Øke maltkapasitet på 20l og 50l BM

Jeg mesket med 15,2 kg forrige batch med en blanding pale ale. Var ikke noe vanskelig å få på rista uten å snu den. Endte opp med 56 l med OG på 1,051 ( målet var 60l 1.048)

Skylte mesken over en gjæringsbøtte for å få nok mengde. Fornøyd med resultatet. Med snudd rist får en sikkert i enda litt mer malt..

Hadde ikke noe problem med gjennom strømming men stoppet to ganger for å røre i mesken.

Easybrew
 
Problemet med så mye malt, er at den blir veldig kompakt. Det vil gå utover effektiviteten betraktelig.

Til uken skal jeg brygge en Pale Ale, OG 1.045, 13,5 kilo malt, og tre dunker med 25 liter vørter. Satser på å ende opp med drøyt 70 liter i Speidelen etter kok, og etterfyller med oppkokt vann.
 
Effektiviteten synker noe, men har enda en del igjen før jeg har lært meg utstyrets begrensning/muligheter. Men hvert brygg får jeg ut mer og mer.

Ser du satser på 75 l som er genialt når en har flere som vil ha øl. Hadde fest her i går og da gikk 19 l wit fra tappekranen.

Mange som er skeptisk fremdeles på hjemmebrygget øl, men alle liker hjemmebrygget øl så da går det en del øl. Blir det sommer også så går det enda mer øl og da er det greit med større avkastning fra speidelen :)

Nå vet jeg ikke om du har noen programmer hvor du komponerer oppskrifter i. Men hvis du bruker beersmith og du har en profil for 75 l øl så er jeg litt interessert i den utstyrs profilen.

Easybrew
 
Ol, da gleder jeg meg til å høre hvordan det gikk med bryggingen i slutten av uka :)

Easybrew

Det gikk i grunn ganske så greit. Endte opp med 3 dunker med 25 liter vørter i hver. Det skal sies at jeg da vannet ut vørteren etter kok.
Hadde bra nøyaktig 70 liter i speidelen etter nedkjøling. Tilsatte 5-6 liter kaldt vann da jeg startet nedkjøling. Vannet ut deretter i dunken med kokt og nedkjølt vann.

Den måten jeg knuser malten, fukter og lar den stå i et kvarter, gir en nokså volumrik malt. 13,5 kilo malt, ble til et fullstappet vanlig 25 liters gjæringskar. Startete mesk med all malt, minus 5 liter. 30+30 minutter. Fungerte omtrent som planlagt.
 
Jeg borret opp det ene hullet i tverrstaget, som Per foreslo i første post. Brukte det kortet maltrøret i 50L og hadde 6.4 kg malt oppi. Det var plass til endel mere og jeg slapp og presse malten ned i det hele tatt. Hadde fin gjennomstrømming og svært lite restsødme igjen i maltet.
 
Tilbake
Topp