OG, og klar for flasking?

Jeg har så langt ikke hatt noen grunn til å tvile på refraktometeret. Avviket mellom det og hydrometeret virker så langt forutsigbart, men jeg har ikke mange nok målinger ennå. Jeg tar hyppigere målinger etter å ha fått det, og OG og FG måler jeg uansett parallelt med hydrometer og refraktometer. Ser ut til at det blir flasking på torsdag.

Sist redigert:
Nå har min IPA stått i snart fire uker. Jeg synes gjæringen i utgangspunktet har gått noe tregt, men nå er jeg på flasking ila et par dager.
Er det for lenge å la et brygg stå en måned før flasking..?

Da har IPAen fått stå 17 dager til karbonering. Den har stått på 17-18 grader, så håper den har karbonert greit på denne tiden.
MEN da jeg skulle ta opp en flaske og kikke på den, oppdaget jeg noe i toppen av flaska som kan minne om det jeg har lest kan være bakterieinfeksjon. Jeg er ekstremt nøye med rensligheten, så utstyr/flasker har vært så rent det lar seg gjøre gjennom hele prosessen.
"Belegget" minner om en bitteliten dråpe med olje på toppen av vann. Jeg ser at flere flasker har det samme, så lurer på om jeg skal være bekymret eller om dette er helt naturlig.

Noen kvalifiserte antakelser rundt hva dette er, og tips til hvordan jeg kan konkludere med hva det er?

Da har IPAen fått stå 17 dager til karbonering. Den har stått på 17-18 grader, så håper den har karbonert greit på denne tiden.
MEN da jeg skulle ta opp en flaske og kikke på den, oppdaget jeg noe i toppen av flaska som kan minne om det jeg har lest kan være bakterieinfeksjon. Jeg er ekstremt nøye med rensligheten, så utstyr/flasker har vært så rent det lar seg gjøre gjennom hele prosessen.
"Belegget" minner om en bitteliten dråpe med olje på toppen av vann. Jeg ser at flere flasker har det samme, så lurer på om jeg skal være bekymret eller om dette er helt naturlig.

Noen kvalifiserte antakelser rundt hva dette er, og tips til hvordan jeg kan konkludere med hva det er?

Det er humleoljer.

Flott, det var humlen jeg mistenkte og håpet på, og infeksjon jeg fryktet - i og med at jeg ikke så noe slikt sist. Takk - da kan jeg puste lettet ut :)
Men i løpet av karboneringsprosessen på forrige pilsner, så jeg et belegg på glasset på innsiden av flaskene på flere flasker. Er dette sukker som fester seg? Og må dette være vekk før flaskene settes til klaring?

Flott, det var humlen jeg mistenkte og håpet på, og infeksjon jeg fryktet - i og med at jeg ikke så noe slikt sist. Takk - da kan jeg puste lettet ut :)
Men i løpet av karboneringsprosessen på forrige pilsner, så jeg et belegg på glasset på innsiden av flaskene på flere flasker. Er dette sukker som fester seg? Og må dette være vekk før flaskene settes til klaring?

Sukkeret som er nok løst i ølet, så jeg tviler på at det er det. Hva det kan være aner jeg ikke.

OK, det lignet på noen sedimenter egentlig, som la seg etter glasset..
Satte én flaske IPA til kjøling i går, og åpnet den nå for å sjekke kvalitet. Med tanke på kun 15 timers klaring var smaken over alø forventning! Men det jeg ville sjekke, var karboneringen. Den pfffet greit når jeg åpnet den, men det blir lite bobler og skum her. Bør jeg la resten av batchen karbonere et par dager til, kanskje en grad og to varmere? Eller bare sette det til klaring og satse på at det blir greit om et par uker?

Tilbake
Topp