OG, og klar for flasking?

Her er beskrivelsen av gjæren. Det er ikke en lagergjær, men antakelig noe i retning av kølschgjær eller s-05 (????). Skal kunne brukes til alt, og kan gjæres mellom 15 og 32 grader (!!!!!!). Virker veldig merkelig - men du har i alle fall ikke ligget feil i forhold til produsentens anbefalinger.

Den står ikke på denne lista over MJ's sortiment. Har de kuttet den ut, kanskje?
Det var et voldsomt temperaturintervall der, ja!
Da har jeg nok ligget godt innafor, i alle fall.
Noen formening om FG bør ligge mye under 1014-1015 med denne gjærtypen?
Tenker jeg etter din og andres anbefaling lar det stå noen dager til. Er i alle fall positiv etter å ha smaket såvidt på brygget i dag.

Nevnte ølsett ligger fremdeles for salg på bl.a. bryggselv, men det kan jo meget vel hende at denne har gått ut av produksjon - og at det bare er restlager hos de som måtte forhandle denne fremdeles.

Det kittet lever i beste velgående, ikke noe rest. Men skjønte samtidig ikke hva det hadde noe med saken å gjøre?

Det kittet lever i beste velgående, ikke noe rest. Men skjønte samtidig ikke hva det hadde noe med saken å gjøre?
Jeg fant ikke gjæren i MJs egen liste over gjærtyper de har. Rart om den bare skulle produseres for ølsett.

Mulig forklaring: Jeg fant ei utdatert liste - men det virker da rart.

edit: Nei, det er ingen annen liste å finne, i hvert fall. Det ser faktisk ut som om den er gått ut. Ølsettet kan jo eksistere fremdeles, med en annen gjær. M54 Califonian Lager ville passe. Den har gjæringstemp på 18-20.

Sist redigert:
Jeg fant ikke gjæren i MJs egen liste over gjærtyper de har. Rart om den bare skule produseres for ølsett.

Mulig forklaring: Jeg fant ei utdatert liste - men det virker da rart.

MJ har skiftet navn og typebeskrivelse på flere av gjærtypene sine. Hvis denne har fått et nytt navn eller utgått aner jeg ikke. Det hele er ganske mystisk.

Sjekket en liste jeg har fått fra europeiske distributøren. M10 finnes ikke lenger iallefall.

Sjekket en liste jeg har fått fra europeiske distributøren. M10 finnes ikke lenger iallefall.

Her går det fort:). Finner ingen annen gjær i sortimentet deres som kunne være en omdøpt workhorse. Men (som editert inn over) M54 Californian Lager kunne fungert fint i dette settet.

Har ikke brukt slike sett men ønsker du noe pilslignende så er Fermentis W-34/70 et bra tørrgjæralternativ.
Men da bør du helst gjære endel kaldere. Selv starter jeg som oftest på 7-7,5 grader med den.

Har ikke brukt slike sett men ønsker du noe pilslignende så er Fermentis W-34/70 et bra tørrgjæralternativ.
Men da bør du helst gjære endel kaldere. Selv starter jeg som oftest på 7-7,5 grader med den.

Nå tenkte jeg på hva MJ kunne putte inn i settet som erstatning for M10 Workhorse, som det ikke ser ut som de lager lenger.

Jeg regner med at riktig temperatur for undergkæret øl er et problem for mange, så hva gjør man da når pilssuget og/eller -kravet melder seg? Kanskje man smeller i hop en pilsoppskrift og gjærer den med M54 - eller us-05? Har akkurat en ferdiggjæret Cream ale (bare pilsnermalt og mais) satt på 16-17 grader med 05 stående. Den håper jeg skal gå inn i "pilsfunksjonen" i mitt sortiment. Jeg tror den helt klart blir bedre enn de forsøkene jeg har gjort på å brygge pils, i alle fall. Ikke at de var vonde, men de var lengre fra skikkelig pils enn det andre ølet jeg brygger, er fra det det er ment å skulle ligne på:(.

Nå tenkte jeg på hva MJ kunne putte inn i settet som erstatning for M10 Workhorse, som det ikke ser ut som de lager lenger.

Jeg regner med at riktig temperatur for undergkæret øl er et problem for mange, så hva gjør man da når pilssuget og/eller -kravet melder seg? Kanskje man smeller i hop en pilsoppskrift og gjærer den med M54 - eller us-05? .

Jeg quoter en liten del. Jeg har gjort dette uttallige ganger nå: Brygg en vanlig pilsner/lager (min favoritt er WLP-833) og la den gjære på 10 grader i 4-5 dager. Øk så temp med 1 graid per dag til 13-14-15 grader ettersom du ønsker. Jeg kjører 13. Når det har gått totalt 2 uker er det bare å flaske. (Men man sjekker da SG selvsagt). Men med lager må du regne med at den blir ikke optimal uten lagring, men det blir likevel bra øl av det. Jeg har prøvd US-05 på lav temp, men det blir ikke det samme. Edit: Jeg glemte å si at du _må_ ha kontroll på gjæringstemp, helst med en STC-1000 eller lignende.

