Oksygenering av belgisk strong ale.

Vurderer å brygge en belgisk dark strong ale, men har lest en del plasser at jeg må tilsette ren O2 før gjæring for at resultatet skal bli vellykket. Jeg har ikke utstyr til å gjøre dette og vil bruke vanlig "risting av gjæringskar-metoden".
Vil jeg kunne få et bra resultat? Noen som har erfaringer?
Tenker først å fremst på at de gamle trappist-brygeriene heller ikke hadde mulighet for tilsetting av ren O2, dersom vi går langt nok tilbake i tid. Dette gjelder vel forsåvidt alle eldre alkoholsterke ølstiler.

Hvor sterk? Jeg har ikke utstyr til å oksygenere vørteren med rein o2, men har flere sterkøl som jeg ser på som vellykket.
Bruker stortsett høy fallhøyde på vørterog riste metode. Hender jeg bruker luftpumpe når jeg kommer på at jeg har den :laugh:
Skjønner folk kan bli litt skeptiske på bryggingen når man ser mange av disse flotte opsettene inne her, sier ikke at det ikke hjelper, men det er ikke ett must, vi brygger øl og driver ikke rakettforskning, det går stort sett bra.

Jeg har brygget øl på 8,5% med plasking fra fallende vørter, og litt risting på dunken. Jeg er lat, så jeg ristet nok sikkert ikke mer enn 30-60 sek.

Bruker også fallhøyden hvor vørteren renner gjennom venturirør og en malingsblander til å piske inn oksygen og har akkurat nå en belgisk som nok havner over 9% som gjærer som bare det. 

Jeg kommer til å prøve å brygge et øl med OG på 1.093 og FG på 1.013, uten å tilsette ren O2. Jeg vil bruke en heftig starter med WLP530 og masse kandisukker og basemalt. Jeg vet dette sikkert vil stresse gjæren, uten at jeg vet hva dette vil resulterer i. Men skulle tro at dette blir tradisjonelt sett riktig, med tanke på hvor gamle disse trappistbryggeriene er og hvilke muligheter de har hatt. Skulle likt å visst hvordan disse bryggeriene har for tradisjon å lufte vørteren. Noen som vet?

Jeg brygget 40 liter imperial stout på 9.8% før karbonering. Brukte 9 rør WLP 007 uten starter. Den eneste beluftingen var risting av gjæringskaret i 40 sekunder fire fem ganger over en sekstimers periode. 3 kg DME ble dog tilsatt etter stormgjæring. Fikk FG 1.023, så det var vi fornøyde med. Ølet ble veldig bra men jeg kommer til å investere i O2 fordi at jeg føler meg ikke sikker på at jeg har like mye flaks neste gang...

Tilbake
Topp