Oksygen flaske

Det jeg har hørt om disse flaskene er at de ikke er tette. Når du først setter dem inn i regulatoren kan du ikke fjerne dem før de er tomme, men de lekker litt så de er tomme i løpet av noen uker. Dette er ihvertfall erfaringen fra alle de som satset på slike flasker til sveising og som bare sveiser litt av og til og dermed ikke ønsker å betale leie for flasker. Du får kjøpt nye proffe flasker fra 5-10 Kg som holder tett og noen er med innebygde regulatorer. Prisen her er vel en plass mellom 3.500 og 5.000 pluss mva men det er jo engangsinvestering. Noe for sameie?
 
Atle Andersen skrev:
Vil det ikke være problemer med gjengestandaren på regulator fra USA?
Vet ikke, men den jeg kjøpte av en på forumet (som hadde kjøpt 2 stk. i UK) står det M12x1rhl
Jeg sendte en mail til morebeer i sin tid ang. gjengene på deres regulator, men fikk ikke noe svar på det.
 
Kjøpte denne http://www.welduk.com/Details.asp?ProductID=366 for å bruke på Jula sine flasker.
Fikk ikke bestilt gjennom websidene, da de ikke tar betaling med visa fra utlandet. Endte opp med bankoverføring tilslutt. Når dette gikk i boks kom regulatoren kjapt. Fungerer bra, men har ikke hatt utstyret lenge nok til å kunne si noe om lekkasjer fra flasken.
 
Jeg kom over noen gamle 5-litersflasker, kjøper dem fra en dykker som nå har gått fra Nitrox til sonar.

For å holde meg til tråden: jeg har en ekstra flaske i tilfelle du eller noen andre er interessert i den i stedet for engangsgreier. Den må fylles, og siste trykking utløp i 2008..

Snakket med min lokale luftpusher i dag om vasking og trykking. Grunnen er at jeg har stusset litt over at det er forskjellige regler for medisinsk og ikke-medisinsk O2, og jeg var usikker på hvor man kunne fylle de forskjellige. Har hørt at AGA eller Yara har endret praksis i det siste.
Dette er det han fortalte:
- flasker som skal/kan komme til å brukes ved dykk må O2-vaskes årlig, og trykkes annenhvert år
- flasker som ikke skal brukes til dykking (også "dykkerflasker") skal trykkes og vaskes hvert femte år

- alle godkjente flasketyper kan fylles med opptil 100% O2, gitt at de er oksygenvasket og trykktestet
- kun flasker godkjent for "medisinsk oksygen" kan fylles med "medisinsk oksygen". Dette er ikke noe å trakte etter, siden det er langt mellom fyllestasjonene og veldig mye dyrere. "Normal" oksygen kan fylles hos de fleste velassorterte dykkersjapper og koster peanøtter. Og som med CO2 er gassen nøyaktig lik.

(Og for å snikkapre bare bittelitt: er en tusenlapp OK for en tom + en full 5-liter inkl regulator? )
 

Vedlegg

  • 20120130_163514.jpg
    20120130_163514.jpg
    276,3 KB · Sett: 1.132
Tror vi kan regne overskytende flaske som solgt.
Det gjenstår fortsatt å hente dem + noen sånne mindre detaljer, men interessen har det iallefall ikke vært noe å si på. Resten tar vi på PM.

(edit: til Bård/bas/tholte)
 
Flaska kom på 2600 ferdig fylt og regulatoren kosta 699 tror jeg, i tilegg trengs en overgang som jeg bestilte på Toskedal til 248,- tror jeg det var.
 
Du har endel gass der Atle  :amen:

Hvis du en gang befinner deg på vei opp fra store havdyp kan du med fordel stoppe opp en stund på 6 meter og puste litt på 12-literen. Eller du kan nyte den sammen med egg, bacon og barbecuebønner etter en spesielt hard kveld på byen.
Eller kanskje sette ekstra fart i grillen?
 
RawRoffe skrev:
Du har endel gass der Atle  :amen:

Hvis du en gang befinner deg på vei opp fra store havdyp kan du med fordel stoppe opp en stund på 6 meter og puste litt på 12-literen. Eller du kan nyte den sammen med egg, bacon og barbecuebønner etter en spesielt hard kveld på byen.
Eller kanskje sette ekstra fart i grillen?

Fin oppsummering av en gjeng med myter der ;D

- sett bort fra opptenning av grillen da..
 
Tilbake
Topp