Jeg quoter en liten del. Jeg har gjort dette uttallige ganger nå: Brygg en vanlig pilsner/lager (min favoritt er WLP-833) og la den gjære på 10 grader i 4-5 dager. Øk så temp med 1 graid per dag til 13-14-15 grader ettersom du ønsker. Jeg kjører 13. Når det har gått totalt 2 uker er det bare å flaske. (Men man sjekker da SG selvsagt). Men med lager må du regne med at den blir ikke optimal uten lagring, men det blir likevel bra øl av det. Jeg har prøvd US-05 på lav temp, men det blir ikke det samme. Edit: Jeg glemte å si at du _må_ ha kontroll på gjæringstemp, helst med en STC-1000 eller lignende.

jo, greit nok - men ikke hvis man ikke har noen mulighet for å gjøre dette, hvilket var mitt poeng. Dette blir litt som Marie Antoinettes berømte/beryktede "Men kan de ikke spise kaker, da?".

Du får selvfølgelig ikke pils med us-05 på 16 grader, eller wlp029. Men du får et veldig godt øl, cream ale, eller kølsch, som godt kan gå inn i pilsens sted i de fleste sammenhenger. Mange vil jo foretrekke disse øltypene, også. (Folk i Køln gjør det:)!)

jo, greit nok - men ikke hvis man ikke har noen mulighet for å gjøre dette, hvilket var mitt poeng. Dette blir litt som Marie Antoinettes berømte/beryktede "Men kan de ikke spise kaker, da?".

Veldig OT. Men var det ikke slik at bakere der på den tiden måtte gi bort kakene som var "utgått" på dato, altså noen dager etter at de var laget?

Veldig OT. Men var det ikke slik at bakere der på den tiden måtte gi bort kakene som var "utgått" på dato, altså noen dager etter at de var laget?

Den må jeg sjekke. Du har ikke en kilde på den?

Marie Antoinette har visstnok aldri sagt det der. Hun var slett ikke dum. Men det er jo en god historie.

Den må jeg sjekke. Du har ikke en kilde på den?

Marie Antoinette har visstnok aldri sagt det der. Hun var slett ikke dum. Men det er jo en god historie.
Nei dette er lenge siden jeg har hørt/lest så husker ikke. Det kan jo også være helt oppspinn.

M54 er nevnt, ser jeg. Den er litt skummel fordi gjæringen lett stopper for tidlig. Det er en gjær som flokkulerer (bunnfaller) veldig lett og går i dvale. Jeg har forsøkt den og endte med 9 dager ekstra i forhold til planlagt. Det innbar daglig "rotering" på bøtta for å få opp gjæren og temperatur på 25 grader (gjæren skal visstnok fungere best på 18-20 grader). Flere har rapportert tilsvarende.

US-05 er nok et mye tryggere alternativ. Jeg er fortsatt nybegynner selv, og anbefaler US-05 som en enkel og grei gjær å starte med.

M54 er nevnt, ser jeg. Den er litt skummel fordi gjæringen lett stopper for tidlig. Det er en gjær som flokkulerer (bunnfaller) veldig lett og går i dvale. Jeg har forsøkt den og endte med 9 dager ekstra i forhold til planlagt. Det innbar daglig "rotering" på bøtta for å få opp gjæren og temperatur på 25 grader (gjæren skal visstnok fungere best på 18-20 grader). Flere har rapportert tilsvarende.

US-05 er nok et mye tryggere alternativ. Jeg er fortsatt nybegynner selv, og anbefaler US-05 som en enkel og grei gjær å starte med.

Det var bra. Jeg har ikke brukt den, så jeg nevnte den bare fordi den så ut til å kunne passe inn i det ølsettet som trådstarter har brygget. (Ølsettet finnes stadig vekk, men MJ ser ut til å ha sluttet å produsere M10 som følger /fulgte med det.)

05 har jeg brukt noen ganger, og den er kjekk og grei - så det var den jeg anbefalte, også. Mange bruker vel ikke noe annet, stort sett.

Resultatet etter stuntet med gjenopplivning av M54 ble bra, men noen lager ble det ikke. Det ble noen hydrometersamples etterhvert, og smaken endret seg ganske vesentlig da temperaturen ble økt til 25 grader. Sluttresultatet ble godt, men ikke slik jeg ville forventet av en lagergjær. Jeg har ambisjoner om å forsøke den igjen, men jeg skal da ha et regime med å rotere, følge opp temperaturen og skru opp til 20 grader med en gang jeg ser stormgjæringen er over. 20 er bedre enn 18 hvis 18 betyr dvale og gjenopplivning ved 25 grader.

Beklager digresjonen i tråden.

Tusen takk for svar og hjelp!
Kommer tilbake med en status når ølet er ferdig - og så skal jeg kjøpe ny gjær til IPA-settet. Hvor mange gram anbefales av us-05 på ca 23 liter IPA?

Tilbake
Topp