Oksydering av øl?

:help: jeg har ett juleøl som stoppet opp etter en uke .OG 1030 fra SG 1063. ingen aktivitet i gjærlås  jeg fikk panikk :eek:
og som den nooben jeg er så lot jeg "ølet" falle ca 70 cm ned i nytt kar der jeg hardde 200 g rørsukker i håp om å kikkstarte gjæringen slik at gjæren spiser opp resten . økte og tempraturen fra 20 C til 24 C  og nå etter to dager så blupper det i låsen med 2 sek mellomrom

er det slik at ølet er ødelagt som en person her på forum mener, eller er det håp om at gjæren bruker opp O2 en og redder ølet..

PS har ikke sjekket OG siden jeg ikke vil forurense mer nå hvis jule alen min kan reddes..
 
Det var neppe noen god ide å tilføre oksygen så sent i gjæringa, men samtidig vil nok den nye gjæringa du satte i gang ved å tilføre mer sukker fjerne mesteparten av dent tilførte oksygenet forholdsvis raskt. Dette er altså ikke noe som anbefales, men som allikevel kan ha gått helt bra.
 
  :amen: massiv stein herved fjernet fra skuldre gustav takk...  det viser seg at selv blind høne( meg)  kan finne korn ..  tror jeg går å finner sjelefred fra kinn . og skåler for gustav :biersmile:
 
Tilbake
Topp