Oksygen i vørter

Har fått meg et Jula-sett og prøver meg frem på oksyginering. Leser på forumet at 1l/1min gir 10 Ppm. Er dette ideelt oksygeninnhold for både lager og alegjær?
 
Det er ikke gitt at 1 l/min. i 1 min. gir 10 ppm, men du vil ikke være så langt unna i en batch på 20-25 liter. OG på vørteren betyr noe, og også hvor lenge oksygenet er i kontakt med vørteren er også viktig. I tillegg betyr også størrelsen på hullene i brusesteinen din en del. For å vite nøyaktig O2-innhold må du måle det. Treffer du i området 10-14 ppm er du mer enn nær nok. Hvor mye oksygen gjæren trenger avhenger av gjærtype, og hvilken esterprofil du ønsker.

Test ut 1l/min. i 1 min. til å begynne med, hvis du blir fornøyd med ølet gjør du noe riktig.
 
Det er ikke gitt at 1 l/min. i 1 min. gir 10 ppm, men du vil ikke være så langt unna i en batch på 20-25 liter. OG på vørteren betyr noe, og også hvor lenge oksygenet er i kontakt med vørteren er også viktig. I tillegg betyr også størrelsen på hullene i brusesteinen din en del. For å vite nøyaktig O2-innhold må du måle det. Treffer du i området 10-14 ppm er du mer enn nær nok. Hvor mye oksygen gjæren trenger avhenger av gjærtype, og hvilken esterprofil du ønsker.

Test ut 1l/min. i 1 min. til å begynne med, hvis du blir fornøyd med ølet gjør du noe riktig.

Takk for svar. Det blir nok å skaffe seg et O2-meter etterhvert. Noen som vet hvor man kan få tak i et for en rimelig penge?
 
bruker du vanlig O2 ...behøver den ikke være til næringsmiddel ( eller dykking) ?
Så jeg kan bruke flasken til skjærebrenneren min ?
 
Forskjellen på "foodgrade" O2 og annen, ligger i nettopp flasken. De kan fylles på samme stasjon, men flasken din kan være "skitten"
Men jeg tror sjansen er liten for det.
 
Har dykka masse med Nitrox (ekstra O2 tilsetning). Det er helt vanlig å bruke sveisegass. Og O2 flasker er ikke skitne, det ville være livsfarlig mht brann/eksplosjonsfare. Garantert trygt i øl.
 
Har fått meg et Jula-sett og prøver meg frem på oksyginering. Leser på forumet at 1l/1min gir 10 Ppm. Er dette ideelt oksygeninnhold for både lager og alegjær?
Kan det jula settet anbefales ? Er så og si nybegynner innen hjemmebrygging så jeg må spørre meg litt frem hehe.
 
Kan det jula settet anbefales ? Er så og si nybegynner innen hjemmebrygging så jeg må spørre meg litt frem hehe.
Har brukt Jula-opplegget på en bayer som står på modning nå. Smaker allerede rent og fint. Det er lovende. Dersom man skal brygge lager, bør man bruke akvariepumpe eller o2 for å få nok oksygen inn i vørteren for å unngå usmaker, er min erfaring. På Ale-fronten har jeg laget god øl med å riste vørteren godt etter pitching. Jeg synes det er kjekt å forsøke å utvikle bryggingen min hele tiden, og bruk av O2 er noe jeg følte jeg måtte prøve, gitt betydningen av å lage optimale forhold for gjæren. Har brygget i tre år og har levd veldig godt på å riste vørter og akvariepumpe på lagergjær.
Brukte forresten denne gode bloggen for å bygge Jula-opplegget. http://bryggerlauget.blogspot.no/2013/07/nytt-bryggeri-oksygenering.html?m=1
 
Finnes det noen bryggesjapper som har ferdige O2 kit,så jeg slipper å gå fra butikk til butikk for dings og boms?

Bryggeland selger 02-flaske, og det er mulig de kan hjelpe med et komplett sett. Det er gøy å bygge ting selv og min erfaring er at det stort sett er enkelt når man først bestemmer seg :)
 
Tilbake
Topp