Det er ikke gitt at 1 l/min. i 1 min. gir 10 ppm, men du vil ikke være så langt unna i en batch på 20-25 liter. OG på vørteren betyr noe, og også hvor lenge oksygenet er i kontakt med vørteren er også viktig. I tillegg betyr også størrelsen på hullene i brusesteinen din en del. For å vite nøyaktig O2-innhold må du måle det. Treffer du i området 10-14 ppm er du mer enn nær nok. Hvor mye oksygen gjæren trenger avhenger av gjærtype, og hvilken esterprofil du ønsker.
Test ut 1l/min. i 1 min. til å begynne med, hvis du blir fornøyd med ølet gjør du noe riktig.
Kan det jula settet anbefales ? Er så og si nybegynner innen hjemmebrygging så jeg må spørre meg litt frem hehe.Har fått meg et Jula-sett og prøver meg frem på oksyginering. Leser på forumet at 1l/1min gir 10 Ppm. Er dette ideelt oksygeninnhold for både lager og alegjær?
Har brukt Jula-opplegget på en bayer som står på modning nå. Smaker allerede rent og fint. Det er lovende. Dersom man skal brygge lager, bør man bruke akvariepumpe eller o2 for å få nok oksygen inn i vørteren for å unngå usmaker, er min erfaring. På Ale-fronten har jeg laget god øl med å riste vørteren godt etter pitching. Jeg synes det er kjekt å forsøke å utvikle bryggingen min hele tiden, og bruk av O2 er noe jeg følte jeg måtte prøve, gitt betydningen av å lage optimale forhold for gjæren. Har brygget i tre år og har levd veldig godt på å riste vørter og akvariepumpe på lagergjær.Kan det jula settet anbefales ? Er så og si nybegynner innen hjemmebrygging så jeg må spørre meg litt frem hehe.
Finnes det noen bryggesjapper som har ferdige O2 kit,så jeg slipper å gå fra butikk til butikk for dings og boms?
http://www.northernbrewer.com/shop/oxygenation-kit.htmlFinnes det noen bryggesjapper som har ferdige O2 kit,så jeg slipper å gå fra butikk til butikk for dings og boms?
Nei, men lurer på om jeg skal kjøpe.Fancy wand! Erfaringer?