Oksygenering med perforert slange?

Leho

Norbrygg-medlem
Hei!
Kjøpte i går boken Pølser og øl på Mammutsalg. Der leste jeg om en erfaren brygger fra Lillesand (tror jeg) som ifølge boken hadde funnet en smart metode for å okysgenere vørteren på vei fra kokekar til gjærbøtte. Bryggeren hadde festet en slange, ca 20 cm lang, på tappekranen og laget 5-6 hull i denne, slik at vørteren skal dra med seg luft gjennom hullene på vei ned i gjæringsbøtta. Låter besnærende enkelt, bare man sørger for å begrense infeksjonsrisikoen.
Noen her på forumet som har prøvd noe slikt?
Noen som har tanker om hvor godt dette vil fungere?

Jeg har akkurat startet brygging med ferskgjær og er på jakt etter metoder for oksygenering som ikke innebærer for mye hardt arbeid over for lang tid. Om jeg kunne fått unnagjort oksygenering i forbindelse med tapping til gjærkar, hadde det vært gull.

Første forsøk med ferskgjær ble oksygenert på følgende måte:
1. vørter plasket ned i kar fra kran (originalkran på Bratberg bøtte)
2. Gjenvunnet gjær pitchet med ca 5 cm vørter i bunnen av gjærkaret
3. Rørte rundt med desinfisert plastrør til karet var halvfullt
4. Ristet hele gjæringskaret kraftig i to min. etter at all vørter var tappet over, med lokk på og desinfisert finger over åpningen i lokket.
Bør dette være tilstrekkelig?
Råd om andre løsninger tas imot med takk  :)

Røreren står i en bøtte med Klorinvann til vanlig.
Skyller den godt i dusjen før bruk.
Ingen infeksjon så langt.

Den gode gamle Venturi effekten. Jeg brukte det før da jeg ikke hadde O₂-utstyr. Slaktet en flaskefyller (kappet av ventilen i bunn) og borret ca. 30 små hull (1-2mm?) i plastrøret og festet det til kranen med en bit silikonslange. Fungerte godt.

Tror likevel du må til med litt risting eller bruk av visp. Tror ikke den trekker nok oksygen ved tapping til gjæringsspannet.

Et alternativ som er bedre uten den største utlegget er akvariepumpe med luftestein.

Eller det beste som Bjarte nevner bruke ren oksygen

Jeg kan prøve å få til en test på oppløst oksygen ved bruk av venturirøret, hvis jeg ikke har kastet det da. Kan være nyttig info, spesielt for de som har ikke-ristbar batch-størrelse :)

Jeg har prøvd dette, jeg har bare ett hull men jeg har snevret dimensjonen på slangen der jeg har hullet det skal øke effekten.

Bjarte H skrev:
Jeg kan prøve å få til en test på oppløst oksygen ved bruk av venturirøret, hvis jeg ikke har kastet det da. Kan være nyttig info, spesielt for de som har ikke-ristbar batch-størrelse :)
Det hadde det vært interessant å se resultatet av

Bruker en sterilisert sil jeg. Får vekk trub og humlerester, og får beluftet vørteren bra i samme slengen. Win-Win! :)

Duckboot skrev:
Jeg bruker denne: http://www.Biltema.no/no/Bygg/Flislegge-og-mure/Murerverktoy/Blandevisp-17391/ Så lenge man er litt forsiktig, og bare holder den rolig i midten av vørteren, så blir det nok av oksygen i massevis.

Står den er M14, så da passer den vel ikke i drill uten å slipe den ned litt? Har du noen formening om denne vs. de andre biltema har for drill som er litt mindre med tanke på å lufte vørteren i et gjæringsspann uten å sprute alt utover gulvet...vørteren altså.

Tilbake
Topp