Nyttårsøl

Jeg sitter å planlegger et nyttårsøl. Det skal brygges på tre kilo DME, en halv kilo crystallmalt og...nå er jeg i tvil om jeg skal bruke  Münchnermalt 15 EBC  eller  Pale Ale malt 7 EBC. Ølet er en ale denne gangen og jeg lurer også på hvor mye malt jeg trenger i tillegg til dme for at det skal bli sånn ca. seks %. :help:
 
Hvor mye øl skal du lage? Antar du skal gjøre en minimesk siden du vil bruke münchener eller pale?
 
Hvis du bare bruker crystalmalt så trenger du ikke å delmeske, det holder da å lage en slags te av malten. Men dersom du skal bruke munchnermalt eller pale ale i tillegg (som forsåvidt er basismalt som dels kan erstattes av DME) så skal det nok en delmesk til med nøyere temperaturkontroll og lengre 'trekketid'.

Hvis du bare skal bruke 3 kg DME og 0,5 kg crystalmalt, så bør brygget bli i underkant av 20 liter for å komme til en OG på 1.060 (nesten 6% alk). Prøv å beregne litt med www.beercalc.dk og hvis du lager konto der så kan du selv mate inn oppskrifter og lagre dem til senere tid. Ellers så kan du prøve å tukle litt med denne deloppskriften.  :brygging:
 
Takk Ed. Jeg har laget en konto på beercalc men det er sjedd noe galt så jeg får bare beskjed om feil passord. Men den "deloppskriften" kan jeg fint bruke. :ilike:
 
Tilbake
Topp