gir dårligst utgjæring. På toppsjiktet har du den gjæren som flokkulerer sent og utgjærer mest, og som er mest "utsatt" for muteringer. Om du får til, så gå i alle fall etter den midterste delen. Vet ikke om det har kommet til Norge ennå, men det er på markedet koniske gjærkar i plastmateriale til en overkommelig pris ,da kan man lettere høste gjæren ved å tappe ut fra bunn, og sortere vekk den delen man ikke ønsker. Nok gjær er med på å gjøre ølet bedre også. http://minibrew.com/ :cool: eller mekke sjøl http://www.plastic-mart.com/product/3153/10-gallon-square-rinse-tank-sp0010-sq8

Det er ikke mye jobb å vaske gjæra, søk på YouTube for fin video. Har pitcha på gjærkaka, det går fint an, med litt flaks og avhengig av vørteren, men saisons er delikate øl, så jeg ville vasket. Saisongjæra er ganske robust etter min erfaring, tåler å bli vasket og lagret litt også.

Ps: Det kan være du må kjøpe litt ekstra gjær og pitche sammen med den gamle, men det går fint å pitche bare den gamle og så evt repitche etter noen dager hvis det stopper opp. Du kan også ha det gøy med bær dersom ting stopper, saisongjæra jeg har brukt har da våknet til live og gitt meg en tørr og fin utgjæring.

Tilbake
Topp