OG 1,036 og FG 1,002, er det mulig?

Finnes det en gjær/enzym/meskemetode som kan gi meg denne type utgjæring?

Dette er ifm brygging av ett lav-kalori-øl. Jeg vet det er å banne i kjerka, men det får så være.

Jeg gjør det for et familiemedlem som ikke vil ha annet.

Umiddelbart tenkte jeg at en lav OG saison kanskje kunne gjære så langt ut med litt tilsatt sukker?
Men må jeg ha tak på ensymer om jeg skal kunne lage en "Tuborg lite" kopi?

Jeg laget en Berliner Weisse med omtrent den specen tidligere i vår. 1.032 til 1.003. Men du er kanskje ikke ute etter noe som er surt?

Jeg lagde en Imperial Stout med OG: 1.120 og FG: 1.000
men det var kanskje ikke det du var ute etter heller

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men min personlige mening er at denne personen får drikke no annet enn øl

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror Belle klarer den jobben. Mitt forsøk med den vart slik,
90% base og 10% cara/crystal, mesket 69-70C, OG 1.074 og FG 1.005.
Ikke noe sukker i denne. Hadde håpet at FG skulle bli rund 10 eller høyere.
Neste gang kan det bli 71-72C.

Yup, Belle Saison gjærer langt ut. Ikke noe behov for sukker eller ekstremt lav masketemp. Min erfaring er at den gir litt mer kropp i ølet en FG skulle tilsi. Tror det må være esterprofilen.

Tror nok du også når 1.003 med Nottingham, 001 eller 007 også men er ikke sikker på om de egner seg i ølstiler der 1.003 er ønsket.

34/70 og andre lagergjærer har god utgjæring så en meget tørr lager type "Lite" er også mulig.

For å få mest mulig maltsødme, uten mye restsødme så kan man bruke en gjær som attenuerer lavt. Da må man meske lavt og lenge for å få høy utgjæring.

På grunn av din i utgangspunktet lave OG så vil de fleste gjærtyper gjære noe lengre ut en normalt.

Tror du har mange muligheter til å lage et godt øl. Lav mesketemp og høyt attenuerende gjær tror jeg er dårligste alternativ. Høyt attenuerende gjærtyper gir mindre kropp en lavt attenuerende ved samme OG og FG. Unntaket er Saison, der ble jeg litt overrasket.

Dessuten har upasteurisert øl (med rester etter ølgjær) god effekt på (ihvertfall enkelte) fordøyelsesproblemer.
Snakker av egen erfaring;)

Yup, Belle Saison gjærer langt ut. Ikke noe behov for sukker eller ekstremt lav masketemp. Min erfaring er at den gir litt mer kropp i ølet en FG skulle tilsi. Tror det må være esterprofilen.

Tror nok du også når 1.003 med Nottingham, 001 eller 007 også men er ikke sikker på om de egner seg i ølstiler der 1.003 er ønsket.

34/70 og andre lagergjærer har god utgjæring så en meget tørr lager type "Lite" er også mulig.

For å få mest mulig maltsødme, uten mye restsødme så kan man bruke en gjær som attenuerer lavt. Da må man meske lavt og lenge for å få høy utgjæring.

På grunn av din i utgangspunktet lave OG så vil de fleste gjærtyper gjære noe lengre ut en normalt.

Tror du har mange muligheter til å lage et godt øl. Lav mesketemp og høyt attenuerende gjær tror jeg er dårligste alternativ. Høyt attenuerende gjærtyper gir mindre kropp en lavt attenuerende ved samme OG og FG. Unntaket er Saison, der ble jeg litt overrasket.

Kan du utdype? Min forståelse er at sukkeret blir spist opp uansett. Jeg skjønner ikke forskjellen på å lage en lettfermenterbar vørter med lavt attenuerende gjær, kontra en tungfordøyelig vørter med høyattenuerende gjær, hvis FG blir det samme.

Spraymalt, crystal og US-05 burde fikse det, hvis du vil gjøre det enkelt.
Belle saison er sikkerstikket. Høyeste fg på mine tre brygg med Belle Saison ble 1,000;)

Spraymalt, crystal og US-05 burde fikse det, hvis du vil gjøre det enkelt.
Belle saison er sikkerstikket. Høyeste fg på mine tre brygg med Belle Saison ble 1,000;)
Hvilket meskeskjema fulgte du, og tok du utmesk. Har du temperaturkontroll under meskingen ?

Kan du utdype? Min forståelse er at sukkeret blir spist opp uansett. Jeg skjønner ikke forskjellen på å lage en lettfermenterbar vørter med lavt attenuerende gjær, kontra en tungfordøyelig vørter med høyattenuerende gjær, hvis FG blir det samme.
De lettfordøyelige sukkerartene smaker søtere en de tungfordøyelige. En lavt attenuerende gjær etterlater flere lettfordøyelige og dermed søtere smak selv om sukkerinnholdet er konstant. Laktose er helt ugjærbart og smaker ikke så søtt som farin som er helt utgjærbart.

Makes sense?

Tilbake
Topp