O2 sett fra Bryggeland

Det spørs hvor tykk slange du bruker. Jeg bruker tynn slange og i følge mitt flowmeter leveres det 1,5 l/m
 
Flaske med tynn nippel og slange leverer ca 2,5 l/m med regulatoren fullt åpen gjennom flowmeteret men det er ikke antydning på flowmeteret når jeg kobler på slange og brusestein men det bruser godt i vannet allikevel.Kan vel bare kutte ut flowmeteret og bare bruke regulatoren på fullt 1/2 til 1 minutt?Virker ikke som det er lett å vite hvor my O2 man tilfører..
 
Kjøpte flowmeter med 0-3L/min for en stund siden. Før den ankom fikk jeg kjøpt en 'medisinsk' O2 flaske med fast flowmeter, så det er ubrukt. Har kalibrert / testet dem mot hverandre i serie, og de viser likt.
[Edit] SolgtImageUploadedByTapatalk1435009455.882881.jpg
 
Sist redigert:
Har fått O2 sett med flowmeter fra Bryggeland. Selv om de anbefalte flowmeteret, kommer jeg nok til å kjøpe et på ebay. Føler meg litt lurt her!
Er opptatt av rengjøring av slangene. Noen skriver at O2 har desinfiserende effekt, men jeg tror det er snarere tvertimot.
1) Er det nødvendig å rense/desinfisere slangene?
2) Må luftesteinen av for å kunne sirkulere vann/StarSan gjennom?
3) Hvis "ja" på 2): Er det lurt med en slangestump fra luftesteinen og trykkluftkoblinger fra Biltema (side 270 i katalog vår/sommer 2015)?
4) Noen meninger om "trykkluftslange polyesterarmert PVC" fra Biltema (samme side som i 3) )
 
Min framgangsmåte:
Tar av steinen og koker den noen minutter og dropper den så i en kopp med StarSan. Mest for å kjøle den ned. Vasker og desinfiserer slangen utvendig, på med steinen, og i vørteren. Har ikke hatt noen problemer med det. Flowmeteret mitt er ubrukelig, det enten åpent eller lukket. Så jeg kjører inn oksygen i 20- 30 sekunder. Har funket fint på flere 100 liter vørter.
 
Sist redigert:
Samme fremgangsmåte som Knut, bortsett fra at mitt ebayflowmeter ser ut til å fungere fint. Jeg har ikke målt om det virkelig kommer 1L/m men det kan vel lett gjøres ved å fylle opp en brødpose e.l.
 
Takker for svar.
1) Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor ta steinen av slangen? Det blir gjennomvarmt ved å stikke den nedi koken, eller?
2) Er det lett å få steinen av og på Bryggeland-slangen?
 
Nei, det går jo bare ren o2 gjennom det som i seg selv er giftig for det meste i den konsentrasjonen. Du trenger egentlig bare sanitere stein og utsiden av slanger ved å dyppe det i starsan. La alt være påkoblet, dypp det i starsan, funker fint.
 
Gjengetape er ikke problem. Pass deg for olje og slikt som ellers er brennbart. Men det skal uansett en tennkilde/varme til å tenne på uansett griseri.

NEI DETTE ER FEIL, Oksygen tenner olje og fett uten tenn-kilde/varme !!!!! Derfor er olje eller fett VELDIG FARLIG sammen med Oksygen
Oksygen senker flammepunktet slik at oljen selvantenner.
 
Hei! Har kjøpt dette settet fra Bryggeland, og koblet det slik som bildene på Bryggeland viser. Men det skjer ingenting når jeg åpner ventilen. Noen som vet hvorfor?
 
Hei! Har kjøpt dette settet fra Bryggeland, og koblet det slik som bildene på Bryggeland viser. Men det skjer ingenting når jeg åpner ventilen. Noen som vet hvorfor?

Er du sikker på at det ikke kommer oksygen? Det kommer forholdsvis lite, og har du ikke brusestenen under vann kan det være vanskelig å få med seg at det kommer gass.
 
Det var egentlig et litt retorisk spørsmål for jeg skjønte ikke helt hva Miguel mente.
Jeg kjenner veldig godt til o2 både i forhold til økende brannfare og eksplosjonsfare i forbindelse med fett under trykk. Jeg har og pustet mye o2 så veldig giftig er det nok ikke. Men man skal ikke puste det for lenge av gangen.
Vi snakker kronisk og akkutt 02 forgiftning. I kammer på 1,4 bar puster man 02 i tyve minnuter for så å puste vanlig luft i 5 minnuter. Osv.

For å nevne noe om tema så synes jeg det er mye bedre å montere på brusestenen på et 10 mm syrefast rør enn en slage.
Hvis man må lime kan man bruke tec 7. Det har jeg sjekket. Det er godkjent for næringsmidler og tåler koketemp.
Putter den i oppvaskmaskinen etter bruk og når jeg skal bruke den så hiver jeg den i gryta med skyllevannet.
Det varmer jeg til 80 grader så da dør det meste. Så en runde med starsan.
 
Har vært i trykkammer to ganger i forbindelse med dykkerkurs holdt av akuttleger som også er dyktige dykkere.
Det overrasket meg når de fortalte at de brukte ren oksygen / meget høye doser i behandling både av dykkere og andre pasienter ned til 30 meter over timer.
Som MasterDiver er det mye jeg har lært om O2 under trykk som rett og slett ikke er riktig :)
... men at O2 under trykk kan være dødelig ved kontakt med olje, er det vel ingen tvil om
 
Tilbake
Topp