Øke alkohol prosenten på kraftig IPA Oppskrift.

Kraftig ipa
6500 Pale Malt, Maris Otter
500 karamellmalt
70 chinnok 60 min
15 +15 chinnok/ cascade 10min
15 +15 chinnok/ cascade 2 min
15 +15 chinnok /cascade 0 min
20 +20 chinnok /cascade tørhumle
Nøytral alegjær tørrgjær 2 pakker
Mesk på 63 i 60min
Og 1080 fg 1018
8 prosent  vil øke til 10 prosent med vanlig sukker.
25liter ferdig

hvor mye sukker bør jeg tilsette for å øke slutprosenten til ca 10?
 
registrer deg på http://www.brewersfriend.com/
her kan du legge inn 5 oppskrifter (av gangen tror jeg) uten å betale. Jeg kunne ha regnet dette ut for deg, men hvis du driver med ølbrygging kan du like godt registrere deg og komme i gang med et ordentlig bryggeprogram først som sist.

når du har registrert deg, hold musa over "beer recipes" helt øverst, og klikk på "new beer recipe" på menyen som kommer ned.

Det finnes mange gode bryggeprogrammer. Beersmith er det visst mange som bruker.
Jeg har brukt brewersfriend i noen måneder og er veldig fornøyd! Tar seg av lagerbeholdning, utregning av startere, oppskalering og nedskalering av oppskrifter, osv. inneholder også så og si alle kalkulatorene og huskelistene du trenger underveis mens du brygger.
PS: når du øker mengden sukker bør du også øke mengden gjær. Starter-kalkulatoren på brewers friend forteller deg hvor mye gjær du trenger. Safale US-05 er et eksempel på relativt nøytral tørrgjær som tåler en del alkohol.
 
Forutsatt at rent sukker gjærer fulstendig ut,
så vil 10% sukkerlake gi 5,25% alkohol
følgelig hvis du tilsetter 1 kg sukker på 25 L vil du få en økt alkoholstyrke på 2,1%
 
AMelbye skrev:
registrer deg på http://www.brewersfriend.com/
her kan du legge inn 5 oppskrifter (av gangen tror jeg) uten å betale. Jeg kunne ha regnet dette ut for deg, men hvis du driver med ølbrygging kan du like godt registrere deg og komme i gang med et ordentlig bryggeprogram først som sist.

når du har registrert deg, hold musa over "beer recipes" helt øverst, og klikk på "new beer recipe" på menyen som kommer ned.

Det finnes mange gode bryggeprogrammer. Beersmith er det visst mange som bruker.
Jeg har brukt brewersfriend i noen måneder og er veldig fornøyd! Tar seg av lagerbeholdning, utregning av startere, oppskalering og nedskalering av oppskrifter, osv. inneholder også så og si alle kalkulatorene og huskelistene du trenger underveis mens du brygger.
PS: når du øker mengden sukker bør du også øke mengden gjær. Starter-kalkulatoren på brewers friend forteller deg hvor mye gjær du trenger. Safale US-05 er et eksempel på relativt nøytral tørrgjær som tåler en del alkohol.

Koster for øvrig ikkje meir enn $9.99 for et år med 'fullversjon'. Har lagt inn rundt 25 oppskrifter til no. Veldig fint verktøy, og laster du ned appen, så har du alt lett tilgjengelig.
 
Forutsatt at rent sukker gjærer fulstendig ut,
så vil 10% sukkerlake gi 5,25% alkohol
følgelig hvis du tilsetter 1 kg sukker på 25 L vil du få en økt alkoholstyrke på 2,1%

Vil det også si at karbonering med sukkerlake gir en økning på 0,375% (150g på 25 L ved bruk av 6g/l)?
 
Tilbake
Topp