Nyttige modifikasjoner og ekstrautstyr for Grainfather

Jo det har du nok rett i. Men pumpa må løfte 10cm ekstra om du har den slik som på bildet.Jeg har lengre slange fra stigerøret enn originalt og har derfor kjøleren nede ved bunnen av GF. Det gir meg bedre flow sånn rent visuelt ihvertfall.
 
Jeg har jo sett pumpa pumpe vaskevannet gjennom kjøleren og har ikke noe problem med den flowen som oppnås da, så det er ingen tvil om at humlegrums og annet trub i det minste delvis tetter inntaksfilteret, selv med whirlpool.

Jeg for min del kommer til å kjøre neste runde med humleposer og hvis det blir bra, så vurderer jeg å skaffe et skikkelig humlefilter (f.eks det som tilbys originalt).
 
Winter is coming. Derfor har jeg bestilt graincoat. Og siden jeg tydeligvis er ræva på whirlpool, så har jeg bestilt humlefilter i samme slengen.
 
Winter is coming. Derfor har jeg bestilt graincoat. Og siden jeg tydeligvis er ræva på whirlpool, så har jeg bestilt humlefilter i samme slengen.
ser det verserer flere typer, en i 800micron og en annen i 300, noen tanker om at den på 300 er bedre enn 800, for mye gjennomstrømming etc ??

denne f.eks på 800 micron : https://www.vestbrygg.no/produkt/bryggeutstyr/grainfather-tilbehor/grainfather-hop-spider/

VS denne på 300 : https://shop.petit-agentur.no/products/speidel-braumeister-20-liter-humlefilter
 
Ville gått for 800. 300 er veldig finmasket så det er som du sier, gjennomstrømning med dertil lavere utbytte. Litt materiale tåler enhver pumpe.
 
Same shit. Tror kanskje hop spider først kom som en greie du la over uttaket i kjelen. Et filter. Nå går det iallefall for det meste som det samme.
 
Grainfathers 800 micron. Jeg brygget tidligere BIAB inntil nylig og brukte da en stor, ganske grovmasket kjøkkensil for å helle avkjølt vørter i gjæringskaret. Det samlet såpass mye trub og humlerester at jeg absolutt ikke på noen måte er redd for at 800 micron er for grovt.
 
Jeg kom på en ting til som er lurt med humlefilter: Man har bedre kontroll på kontakttiden mellom humle og vørter. Ved å faktisk fjerne hele filteret med innhold, så har man kontroll på nøyaktig tid, og er ikke avhengig av en viss hurtighet på nefkjølingen.
 
Jeg kom på en ting til som er lurt med humlefilter: Man har bedre kontroll på kontakttiden mellom humle og vørter. Ved å faktisk fjerne hele filteret med innhold, så har man kontroll på nøyaktig tid, og er ikke avhengig av en viss hurtighet på nefkjølingen.
Mener du å fjerne hele filteret i bunn av kjelen ved pumpeinntaket?

Jeg gjorde dette ved et uhell i helgen og syntes det ble veldig mye mer trub i gjæringskaret. Nå er kanskje ikke det krise, men opplever at filteret hjelper veldig ifht trub og klarhet ihvertfall.
 
Nei, jeg snakker om et slikt:

36232077-origpic-61022a.jpg
 
Jeg kom på en ting til som er lurt med humlefilter: Man har bedre kontroll på kontakttiden mellom humle og vørter. Ved å faktisk fjerne hele filteret med innhold, så har man kontroll på nøyaktig tid, og er ikke avhengig av en viss hurtighet på nefkjølingen.

Da bør du plotte det inn i bryggersoftwaren og, mange programmer tar høyde for at de er i kjelen en stund etter f.eks "60 min kok". har brent meg på det der for noen år siden da jeg testet det samme, men med humlesokk. Hvis humlesokken var i hele veien så oppfattet jeg ølet som mindre feil i bitterheten, men fortsatt feil pga humlesokk.
 
Takk for erfaringen, @Miguel .
Jeg har ikke tenkt å fjerne ved flameout, men ved overgang til Grainfather har det vært en bekymring med anbefalt fremgangsmåte (kjøling gjennom motstrømskjøleren til gjæringsfat) at kjelens innhold ikke kjøles nevneverdig. Nå kan jeg bare løfte ut humlen etter en stund.
 
Takk for erfaringen, @Miguel .
Jeg har ikke tenkt å fjerne ved flameout, men ved overgang til Grainfather har det vært en bekymring med anbefalt fremgangsmåte (kjøling gjennom motstrømskjøleren til gjæringsfat) at kjelens innhold ikke kjøles nevneverdig. Nå kan jeg bare løfte ut humlen etter en stund.

Bruker en sånn på grainfather selv, og pleier å resirkulere vørter ved starten av kjølingen i 2-3 minutter oppi denne kurven. I starten er det typisk litt humlerester og cold break som sniker seg gjennom pumpefilteret som da fanges i kurven. Dette kjøler jo også selvsagt innholdet i kurven. Når du faktisk overfører til gjæringskaret skal det jo ikke mer enn 8-10 liter til før kurven henger over overflaten på vørteren, da har den jo liten effekt. Har sjelden mer enn 1-2 cm gjærkake i bunnen av bøttene etter det!
 
Jeg hadde et sånt tidligere, det var på 500-600micron fra Brygg Selv. Det var så finmasket at det ikke sirkulerte noe særlig gjennom og det ofte "lå igjen" vørter i filteret selv om resten av kjelen hadde et lavere nivå.
Så om man skal kjøpe et nytt er jeg blitt anbefalt et litt grovere, det som Grainfather selger selv, tror det er 800 micron.
Så det kan være et tips!
 
Tilbake
Topp