Oksidering

Extra1976

Norbrygg-medlem
Hei. Tappet surøl over på fat (ikke lukket overføring. Purget fata før tapping. Etter tapping glemte jeg å dra i sikkerhetsventil etter gass ble satt på for karbonering. Tappet kveld og kom på dette morning etter så ble jort da. Kan ølet sannsylig tatt skade av dette eller vil gass legge seg over ølet som en beskyttelse. Vil evt den oksygenen som var bli presst ned i ølet?

Litt avhengig av hvor fullt fatet er. Gassblandingen over ølet inneholder endel oksygen, men under 21% siden du starta med relativt mye CO2 i tanken.
Jo fullere fat, jo mindre gass.

Du kan purge igjennom fatet for å prøve å skrubbe ut oksygenet, men det kan være for sent.

Koble CO2 på øl-ut koblingen på fatet, det går fint med grå ball lock. Husk å ha litt mer trykk på CO2 regulatoren enn i fatet for å unngå å få øl inn i CO2 utstyret ditt. Dra så forsiktig i sikkerhetsventilen sånn at CO2 slippes inn i bunn av fatet og opp igjennom ølet. Gjør dette forsiktig sånn at ølet ikke skummer over og ut sikkerhetsventilen. Gjør dette et par minutt så har du ihvertfall gjort det du kan gjøre for å prøve å redde ølet.

Så lenge det ikke har gått mange dager går det nok fint. Oksidasjon skjer ikke såå fort om det i tilegg står kaldt. Du har kanskje litt gjær tilstede som kan ta seg av noe oksygen. Jeg ville bare purget et par ekstra ganger

Sist redigert:
Fata ble fulle 1 cm under rør gass inn.
Da har du omtrent 1 liter gass i fatet. Max 2 dl oksygen, trolig under 1 dl siden du purga med CO2 før fylling. Som andre sier, alt forsvinner ikke inn i ølet, så kan ikke tro det har gjort stor skade. Pust ut, smil og ta en øl.

Folk driver stadig og "purger" - og om jeg ikke misforstår, består det i å blåse CO2 ned i fatet. Det er dokumentert at det er veldig lite effektivt - en måling jeg så, viste at du må gjenta manøvren 16 ganger for å få ut alt oksygenet. (Og sjøl da har du neppe fått ut alt.)

Men er ikke noe bedre enn ingenting?

Tja, det skal ikke så mye oksygen til om det får bli værende. Men det er mulig hjemmebryggere uansett vil ha igjen en god del gjær i ølet, sjøl om man kjølekræsjer og klarner med gelatin, og det vil jo hjelpe. Nå blir det lite rom igjen over ølet, skjønner jeg, og jeg trur at det kanskje ikke blandes inn veldig mye oksygen når du fyller fatet så lenge det fylles forsiktig.

Det jeg tenker, er at den "purginga"av fatet før fylling kanskje ikke gjør noen særlig forskjell. Så kanskje man kunne spare en del CO2:)?

Effektivt blir det sjølsagt dersom du fyller fatet med starsan, og så driver ut den med CO2. Det er noe annet.

Sist redigert:
Teoretisk sett halverer du oksygen konsentrasjonen for hver gang du purger med 1 bar trykk så det er klart bedre enn ingenting. Det beste er å fylle helt opp

Frank Dåstøl laget en meget imponerende gjennomgang av O2, purging, diffusjon, O2 opptak, O2 i vann +++
Anbefales på det varmeste selv om den etter hvert er mange år

Frank Dåstøl laget en meget imponerende gjennomgang av O2, purging, diffusjon, O2 opptak, O2 i vann +++
Har noen testet det med å koke vannet før man lager starsanblandinga for purging av fat? Vil det egentlig være noe tid til at noe særlig av oksygenet i det ukokte vannet får "sluppet fri" til headspace mens man tømmer fatet med overtrykk CO2?

Hvorfor er det (nesten ingen)? Som naturlig karbonerer på fat, inkludert meg selv. Vi ville vel ha unngått mange av disse tilfellene da?

Hvor mye sukker trenger en egentlig for å spise opp eventuelt oksygen i headspace? Sikkert ikke mange gram, og så ta resten av karboneringen med CO2. Mindre bunnfall og aktiv gjær som bruker opp oksygenet før det gjør skade.

Hvor mye sukker trenger en egentlig for å spise opp eventuelt oksygen i headspace? Sikkert ikke mange gram, og så ta resten av karboneringen med CO2. Mindre bunnfall og aktiv gjær som bruker opp oksygenet før det gjør skade.
Skal man deoksygenere vann er det en halv gram sukker per liter og en halv gram brødgjær pr liter ved 37 grader, så tar det en times tid. Dette tar oksygenet som er miksa i ølet, ikke headspace. Gjæringen vil dermed være ferdig før oksygenet er brukt opp - vil jeg anta.

Fermentering er en anaerob prosess og vil ikke "spise" opp oksygenet i headspace

derfor kan man også fylle flaska heelt opp og fortsatt karbonere naturlig

Tilbake
Topp