Oksygentilføring med risting og høy OG.

Har ikke anskaffet meg noe oksygentilføringsutstyr og kraftig risting har fungert fint så langt.
Jeg lurer på hvor høy OG kan man ha før risting ikke lenger duger til jobben?
Vurderer å lage eks Barley wine.

Per Ivar skrev:
Har ikke anskaffet meg noe oksygentilføringsutstyr og kraftig risting har fungert fint så langt.
Jeg lurer på hvor høy OG kan man ha før risting ikke lenger duger til jobben?
Vurderer å lage eks Barley wine.

Har ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men da jeg gikk over til akvariepumpe gikk SG ned med et partre poeng jevnt over.
1.007 - 1.008 er nå standard på APA og IPA

Per Ivar skrev:
1.008 e lavt ja. Hvor sterk er IPA en da? 6-7%?
Du bruker kanskje ikke noen pingle gjær heller da?

De tre siste
APA - 1.052 til 1.007 med US-05 tørrgjær
Isish Red - 1.053 til 1.010 med Nottingham tørrgjær
IPA - 1.057 til 1.007 med WLP001 (og starter)

Lufter en halv time (og noen ganger lenger)

Foam controll er en fordel.
Denne stod en time uten

ebu3ujyn.jpg

Har ikke vært borti foamkontroll. Hvordan fønker det?
Ser du bruker tørrgjær. Er det stor forskjell i forhold til flytende? Blir det mer skum av det?
Har selv kun brukt flytende med starter. Har aldri hatt skumproblemer, men har nok ristet starteren for lite fordi karboneringen har tatt lengre tid enn antatt. 3 uker minst.

De ti mwd tørrgjær er litt tilfeldige. Spontanbrtgging.

Foam Controll brukes ved at en slipper en dråpe eller to på toppen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

To med tørrgjær
Skal det være og jeg har ikke merket noen stor forskjell

Sent from my iPhone using Tapatalk

Denne beluftningen, funker det enkelt og greit slik at man tar en akvariepumpe, kopler til en slange med en brusesteni enden, og lar den stå 30-45 min i vørter etter tilsetning av gjær?

Sånn grovt sett, jeg vet at hygienen er viktig, men er funker altså helt vanlige akvariepumper man finner til en billig penge på finn.no? Ingenting spesialbehov? For 25L vørter, maks.

andersreve skrev:
Denne beluftningen, funker det enkelt og greit slik at man tar en akvariepumpe, kopler til en slange med en brusesteni enden, og lar den stå 30-45 min i vørter etter tilsetning av gjær?

Sånn grovt sett, jeg vet at hygienen er viktig, men er funker altså helt vanlige akvariepumper man finner til en billig penge på finn.no? Ingenting spesialbehov? For 25L vørter, maks.
Det fungerer.... FØR gjærtilsetting vel å merke.
Brusesteinen har en tendens til å gå i oppløsning etterhvert, så rustfri er å annbefale

Kjøpte min på bryggebutikk. Vet ikke om det er "vanlig" slange på den' men min tåler i alle fall koking.
Skiftet ut brusesteinen til en i metall etter første forsøk.

Sent from my iPad using Tapatalk

Er litt usikker når det gjelder risting av vørter, skal man riste før eller etter man har tilsatt gjær?  Har dette noe å si om man bruker tørr eller flytende gjær?

Man ska riste før man tilsetter gjær for å få oksygeninnholdet på topp så gjæra kan trives og gjøre det den skal.

Eirik Furenes skrev:
Er litt usikker når det gjelder risting av vørter, skal man riste før eller etter man har tilsatt gjær?  Har dette noe å si om man bruker tørr eller flytende gjær?

Om du rister rett før eller rett etter du tilsetter gjæren har ingen betydning. Gjæren trenger oksygen uanset.

Hvordan fungerer det med drill + malingsblander i ett par min? Jeg har brukt det selv de siste bryggene, men ser aldri att det nevnes i tråder om oksygenering av vørter. Lurer derfor på om det vil være bra nok for øl med høy OG.

Men om brusteinen skal ligge i en tre kvarter, så må vel dette være etter at man har tilsatt gjæren? For å tilføre gjæren oksygen etterhvert som den har brukt opp det som fantes før den ble tilsatt?

De fleste sier man ikke bør få mer oksygen i ølet/vørteren etter at man har tilsatt gjæren.
Jeg tenker at hvis man bruker riste metoden når man tilsetter gjæren og det kanskje blir litt for lite oksygen så burde det vel ikke gjøre noe om man rister inn mer oksygen senere? Hvis gjæren ikke tar skade av selve ristingen og klarer forbruke oksygenet som blir ristet inn så burde vel bare være bra eller? Er det en mulighet til eks Barleywine lignende øl?

Etter at den aktive gjæringen er i gang bør man ikke få inn oksygen i ølet.

Men den aktive gjæringen tar vel flere timer for å begynne? Jeg har lest artikkelen i medlemsseksjonen. Hva gjør du, Gahr? Mtp beluftning, lengde, før/etter gjær osv? I korte trekk.

Tilbake
Topp