Nytt bryggeri på gang

Nå skal vi endelig få gang på 3-kjele oppsett, vi har til nå brygget på en 50 liters beredee med meskepose i, den har vi brukt nå i ca 3 år, men har en stund gått rundt og hatt lyst på større system, og nå nærmer det seg , valget falt på 3 stk 98 liters gryter fra bryggselv, varming av varmtvannsgryta og kokekaret blir gjort med propan, og så er tanken rims på meskekaret, sånn ser det ut foreløpig:image.jpg så kommer det nok opp til flere spørsmål fra meg her, vi hadde opprinnelig tenkt å lage et herms rør, med element og spiral i, men ble anbefalt å heller bruke rims, pga raskere respons o.l, er selv litt usikker, noen som har erfaring med lignende oppsett? Eventuelt tips? Hovedpumpa vi skal bruke er en chugger inline, men skulle hatt en pumpe til å sirkulere skyllevann og div, noen tips til pumpe her? Christer
 
Med RIMS har du direkte varme på vørter og ikke gjennom en kveil med kobber eller rustfritt som i HERMS. Det fikk oss til å velge HERMS når vi nå skal oppgradere til våren. Vil ikke risikere svidd vørter som jeg har lest noen har fått oppleve. Dette er såklart en helt subjektiv vurdering og det er mange som har bare positive erfaringer med RIMS og.
 
Har rims med ULWD element, kun brygget 4 ganger med denne. Jeg har ikke opplevd svidd vørter enda. stegmeskingen syntes jeg går kjapt. Har laget meg en mini herms med coil(SS), ca 2 liter volum og 3kw varme element, ikke testet enda, men ser for meg at den blir endel tregere.
 
Har rims med ULWD element, kun brygget 4 ganger med denne. Jeg har ikke opplevd svidd vørter enda. stegmeskingen syntes jeg går kjapt. Har laget meg en mini herms med coil(SS), ca 2 liter volum og 3kw varme element, ikke testet enda, men ser for meg at den blir endel tregere.
Har du bygget rims med tri clamp? Hvor kjøpte du elementet og sånn? Hva slags effekt har du på elementet på rimsen?
 
Tilbake
Topp