Nytt tappetårn - men det kommer bare skum???

TomS

 
Heisan!
Har kjøpt kjøleskap m/tappetårn. Tidligere har jeg kun bukt picnickran og aldri hatt problem med for mye skum... Nå kommer det som nevnt kun skum, uavhengig av hvor fort jeg tapper. Legger ved noen bilder - og håper på litt hjelp:)ImageUploadedByTapatalk1430930701.922025.jpgImageUploadedByTapatalk1430930715.324870.jpgImageUploadedByTapatalk1430930726.310447.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Første som slår meg er ølslangen. Jeg bruker 3/16 tomme og 3 meter for å få nok trykkfall for å unngå bare skum. Hvis du senker serveringstrykket så blir det mindre skum, men da får du litt lite karbonering, alt avhengig av hvilke innstillinger du har.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Takk. Har karbonert på 4 grader, en uke med ca 1 bar. Dette var perfekt ved bruk av vanlig picnickran. Nå koblet jeg egentlig bare på fatet uten å ha på gasstrykk. Resultat: skum! Vil det hjelpe å tappe ut litt trykk fra fatet over ett par dager - el vil dette resultere i et øl uten kullsyre? Frustrerende......


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Forsøk med lenger slange. Me har 3 meter med skummdempende slange og det ser ut til å vere hjelp i
 
Som en midlertidig løsning kan du senke trykket ut fra co2-tanken og deretter slippe ut gass fra fatet. Det vil senke serveringstrykket og resultere i mindre skum, men karboneringen av ølet vil gå nedover etterhvert. Vil anbefale å skifte ølslanger for en mer permanent løsning.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Hmmm. Takk, men noe rart at det følger med for kort slange! Dimensjon på slange?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Lengre slange med mindre innvendig diameter er løsningen. Det skal ikke være nødvendig å senke trykket for å tappe, da vil karboneringsnivået i ølet synke etterhvert.

glennrlie sin kalkulator over lengde på tappelinje er en fin pekepinn på hvilke dimensjoner som fungerer.
http://www.glennrlie.net/kalk_tappelinje
 
Har allerede planlagt en tur til Bryggselv til uka... Ser at jeg må ha en mer permanent løsning. Takk for linken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp