Oksygenflasketrøbbel/regulatortrøbbel

Finn Berger

Moderator
Jeg har trøbbel når jeg bytter til ny flaske. En skulle tro at nye flasker ville gi mer trykk i oksygeneringen, men det er omvendt. Med ny flaske kommer det nesten ikke noe gjennom steinen, og jeg må holde på en evighet. Først etter ganske lang tids bruk begynner systemet å oppføre seg normalt, og det fortsetter det med til det er så å si tomt.

Når det fungerer normalt, høres det en durende lyd fra flaska/regulatoren, men ikke nå, med ny flaske.

Regulatoren er en enkel sak, kjøpt på Bryggeland for halvannet år siden eller så. Det er sikkert mange som har dette utstyret. Er det noen som har opplevd det samme? Og har noen noen ide om hva jeg kan gjøre, bortsett fra å kjøpe ny regulator?
 
Rart. Har ikke opplevd dette. Så du når ikke engang 1l/min? Med full pupp gir min mellom 4 og 5 liter pr minutt, og jeg struper til 1l med flowmeteret.
 
Rart. Har ikke opplevd dette. Så du når ikke engang 1l/min? Med full pupp gir min mellom 4 og 5 liter pr minutt, og jeg struper til 1l med flowmeteret.

Har ikke flowmeter, eller rettere sagt: Jeg har et som ikke funker. Kjøpt på Bryggeland sammen med det andre. Så jeg jobber på øyemål:). Det danner seg jo et passelig tjukt skumlag etter hvert, så jeg går etter det. (Antakelig blir det fort i meste laget:(.) Med ny flaske tar det en liten evighet å få "nok" skum. Mye mer enn ett minutt.

Regner med at det er regulatoren. Det er denne (går jeg ut fra, ser i alle fall helt lik ut): https://oslo.bryggselv.no/utstyr/103202/regulator-til-oksygenflaske
 
Ja har samme selv. Hos meg "durer" det bare når det er over 4l/min. Vil gjette på at jeg har 3 til 5 cm skumlag når jeg er ferdig, men det er jo en ganske dårlig indikator. Forsøkt å koke luftesteinen? Mulig den er full av dritt?
 
Jeg har denne regulatoren fra Brygg selv. Fikk ikke utslag på mitt første flow meter. Med nytt med måleområde 0,5-1,5 liter/ min får jeg 0,5 liter ved full åpning så da oksygenering jeg i 2 min. Tidligere hadde de regulatorer med større diameter på utgang. Har ikke merket endring i flow, men flasken er nok fortsatt over halvfull.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Jeg har denne regulatoren fra Brygg selv. Fikk ikke utslag på mitt første flow meter. Med nytt med måleområde 0,5-1,5 liter/ min får jeg 0,5 liter ved full åpning så da oksygenering jeg i 2 min. Tidligere hadde de regulatorer med større diameter på utgang. Har ikke merket endring i flow, men flasken er nok fortsatt over halvfull.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Det kan kanskje passe med det jeg opplever. Med full åpning i 2 minutter skulle du vel egentlig få rimelig grov overoksygenering, jfr. hva @RETBergen sier om hvor mye han får når han åpner for fullt. Skal bli artig å høre om du opplever at det endrer seg når du får brukt litt mer av flaska.
 
Jeg opplever det samme. Kjøpte ny flaske idag og når den står på max hopper kulen i flowmeteret opp til ca 2, for så å falle ned igjen. Bruser godt i StarSanbøtta, men ikke så mye som det skal. Forrige flaske var også slik når den var ny. Jeg har prøvd to forskjellige flowmeter og to forskjellige regulatorer med samme resultat.
 
Du kan enkelt måle hva "normalendosen" din er Finn.
Snu et litermål rundt under vann, hold det opp ned med steinen oppunder bunn og åpne for oksygen som vanlig.
Ta tiden så ser du hvor lang tid det tar å presse ut vannet fra litermålet.
 
