OG, og klar for flasking?

Kan ikke se for meg at du trenger mer enn en. Antar at det settet der består av mye enkle sukkerarter.

Er det kittet der den OGen? Uansett så vil jeg tro du eeegentlig trenger rundt 1.3-1.5 med AG. Fant lite info om settet men antar at det inneholder mye pinglete sukker og OGen ikke er helt der oppe. Europris liksom..er det jeg tenker.

Er visst positive tilbakemeldinger fra flere på IPAen fra Europris(faktisk!) så da får vi prøve :)

Ellers er pilsneren min klar for tapping nå. Ser dette bra ut? (Er vel bare skum og gjær, og ingen infeksjon håper jeg på..?!)DSC_0238.JPG
DSC_0237.JPG

Det ser så bra ut at jeg ville dyppet trynet mitt i den. Flask i vei.

Hehe, da er de ferdig flasket!
Har lest en del om såkalte "flaskebomber" - og det later til at dette er noe mange opplever innimellom. Jeg har flaskene stående på kjøkkenet før jeg skal sette de til kjellers. Om en eller flere skulle eksplodere - vil det primært skje den aller første tiden, eller er det like sannsynlig når den har stått en måned og to i kjelleren..? Er dette noe jeg reelt sett bør bekymre meg for i det store og det hele? Vurderer å sette flaskene i en stor murerbalje, og dekke til med en liten presenning sånn for sikkerhets skyld. Er jeg litt vel påpasselig da, eller kan det være smart..?

Takker for alle svar - det har hjulpet meg godt som førstegangsbrygger :)

Jeg har opplevd det en gang, som følge av at jeg ikke hadde sørget for at sukkerlaken hadde blitt ordentlig blandet ut i ølet før jeg flasket. Det smalt mens jeg hadde dem stående i stua til karbonering - under et laken for å beskytte dem mot lyset, heldigvis. Så altså; sørg for at sukkerlaken får blande seg godt med ølet før du flasker; det er ikke vanskelig - eller bruk drops; det er jo trygt.

Flaskene skal jo oppbevares mørkt, så når de står i et vanlig rom, må de dekkes til, eller settes i pappkasser. Så dermed er du trygg.

Flasking med tilsetting av ekstra sukker før ølet er utgjæret, er ellers en mulig årsak til flaskebomber, selvfølgelig. En annen er en infeksjon, men de infeksjonene jeg har hatt, har ikke laget bomber - selv om flaskene kan ha stått lenge.

En kamerat ble så distrahert underveis i flaskingen at han tilsatte sukker to ganger. De kassene ble rene stalinorglene. Og hans bedre halvdel fyrte også av noen kraftige salver, så han fikk det tøft:).

Kork ikke en halvfull flaske til slutt, for å få med alt. Den kan bli veldig skummel! Jeg fikk en utrivelig vaskejobb etter å ha åpnet en sånn.

Mistenker du at noe er galt, så kjøl ned ølet så godt du kan før du åpner for å sjekke - og gjør det på badet. Om ikke flaska direkte eksploderer, kan en flaskegeyisr bli temmelig ubehagelig. Og dekk til øl du mistenker. Flaskebomber er farlige.

Kork ikke en halvfull flaske til slutt, for å få med alt. Den kan bli veldig skummel! Jeg fikk en utrivelig vaskejobb etter å ha åpnet en sånn.

Mistenker du at noe er galt, så kjøl ned ølet så godt du kan før du åpner for å sjekke - og gjør det på badet. Om ikke flaska direkte eksploderer, kan en flaskegeyisr bli temmelig ubehagelig. Og dekk til øl du mistenker. Flaskebomber er farlige.

Her var det veldig mye nyttig jeg kan ta med videre!
Men angående den halvfulle flasken til slutt; Jeg flasket en som var ca. 4 dl+ i stedet for helt opp, og har generelt fylt opp til der flaskehalsen begynner sånn ca for å gi ørlitt mer tumleplass til co2. Kanskje litt dumt? Bør jeg tappe litt ekstra i hver flaske, med kun 2-3 cm til toppen?

I tillegg ble jeg nå litt nysgjerrig på hvordan jeg kan se at en flaske er mistenkelig?
Har brukt drops på denne første batchen - så da er jeg kanskje relativt trygg, eller? Skal uansett forsøke å benytte meg av sukker i IPAen jeg satte i dag. Da skal jeg i alle fall ha fullt fokus på å røre det skikkelig inn før flasking! Hva bør jeg tenke på da, for å sørge for at det røres skikkelig inn? Ser for meg at det kan være noe utfordrende å se - spesielt i en noe mørkere øl-type.

Er det kort og greit en billig forsikring med slike drops jeg nå har brukt, og at sukker er mer utrygt om man ikke er nøye nok?

