Oksygenering og kompressor

Bård

Norbrygg-medlem
Hei

Kan jeg bruke luft fra kompressor til oksygenering av vørteren? Min kompressor skal ha smøring, så tenker først og fremst på olje i lufta. et annet punkt kan være at kompressortanken (25l) har noe vann i seg, og mulighens bakterier..

Tror du nå beveger deg inn i risiokosportens områder.

Hva som "lever" i den tanken ville jeg ikke ha i mitt øl. Vi snakker jo om sterile miljø for den avkjølte vørteren.

Ja det er jeg jo klar over. Men hva med ulike filtre osv. Ser V&B har filter for oksygenering.

Men hva bruker folk flest da? Og da tenker jeg ikke på ren o2, men mer folkelig utstyr..

Om du skal bruke en pumpe ville jeg i alle fall ha brukt et sterilfilter å kjøre luften gjennom.

Edit: "Folk flest" rister vel bare dunken, og om du gjør det skikkelig er det relativt effektivt (sett i forhold til hvor effektivt det går an å lufte vørteren uten bruk av ren O2...).

Hvorfor ikke bare riste litt på dunken, du  bare legger den på den ene siden og rocker løs til litt kul musikk. Da får du plenty med oksygen etter 20 sekunder, og da snakker vi om folkelig utstyr.

Pokker og. Hadde håpet på en tur til biltema for å kjøpe utstyr  ;D..

da blir det vel risting da..

gustavf skrev:
Richard skrev:
Hvorfor ikke bare riste litt på dunken, du  bare legger den på den ene siden og rocker løs til litt kul musikk. Da får du plenty med oksygen etter 20 sekunder, og da snakker vi om folkelig utstyr.

Jeg vet om folk som har investert betydelige mengder penger i slike løsninger også.

Musikkanlegget er nok ikke det viktigste for å få lykkelige gjærceller, men heller musikken. En hardcore IPA liker f.eks ikke klassisk musikk. Her må man velge rett musikk til rett gjær.

Richard skrev:
gustavf skrev:
Richard skrev:
Hvorfor ikke bare riste litt på dunken, du  bare legger den på den ene siden og rocker løs til litt kul musikk. Da får du plenty med oksygen etter 20 sekunder, og da snakker vi om folkelig utstyr.

Jeg vet om folk som har investert betydelige mengder penger i slike løsninger også.

Musikkanlegget er nok ikke det viktigste for å få lykkelige gjærceller, men heller musikken. En hardcore IPA liker f.eks ikke klassisk musikk. Her må man velge rett musikk til rett gjær.

Da skjønner jeg villgjæren, alt for vill musikk, faen og, jag har ikke annet.

Her er noen ord om oxygenisering ifra Wyeast:

http://www.wyeastlab.com/hb_oxygenation.cfm
Nyttig lesning!
Så det er bare å kjøpe en mengde sigaretter og trade hos en kols-pasient for oksygen-flaske.
Div. dykkesentre rundt om kring kan ha slikt utstyr til en overkommelig pris.
Vær obs. på at oksygen tiltenkt industrien kan i mange tilfeller være tilsatt lukt-stoffer som skal gjøre det letter å oppdage evt. lekkasjer, Disse tilsetningene vil man IKKE ha i vørteren.

ok, teoretisk betyr det at pumpa og steinen jeg har bestilt ikke gir så mye, men at jeg kanskje kan fortsatt bruke samme stein til en oxygen flaske om jeg finner noe slikt.
Brukte dykkerflasker burde vel være greit å oppdrive?

Hvis du skal bruke kompressorluft bør du ha en skikkelig trykklufttørke og skikkelige filtre samt aktivt kullfilter og etterfilter etter dette også :skitbra: Blir ganske omfattende.

Kenneth

Enig med k.ped. at det blir for omfattende å måtte filtrere kompressor luft. En akvariumpumpe duger vel så godt til formålet. Billige er dem også. Betyyyydelig billigere enn å ordne med passende filtrering av kompressorluft.

Ellers er ompamusikk og risting vel så godt som akvariepumping. Så sant du ikke brygger 100l og mere i slengen... Jeg selv fikk en prolaps en gang, så jeg må være forsiktig med ryggen.

Ren oksygen er selvsagt det mest effektive å få til gode startvilkår for gjæren. Så den brusesteinen har du fremdeles god bruk for Neslekkim. Brukte oksygenflasker for dykkeformål er mulig å få tak i ja. Men det er ikke alle dykkesentre som er så "avanserte" at dem driver med egne gassblandinger av diverse gasser.

Jeg har prøvt ut en ide, som jeg også har meddelt her på forumet.  Vørteren sirkuleres med en selvsugende pumpe, mens slangen på inn-siden løftes opp og ned  så så den trekker vekselvis luft og vørter. Effekten av dette er målt med O2-meter, og resultatet ble 7,5 ppm. Jeg må sjøl bare spørre om hvor utsatt man er for infeksjon på denne måten, men nå har jeg praktisert metoden på to brygg
(a 150 l), og det har ikke hatt uønska bivirkninger (tvert imot)

neslekkim skrev:

Kort versjon:
med O2-rens egner flaskene seg. Du må da ha en overgang fra DIN-koblingen på kranen til std. kobling for O2, slik at du kan bruke oksygenregulator, fra feks. Jula. Jeg mener at Toskedal UV-service har denne typen overgang.

Lang versjon:
1. trinn-ene du linker til ("ventiler") har ikke regulerbart trykk. De har uttak for høyttrykk, som brukes til manometer, og mellomtrykk som går til inflator, tørrdrakt og til 2.trinnene (pusteventilene). 2.trinnene regulerer trykket ned fra mellomtrykket til pustetrykk. Dykkerflasker er normalt 200, 232, 300 eller 400 bar, og det vil være trykket du har på høytrykksutgangene på 1.trinnet. Mellomtrykket, som du har på de andre utgangene, vil holde omkring 9 bar, og selv det er mange ganger for høyt til en brusestein. Det er ingen god eller lett måte å koble 2.trinn til slange med brusestein heller. Dvs. hvis du vil bruke dykkerflaske må du ha en overgang fra krantypen på dykkerflasken, DIN, til gjengetypen som blir brukt til O2.

Alternativ:
Det som går an er å få tak i et kullsyreapparat, dvs. et CO2 brannslukningsapparat, kjøpe ny kran for O2 og få trykktestet, O2- renset, O2-merket og fylt flasken på et dykkersenter som har utstyr og gass for teknisk dykking. Det er nok lurt å høre med dykkersenteret først om de kan/vil gjøre det eller ei, og til hvilken pris. Og til slutt trenger du en O2 regulator.

-Bjarte

Tilbake
Topp