Her var det veldig mye nyttig jeg kan ta med videre!
Men angående den halvfulle flasken til slutt; Jeg flasket en som var ca. 4 dl+ i stedet for helt opp, og har generelt fylt opp til der flaskehalsen begynner sånn ca for å gi ørlitt mer tumleplass til co2. Kanskje litt dumt? Bør jeg tappe litt ekstra i hver flaske, med kun 2-3 cm til toppen?
I tillegg ble jeg nå litt nysgjerrig på hvordan jeg kan se at en flaske er mistenkelig?
Har brukt drops på denne første batchen - så da er jeg kanskje relativt trygg, eller? Skal uansett forsøke å benytte meg av sukker i IPAen jeg satte i dag. Da skal jeg i alle fall ha fullt fokus på å røre det skikkelig inn før flasking! Hva bør jeg tenke på da, for å sørge for at det røres skikkelig inn? Ser for meg at det kan være noe utfordrende å se - spesielt i en noe mørkere øl-type.
Er det kort og greit en billig forsikring med slike drops jeg nå har brukt, og at sukker er mer utrygt om man ikke er nøye nok?
Har forøvrig vært nøye med at selve fermenteringen var ferdig. Det var bittelitt høyere FG enn hva som var forventet ut i fra det som fulgte med av dokumentasjon, men sjekket med star san-spray rundt alle kriker og kroker på karet sist lørdag - og så ingen lekkasje noe sted, så ser ikke for meg at dét skal være noen utfordring i og med at gjærlåsen var helt rolig i fire dager. (?)
Har foreløpig lært masse, og det er virkelig gøy å brygge - selv om je foreløpig bare får lagt slhar prøvd meg på to av disse settene.
Pilsneren smakte lovende når jeg prøbesmakte før flasking - regner med at smaken utvikler seg videre i flasken, og at det som er av eventuell restgjær bearbeides videre i denne prosessen.
Vurderer å kjøpe en bok og lese meg ytterligere opp, men her på forumet er det jaggu mange gode tips og innspill som jeg foreløpig føler at hjelper meg meget godt