Har forøvrig vært nøye med at selve fermenteringen var ferdig. Det var bittelitt høyere FG enn hva som var forventet ut i fra det som fulgte med av dokumentasjon, men sjekket med star san-spray rundt alle kriker og kroker på karet sist lørdag - og så ingen lekkasje noe sted, så ser ikke for meg at dét skal være noen utfordring i og med at gjærlåsen var helt rolig i fire dager. (?)

Har foreløpig lært masse, og det er virkelig gøy å brygge - selv om je foreløpig bare har prøvd meg på to av disse settene.
Pilsneren smakte lovende når jeg prøbesmakte før flasking - regner med at smaken utvikler seg videre i flasken, og at det som er av eventuell restgjær bearbeides videre i denne prosessen.

Vurderer å kjøpe en bok og lese meg ytterligere opp, men her på forumet er det jaggu mange gode tips og innspill som jeg foreløpig føler at hjelper meg meget godt :)

Jeg flasker på 0.5l, 0.355l, 0.33l og sikkert andre flaskestørrelser om hverandre. Da blir det pes å dosere sukker/tabletter nøyaktig i hver flaske. Jeg bruker alltid sukkerlake. Jeg bruker hevert for å stikke om til flaskekaret (en bøtte med kran). Jeg bruker hevert, og sørger for at hevertslangen ligger i en bue langs kanten nederst i bøtta. Det skaper sirkulasjon i vørteren når den tappes i. Jeg starter tappingen og med en gang den er i gang, så heller jeg i sukkerlaken uten å plaske. Det er enkelt å se at det hele roterer og sirkulerer i bøtta når det stikkes om. Jeg pleier ikke å gjøre noe mer enn dette, men får man ikke til den rotasjonen under tappingen, så ser jeg behovet for å røre blandingen jevn.

Når flaskene er satt til karbonering har jeg de i esker/kasser som står i svart søppelsekk. Dette er for å beskytte omgivelsene mot evt flaskebomber og evt. lys (men i det siste har karbonering blitt gjort i et oppholdsrom i kjelleren uten særlig lys)

Sist redigert:
Da skal jeg i alle fall ha fullt fokus på å røre det skikkelig inn før flasking! Hva bør jeg tenke på da, for å sørge for at det røres skikkelig inn? Ser for meg at det kan være noe utfordrende å se - spesielt i en noe mørkere øl-type.

Du skal i alle fall ikke røre så hardt at du "pisker" oksygen inn i vørteren, da senker du holdbarheten på ølen din betraktelig. Oksidert øl er ikke noe du vil ha.
Så dersom du følger metoden beskrevet av @Sarge og så kan du i tillegg røre forsiktig med en desinfisert sleiv så har du gjort ganske mye.
Jeg gjør mye det samme, men en stund var jeg så "redd" redd for å få oksygen i ølet at jeg overførte VELDIG sakte fra gjæringskaret til flaskekaret at det ikke ble blandet godt nok.

Så det er en balansegang, du vil se til at sukkerlaken er godt blandet, men du vil ikke styre så masse at du får oksidert øl.
Fasitsvar er som vanlig vanskelig å gi. :)

Sist redigert:
Her var det veldig mye nyttig jeg kan ta med videre!
Men angående den halvfulle flasken til slutt; Jeg flasket en som var ca. 4 dl+ i stedet for helt opp, og har generelt fylt opp til der flaskehalsen begynner sånn ca for å gi ørlitt mer tumleplass til co2. Kanskje litt dumt? Bør jeg tappe litt ekstra i hver flaske, med kun 2-3 cm til toppen?

I tillegg ble jeg nå litt nysgjerrig på hvordan jeg kan se at en flaske er mistenkelig?
Har brukt drops på denne første batchen - så da er jeg kanskje relativt trygg, eller? Skal uansett forsøke å benytte meg av sukker i IPAen jeg satte i dag. Da skal jeg i alle fall ha fullt fokus på å røre det skikkelig inn før flasking! Hva bør jeg tenke på da, for å sørge for at det røres skikkelig inn? Ser for meg at det kan være noe utfordrende å se - spesielt i en noe mørkere øl-type.

Er det kort og greit en billig forsikring med slike drops jeg nå har brukt, og at sukker er mer utrygt om man ikke er nøye nok?

Har forøvrig vært nøye med at selve fermenteringen var ferdig. Det var bittelitt høyere FG enn hva som var forventet ut i fra det som fulgte med av dokumentasjon, men sjekket med star san-spray rundt alle kriker og kroker på karet sist lørdag - og så ingen lekkasje noe sted, så ser ikke for meg at dét skal være noen utfordring i og med at gjærlåsen var helt rolig i fire dager. (?)

Har foreløpig lært masse, og det er virkelig gøy å brygge - selv om je foreløpig bare får lagt slhar prøvd meg på to av disse settene.
Pilsneren smakte lovende når jeg prøbesmakte før flasking - regner med at smaken utvikler seg videre i flasken, og at det som er av eventuell restgjær bearbeides videre i denne prosessen.