Jeg opplever det samme. Kjøpte ny flaske idag og når den står på max hopper kulen i flowmeteret opp til ca 2, for så å falle ned igjen. Bruser godt i StarSanbøtta, men ikke så mye som det skal. Forrige flaske var også slik når den var ny. Jeg har prøvd to forskjellige flowmeter og to forskjellige regulatorer med samme resultat.
Akkurat det jeg har erfart også med flow meter med skala 0-10 l/min. Kort hopp opp på 2 for deretter ingen utslag. Med flowmeter med skala 0,5-1,5 ligger imidlertid flow på 0,5. Spørsmålet er om det er regulatoren eller flasken som er problemet eller evt motstanden i den tynne 4 mm slangen som går fra regulator til flowmeter og som er ca 60 cm. Med mindre enn full åpning blir det ikke skikkelig brusing, men større bobler som kommer ut ved skaftet på brusesteinen. Skal for øvrig teste flow etter forslaget om bruk av litermål.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Akkurat det jeg har erfart også med flow meter med skala 0-10 l/min. Kort hopp opp på 2 for deretter ingen utslag. Med flowmeter med skala 0,5-1,5 ligger imidlertid flow på 0,5. Spørsmålet er om det er regulatoren eller flasken som er problemet eller evt motstanden i den tynne 4 mm slangen som går fra regulator til flowmeter og som er ca 60 cm. Med mindre enn full åpning blir det ikke skikkelig brusing, men større bobler som kommer ut ved skaftet på brusesteinen. Skal for øvrig teste flow etter forslaget om bruk av litermål.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Dette skjer om brusesteinen har tettet seg. For å beholde god flow gjennom steinen så åpner jeg alltid flowen før jeg senker steinen i bøtta (steinen ligger i starsan før jeg begynner). Når jeg avslutter så setter jeg steinen i varmt vann noen sekund og lar den bruse seg tørr i luft (noen sekund) før jeg stenger av O2 tilførselen.
 
Dette skjer om brusesteinen har tettet seg. For å beholde god flow gjennom steinen så åpner jeg alltid flowen før jeg senker steinen i bøtta (steinen ligger i starsan før jeg begynner). Når jeg avslutter så setter jeg steinen i varmt vann noen sekund og lar den bruse seg tørr i luft (noen sekund) før jeg stenger av O2 tilførselen.
Mener det var slikt første gang jeg brukte den også og har praktisert brusing i kokende vann etter bruk, men det kan jo ha blitt tett allikevel. Ser ut til å fungere som den skal ved full åpning som gir 0,5 liter/min.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Det er ikke tett brusestein. Jeg bytta flaske midt i prosessen, og det bruste greit med den gamle til den gikk tom.

Om det er flaska eller regulatoren som er problemet, vet jeg ikke. Det er vel mulig at de ikke er tilpasset hverandre? På regulatoren står det 110 bar, på flaska står det PW110 PH165Bar. Det er vel noen her som har kompetanse på sånt som kan si noe om det?

Det som endrer seg når jeg bytter flaske, er trykket. Så på en eller annen måte takler ikke systemet trykket i ei ny flaske. Overgangen til normal funksjon skjer nokså brått, etter at ganske mye av flaska er brukt (tror jeg, jeg har ingen måte å måle det på). Det kan kanskje tyde på at det er et bestemt kritisk nivå for trykket?
 
Kan nok være forskjell på flaskene og tillpassning til ikke tillhørende regulatorer og dermed flowet ut av dem, bruk litermåltrixet for og finne ut hvor lang tid det tar for og få ut en liter som vel er det vanlige for en 20 liter dunk.
Har og flowmeter men bruker det ikke, anser det som bortkastet gass og stille det inn.
 
Det er ikke tett brusestein. Jeg bytta flaske midt i prosessen, og det bruste greit med den gamle til den gikk tom.

Om det er flaska eller regulatoren som er problemet, vet jeg ikke. Det er vel mulig at de ikke er tilpasset hverandre? På regulatoren står det 110 bar, på flaska står det PW110 PH165Bar. Det er vel noen her som har kompetanse på sånt som kan si noe om det?

Det som endrer seg når jeg bytter flaske, er trykket. Så på en eller annen måte takler ikke systemet trykket i ei ny flaske. Overgangen til normal funksjon skjer nokså brått, etter at ganske mye av flaska er brukt (tror jeg, jeg har ingen måte å måle det på). Det kan kanskje tyde på at det er et bestemt kritisk nivå for trykket?
Jeg ville ikke vært 100% sikker på at den ikke er tett hvis du har byttet under brusing. De er på 0,5micron (eller 2) og det skal veldig lite til. Skyll den godt og kok den i 5 min - test på ny :)
 
Jeg ville ikke vært 100% sikker på at den ikke er tett hvis du har byttet under brusing. De er på 0,5micron (eller 2) og det skal veldig lite til. Skyll den godt og kok den i 5 min - test på ny :)

Nei, dette har jeg opplevd såpass mye av at jeg er sikker. Jeg har oksygenert opp mot 100 brygg nå, så jeg kjenner den steinen ganske godt:p.
 
Det @Hallerik opplever at det kommer store bobler ut ved flensen på brusesteinen er en god indikasjon på at steinen har gått tett...
 
Tilbake
Topp