Oksygen i Bergen

Oskar_L

Norbrygg-medlem
Hei,

Etter Gahr sin definitive melding her om dagen at alle burde bruke ren oksygen for å kunne lage skikkelig god øl, så har jeg vert på jakt etter dette.

Trodde først jeg hadde hellet med meg på lørdag da jeg besøkte Gasservice oppe på Minde. Desverre så passet ikke regulatoren som de solgte meg til den engangsflasken som de hadde (Type Jula), så det ble en bomtur. Sjekket litt rundt her på web sidene og forumene og fant at dykkerbutikker måtte være stedet å lete, så i går tok jeg meg en tur til Nemo ute på Laksevåg. De kjente til bruken av oksygen til brygging, men desverre så var han som hadde vert borte i det før ikke på jobb, så jeg fikk beskjed om å komme tilbake dit på dagtid onsdag.

Husket i dag at jeg hadde sett at noen hadde brukt Bergen Froskemanncenter til å fylle oksygen så dagens mission ble å sjekke om jeg kunne få fatt i oksygen der. Dessverre så ble det også en bomtur. Jeg klarte da aldri å finne Bergen Froskemanncenter. Reiste først til Michael Kronsgate 99, der de ikke lenger holdt til og fant en lapp som fortalte at de hadde flyttet til Laksevåg Industrihus. Reiste ut dit og fant skiltet til butikken, men fant aldri butikken.

Så nå er spørsmålet mitt. Er det noen som har noen tips til meg hvilke flere plasser som kan sjekkes for å få fatt i oksygen utstyr?

Mvh
Oskar
 
Har ikke Gasservice regulator som passer til flaskene?
Eller er flasken kjøpt på Jula?

Eg har sendt en melding til bryggeland. Spurte ogs om pris men har ikke fått svar. Her er svaret:


Vi har noen adaptere som gjør at man kan bruke vanlige co2 regulatorer på denne.
Husk å bruk forsiktighet med bruk av oksygen  - må ikke brukes sammen med aluminium eller petroleums baserte smøremiddler. 


With best regards,
Drammen
 
Hei,

Gasservice hadde ikke regulatorer som passet til flasken. Kun sveiseutstyr og det var ikke nyttig for meg :) Flasken var en som de hadde på Gasservice, men var av samme type som de har på jula (Derfor Jula flaske)

Mvh
Oskar
 
Jeg fikk Jula til å ta inn regulator til flasken sin. kom på 199kr
Fungerer flott

------------------------------------------------------------
MIGNON   oxygen   reducer  M12X1   RH-IT 220500
Vi har sådana som reservdel och de har beställnings nummer R020334 och kostar 199:- Nkr ni kan beställa via telefon på Nr +46511342010 eller via e-mail : order@jula.se
Mvh
Tuija
Jula service
 
Jeg kjøpte i sommer sveiseapparat på Moe&co i Strandgaten. Da trengte jeg også dekkgass og regulator. Er rimelig sikker på at det er samme flasker som Jula har. Nå kan jeg ikke love at det fungerer siden jeg bare har brukt mitt til sveising.
 
Oskar_L skrev:
Hei,

Gasservice hadde ikke regulatorer som passet til flasken. Kun sveiseutstyr og det var ikke nyttig for meg :) Flasken var en som de hadde på Gasservice, men var av samme type som de har på jula (Derfor Jula flaske)

Mvh
Oskar

Jeg har kjøpt  oksygen regulator og 1L flaske hos Gasservice, for ca 1/2 år siden, det fungerte helt fint sammen.
 
Hans-Martin skrev:
Oskar_L skrev:
Hei,

Gasservice hadde ikke regulatorer som passet til flasken. Kun sveiseutstyr og det var ikke nyttig for meg :) Flasken var en som de hadde på Gasservice, men var av samme type som de har på jula (Derfor Jula flaske)

Mvh
Oskar

Jeg har kjøpt  oksygen regulator og 1L flaske hos Gasservice, for ca 1/2 år siden, det fungerte helt fint sammen.

Mulig det :) men de hadde ihvertfall ikke riktig regulator inne nå. Hvordan er din erfaring med engangsflasken? hvor lenge har du på oksygen og med hvilken flow for å få en passende mengde oksygen i vørteren? Setter oksygenet noe usmak på vørteren?
 
Oskar_L skrev:
Hans-Martin skrev:
Oskar_L skrev:
Hei,

Gasservice hadde ikke regulatorer som passet til flasken. Kun sveiseutstyr og det var ikke nyttig for meg :) Flasken var en som de hadde på Gasservice, men var av samme type som de har på jula (Derfor Jula flaske)

Mvh
Oskar

Jeg har kjøpt  oksygen regulator og 1L flaske hos Gasservice, for ca 1/2 år siden, det fungerte helt fint sammen.

Mulig det :) men de hadde ihvertfall ikke riktig regulator inne nå. Hvordan er din erfaring med engangsflasken? hvor lenge har du på oksygen og med hvilken flow for å få en passende mengde oksygen i vørteren? Setter oksygenet noe usmak på vørteren?

Jeg klarter å overteite regulatoren på flaske første gang jeg monterte den slik at jeg skadet pakningen, og har etter det slitt med å få den tett. dette medfører at jeg ikke har god kontroll på hvor lenge en flaske varer.
Jeg pleier å stille den inn på 0,5l/min og oksygenere i ca 2 min. om det er riktig mengde vet jeg ikke.
Usmak har jeg ikke merket noe til.

Jeg tror egentlig ikke det er så viktig med oksygen før en kommer opp i sterkere øl  OG 1.085 og oppover. jeg synes det er litt lettere en å riste, men kjenner mange som brygger kjempegodt øl uten oksygen.  :)
 
Tar denne opp igjen.
Er det noen som vet status hos gasservice nå?
Eventuelt andre steder man kan kjøpe oksygen og regulator (og flowmeter) i bergen?
 
De hadde for ei veka si, både regulator og flasker. Regulator med manometer, de var tom for den uten.
 
Jeg fikk til sist fatt i Oksygen og regulator hos Nemo. De har det som en kaller Medisinsk Oksygen til ikke medisinsk bruk.
 
hvis man brygger sterkere øl eks imperal ipa eller stout, er det noen regler for at man trenger mer oksygen da?
 
Jo det har du rett i, jeg tenkte feil! Da blir det 0,04L oksygen per liter øl til gjæring.

Hei, jeg ser ellers på forumet at man anbefaler 12-13 ppm oksygen i vørteren, men når man tilsetter så er det så mye som 0,04 L oksygen per liter. Hva er sammenhengen mellom disse to størrelsene? Og hvis man tilsetter 1 liter totalt på 25 L så går jo oksygenflaska tom etter 1. gangs bruk? Det er mulig dette er et veldig dumt spørsmål, men her er det noe jeg ikke har forstått.:)
 
Sist redigert:
Svaret på det siste spørsmålet er selvsagt at trykket i flaska er mye høyere enn oksygen i luft. :oops:
Med et trykk på 110 bar, og et volum på 0,93 liter bør den holde til cirka 100 ganger med den doseringen som er nevnt tidligere i tråden.
 
Tilbake
Topp