Vurderer å kjøpe en bok og lese meg ytterligere opp, men her på forumet er det jaggu mange gode tips og innspill som jeg foreløpig føler at hjelper meg meget godt :)

Som Sarge sier, drops blir fort upraktisk. Å røre for å blande inn sukkerlaken skulle ikke være nødvendig hvis du sørger for at du ikke lager for tykk sukkerlake (jeg bruker 3-4 dl vann ), og hvis du ikke tapper for sakte - som LarsUlv sier. Og så er det lurt å legge slangen slik at den skaper litt rotasjon når du tapper. (Jeg rører veldig forsiktig med meskespaden for sikkerhets skyld, så sover jeg bedre. Men jeg tror det er tull.)

Sist redigert:
Takker igjen for alle svar her. Nå er det ikke mange dager til jeg skal tappe over brygg nummer to på flasker!
Brukte drops sist, skal bruke sukkerlake denne gangen.
Min plan etter å ha tatt tips og triks fra dere alle er følgende:
1: Lage sukkerlake. Skal bruke 100 gram sukker i flaskinga iflg. oppskrift, så da planlegger jeg å koke inn dette med ca. 2,5-3 dl vann som bør være tilstrekkelig for passe tetthet i laken (?).
2: Sørge for en rotasjon ved omstikking, men om nødvendig røre pent og forsiktig rundt for å sørge for at laken er skikkelig rørt ut.
3: Har gått for omstikkingskar med tappekran, så her kobler jeg på gummislange og tappestang.

Dette virker ikke å være rakettforskning, så håper det går greit. Men ser at det ikke er noe fasitsvar her!
Som tidligere nevnt er jeg mest redd for aggressive flaskebomber. Og da ser jeg at sukkerlake nok er det beste både for å forhindre infeksjon og bomber :)

Og sånn apropos flaskebomber;
Erfaringer angående hva som "tar unna" for de verste? Holder det med svarte søppelposer?
Jeg har første batch i ei diger sementbøtte, godt dekket til. Det ser ikke veldig pent ut på kjøkkenet, hehe.
Men jeg tenker kanskje å få tak i tre-fire slike til, og oppbevare ferdig øl i slike - og dele inn i egne "rom" med papplater. Kun for å forsøke å unngå en kjedereaksjon om en skulle eksplodere.....

Har også satt enda et nytt brygg. Weissbier. Der har det siden i går dukket opp merker fra gjæring på lokket (!), men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg har vært ekstremt nøye med hygiene! Ingen tegn på potensiell infeksjon forhåpentligvis?
Ser at det er veldig aktivt under stormgjæringen, så satser vel på at det bare er fra brygget. Men har ikke sett dette på de to foregående batchene. Erfaringer?

Ser nå at brygget faktisk har beveget seg oppi gjærlåsen også.... Så da er det voldsom aktivitet som jeg kanskje bare ikke har sett tidligere :)

Og sånn apropos flaskebomber;
Erfaringer angående hva som "tar unna" for de verste? Holder det med svarte søppelposer?
Jeg har første batch i ei diger sementbøtte, godt dekket til. Det ser ikke veldig pent ut på kjøkkenet, hehe.
Men jeg tenker kanskje å få tak i tre-fire slike til, og oppbevare ferdig øl i slike - og dele inn i egne "rom" med papplater. Kun for å forsøke å unngå en kjedereaksjon om en skulle eksplodere.....

Jeg hadde dekket kassene (bjørnunger) med et laken, og det greidde seg fint, det, da det smalt. Lå vel dobbelt, tror jeg, og det er sikkert lurt - også for å holde lyset ute.

Jeg har kasser og esker som går fint ned i sorte søppelsekker, så det er måten jeg karbonerer på. Skulle det smelle, så håper jeg kassene holder igjen smellen, og at sekken holder sølet unna omgivelsene.

Jeg skulle flaske i dag. Målte SG på onsdag med refraktometer og fikk SG på 1.016 da (OG var målt med samme refraktometer til 1.068). Oppskriften (i beercalc.org) sa 1.074 og FG på 1.018, men jeg forventer lavere FG enn det, siden faktisk OG var lavere.

I dag hadde jeg tenkt å flaske (etter 14 dager, noe jeg var klar over kunne være tidlig, gitt relativt høy OG). Flaskingen er nå utsatt. Målingen av SG i dag var nemlig 1.015. Ølet har altså gjæret ned litt de siste 3 dagene.

Nå tenker jeg: Skal jeg måle igjen i morgen og flaske om SG fortsatt er 1.015. Eller er det for kort tid til å se om den er stabil?

Det skader jo uansett ikke å gi ølet mer tid på dunken. Og jeg synes ikke det er urimelig om det fremdeles skjer noe der inne.

Men det kan jo være at refraktometeret ikke er nøyaktig? *kremting fra den gamle refraktometerskeptikeren;)*

Tilbake
Topp