Nei. Det gir akkurat nok til etanolen og CO2en som dannes. Ikke noe overskudd.Tror du tar litt feil her.
Vann + sukker gir ikke et overskudd av O2 under produksjonen av etanol + Co2
Nei. Det gir akkurat nok til etanolen og CO2en som dannes. Ikke noe overskudd.Tror du tar litt feil her.
Vann + sukker gir ikke et overskudd av O2 under produksjonen av etanol + Co2
?[QUOTE = "jab, mail: 457400, member: 21720"] The book Yeast is highly recommended. [/ QUOTE]
LOL!
Hei.
Er det noen som har gjort forsøk/tester som sier noe om lagtime relatert til oppløst O2? Er det forskjell i lagtid på 5/10/20 ppm?
Jeg finner litt info om dette på nettet, og det tyder på at det er en sammenheng, feks: https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/oxygen-aeration-increase-or-decrease-lag.466324/
Bakgrunnen for spørsmålet er at vi etter å ha startet med inline O2 også merker økt lagtid (i tillegg til økt mengde gjærslam? vanskelig å si sikkert...) Vi har et DO-meter som vi ikke stoler på, så det hadde vært greit å høre hva andre har av erfaringer
Takk for svar.Den tråden der inneholder en misforståelse, nemlig at gjæren er svært opptatt med formering i den første fasen. Det er den bare i liten grad, så vidt jeg har forstått. Nye generasjoner gjær produseres først i den andre fasen av gjæringsprosessen.
Oksygenet vi tilfører, bruker gjæren i oppbyggingen av cellemembranen og til å legge seg opp et lager av nødvendige ressurser. I denne fasen formerer den seg ikke. Først når denne jobben er unnagjort, går den løs på sukkeret, og begynner å formere seg. Nok lett tilgjengelig oksygen forkorter denne fasen. Palmer i How to Brew: "An oxygen-rich wort shortens the adaption phase, and allows the yeast to quickly revitalize and move on to the next phase of fermentation, the high-growth and attenuation phase". (siste utgave av HtB, s.90)
Gir du ikke nok oksygen, kan du oppleve kortere tid før den aktive fasen kommer i gang, i følge Palmer, fordi gjæren da tidligere må gå løs på sukkeret. Kortere "lag time" er altså ikke nødvendigvis positivt.
12 timer er hva det gjennomsnittlig tar før du ser tydelige tegn på aktiv gjæring (kräusen, CO2), men det kan ta opptil 24 timer. (Etter det kan vi begynne å lure på om noe ikke er helt OK.)
Når det gjelder produksjonen av gjærslam ("biomasse"), så er den et resultat av mange faktorer. (Se denne artikkelen.) Min erfaring er at med rikelig gjær i god form som utgangspunkt, og med god tilførsel av oksygen (jeg bruker rein oksygen), får jeg liten vekst i biomassen. Jeg starter også alltid gjæringen i den lave enden av temperaturskalaen.
Det du skriver står i ganske stor kontrast til det jeg kan om gjærstartere og oppbygging/oppstepping av disse. Der er det kun formeringsfasen man etterstreber. Denne er da i grove trekk ferdig i det Co2-produksjonen starter, og gjerne i løpet av 12-24 timer.
Takk for svar.
Som mye annet innen ølbrygging så finnes det flere "teorier" om gjær enn det er bryggere (for å overdrive litt). Det var derfor jeg spurte etter erfaringer/tester, eller linker til erfaringer/tester utenfor forumet.
Det du skriver står i ganske stor kontrast til det jeg kan om gjærstartere og oppbygging/oppstepping av disse. Der er det kun formeringsfasen man etterstreber. Denne er da i grove trekk ferdig i det Co2-produksjonen starter, og gjerne i løpet av 12-24 timer. Har man "rikelig" med gjær i utgangspunktet så er en 4-dobling en grei målsetting under formeringsfasen når man brygger (fritt etter hukommelsen). At man skulle oppnå mindre biomasse/gjær med mer O2 strider i mitt hode mot egentlig det meste jeg har lært.
Hvor er forresten de artiklene som lå under medlemsseksjonen, mye skrevet av Gahr, angående gjær?
Akkurat dette med hva som foregår i de ulike fasene av gjøringsprosessen, er det vel ikke så mange ulike teorier om. Men Ok, da, om ikke Palmer kan overbevise deg; Her er fra sjøve "gjærbibelen", "Yeast" av Chris White og Jamil Zainasheff:
"As the yeast come out of the lag phase, they start to consume sugars in solution and produce CO2, among other things. This is the beginning of the exponential, or logarithmic, phase of yeast growh. During this phase, the cell count increases rapidly, and the yeast produce ethanol and flavor compounds. The yeast start producing large volumes of CO2 and create a layer of foam on the surface of the beer." (s. 68)
Og om den siste fasen: "At this point, yeast growth slows down, ... ." (s.69)
Det er ikke det at det overhodet ikke foregår vekst i den første fasen, men den er hovedsakelig en fase der gjæren ruster seg opp. Den store veksten er ledsaget av CO2-produksjon, den er ikke avsluttet i det CO2-produksjonen starter. Gjæren fortsetter å formere seg helt til fasen med synlig aktivitet er over.
Gjæren bruker ikke oksygen til å formere seg, den bruker oksygen til å syntetisere stoffer den trenger. Du får ikke mer formering av mer oksygen i startfasen, du får sterkere celler som vil gjennomføre gjæringsprosessen raskere - og så vidt jeg forstår resulterer det også i mindre cellevekst. Men det var i og for seg ikke poenget mitt. Celleveksten avhenger av mange faktorer. Det jeg prøvde å si, var at jeg normalt får liten biomassevekst (lite gjær på bunnen av gjæringskaret) sjøl om jeg bruker nokså rikelig med oksygen. Mao. så er det ikke sånn at godt med oksygen må føre til stor biomassevekst.
What. Nei? Mer oksygen = mer gjærvekst. Ellers så burde vi jo helst degasset starterne, og ikke brukt rører. Jo mer modercellen har til overs jo mer kan den budde, og så kan dattercellen, og så den dattercellen igjen etc. De vil budde helt til de har snakket sammen og blitt enige om at nå er de mange nok. Har de ikke tilgang til mer oksygen så går de over i anaerob fase og starter å spise med det antallet de er.
Fra artikkelen jeg linket til:
«It is true that aerating or oxygenating wort is generally beneficial to fermentation, but it is untrue to say that yeast requires oxygen to reproduce or that yeast uses oxygen to respire during fermentation.»
Hvordan skal man tolke det da. Man får større vekst ved bruk av magnetrører iallefall, dette er pga oksygentigangen. Resten er jo likt.
Jeg tror kanskje saken her er forskjellen mellom "mye" gjærvekst og lite gjærvekst, uten oksygen. Den budder uten oksygen, men budder mer med oksygen?
Slik jeg har tolket hele greia med oksygen er at hvis modercellen er sterkere, så kan den budde mer. Den bruker oksygen til å bygge cellevegger og sytetisere diverse greier den trenger som den også kan føre videre.
Av det jeg har lest så og si overalt så sies det at mindre oksygen = mindre gjærvekst.
Det ville i så fall ikke være første gangen at etablerte sannheter blir evige basert på «bro science».