OG 1072, 30 liter - 5 pk US-05?

Bruker pitch-kalkulatoren til Brewersfriend. Syntes dette høres veldig mye ut, men antar det er ok? Kommentarer?

(rekker ikke starter, så må kjøpe litt/mye gjær)
 
Ja, blir en DIPA. Har jo dobbeltsjekket og antok det var korrekt, men paranoiaen tok overhånd til slutt ;-) Fint å få bekreftet, takk!
 
Hahaha. Leste av for 5g-pakker ikke 11.5g pakker.

Jeg hadde nok brukt 3 pakker for å være sikker. Heller litt for mye siden det er snakk med over 1.070 i OG
 
Har sjekket igjen på Brewers Friend. Er den kalkulatoren gal, eller gir jeg feil input? Oppgir 30 liter, OG 1072, velger pro brewer 1.0 og får da en liten overpitch med 55gr tørrgjær.

Har tidligere sett at bryggselv bruker samme kalkulator, så jeg finner det rart om den ikke er til å stole på.
 
Bruker pitch-kalkulatoren til Brewersfriend. Syntes dette høres veldig mye ut, men antar det er ok? Kommentarer?

(rekker ikke starter, så må kjøpe litt/mye gjær)
Høres mye ut. 2 pakker burde holde til en ale. Mr Malty anbefaler ca. 2 pakker til mengden du beskriver. Starter med tørrgjær er uansett ikke noe å anbefale... Men rehydrering er et must!
 
Tror grunnen til at det blir to ulike mengder gjær er pga av at mr.malty beregner at det er ca. 2.5 gang så mye gjær i en pose med gjær enn brewersfrien. Husker jeg det riktig står det en artikkel inne på brewersfriend som forklarer hvorfor de tar utgangspunkt i et lavere celletall. Jeg tror mr.malty sine tall stemmer bedre, men kunne tenkt meg at slike tall hadde vært "avklart".
 
Tilbake
Topp