Leho
Norbrygg-medlem
Hei!
Kjøpte i går boken Pølser og øl på Mammutsalg. Der leste jeg om en erfaren brygger fra Lillesand (tror jeg) som ifølge boken hadde funnet en smart metode for å okysgenere vørteren på vei fra kokekar til gjærbøtte. Bryggeren hadde festet en slange, ca 20 cm lang, på tappekranen og laget 5-6 hull i denne, slik at vørteren skal dra med seg luft gjennom hullene på vei ned i gjæringsbøtta. Låter besnærende enkelt, bare man sørger for å begrense infeksjonsrisikoen.
Noen her på forumet som har prøvd noe slikt?
Noen som har tanker om hvor godt dette vil fungere?
Jeg har akkurat startet brygging med ferskgjær og er på jakt etter metoder for oksygenering som ikke innebærer for mye hardt arbeid over for lang tid. Om jeg kunne fått unnagjort oksygenering i forbindelse med tapping til gjærkar, hadde det vært gull.
Første forsøk med ferskgjær ble oksygenert på følgende måte:
1. vørter plasket ned i kar fra kran (originalkran på Bratberg bøtte)
2. Gjenvunnet gjær pitchet med ca 5 cm vørter i bunnen av gjærkaret
3. Rørte rundt med desinfisert plastrør til karet var halvfullt
4. Ristet hele gjæringskaret kraftig i to min. etter at all vørter var tappet over, med lokk på og desinfisert finger over åpningen i lokket.
Bør dette være tilstrekkelig?
Råd om andre løsninger tas imot med takk
Kjøpte i går boken Pølser og øl på Mammutsalg. Der leste jeg om en erfaren brygger fra Lillesand (tror jeg) som ifølge boken hadde funnet en smart metode for å okysgenere vørteren på vei fra kokekar til gjærbøtte. Bryggeren hadde festet en slange, ca 20 cm lang, på tappekranen og laget 5-6 hull i denne, slik at vørteren skal dra med seg luft gjennom hullene på vei ned i gjæringsbøtta. Låter besnærende enkelt, bare man sørger for å begrense infeksjonsrisikoen.
Noen her på forumet som har prøvd noe slikt?
Noen som har tanker om hvor godt dette vil fungere?
Jeg har akkurat startet brygging med ferskgjær og er på jakt etter metoder for oksygenering som ikke innebærer for mye hardt arbeid over for lang tid. Om jeg kunne fått unnagjort oksygenering i forbindelse med tapping til gjærkar, hadde det vært gull.
Første forsøk med ferskgjær ble oksygenert på følgende måte:
1. vørter plasket ned i kar fra kran (originalkran på Bratberg bøtte)
2. Gjenvunnet gjær pitchet med ca 5 cm vørter i bunnen av gjærkaret
3. Rørte rundt med desinfisert plastrør til karet var halvfullt
4. Ristet hele gjæringskaret kraftig i to min. etter at all vørter var tappet over, med lokk på og desinfisert finger over åpningen i lokket.
Bør dette være tilstrekkelig?
Råd om andre løsninger tas imot med takk