OG-bom. Igjen.

Det er de bildene hvor det er beskrevet flow med manifold, bazooka, falskbunn etc.. Poenget er at med f.eks bazooka så er det mye mindre gjennomstømning gjennom maltet som ligger "ved siden av" bazookaen, i det horisontale plan.

Ja, jeg fant det der. Men det er bare relevant i forhold til skylling, og det sier Palmer også. Han sier eksplisitt at det ikke spiller noen som helst rolle hva slags system du har, så lenge du kjører batch sparging eller no sparge. Da kan du tappe fra et hvilket som helst antall punkter - ett eller mange - hvor som helst. Poenget er bare å få ut mest mulig av vørteren. "Uniform flow" er uinteressant.

Vi snakker kanskje forbi hverandre her. Jeg stilte meg bare skeptisk til ideen om at designet på meskeutstyret spiller noen rolle for det som skjer før du begynner å skylle/tappe. Det virker kanskje logisk at mekanisk påvirkning gjennom røring eller stadig sirkulasjon skal hjelpe, men jeg er ikke overbevist om det. Jeg tror det holder å røre litt av og til. Men sjølsagt: Hvis du driver med kontinuerlig skylling, og gitt at det har effekt, så blir det meningsløst hvis ikke alle deler av mesken blir gjennomstrømmet, dvs. hvis du ikke har tilnærmet "uniform flow".

Jeg har ellers tenkt at poenget med kontinuerlig sirkulasjon (kombinert med termostat) har vært å sørge for jevn og konstant temperatur i mesken. (Hvilket jeg ikke er så fryktelig opptatt av, heller.)

Men jeg er åpen for å bli overbevist om at jeg tar feil, og skal legge ut på en liten forskningsferd på nettet og i tilgjengelig litteratur. Tar jeg feil, er det jo noe å tjene på å finne ut at jeg gjør det:).

Eller nei; hvis det innebærer å begynne å herje med pumpe og termostatstyring, så er det ikke verdt det:p.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp