Oksygentilførrsel.

Hei.

Leser masse om tilførsel av oksygen her. Har selv laget 2 batcher så langt, hvor en er på flaske og en er i gjæringsdunken dag 4. Jeg har ikke tilført noe oksygen! Er dette helt bom, eller kan jeg riste inn oksygen nå etter 4 dager?

Gjær bruker oksygen i hovedsak til å reprodusere.
Det er ikke gunstig/nyttig å tilføre oksygen etter gjærveksten er over, mao etter stormgjæring er i gang.
Det vil føre til usmaker.

Det boblet masse de 2 første døgna, så noe har skjedd. Hva er konsekvensen av å ikke ha inn oksygen?
Som du sikkert skjønte vil gjæret slite med reproduksjon, så det spørs litt hvor mye du brukte.
Det går nok bra uansett, men det er en veldig god vane å lufte vørteren før eller så snart du tilsetter gjær.

Som du sikkert skjønte vil gjæret slite med reproduksjon, så det spørs litt hvor mye du brukte.
Det går nok bra uansett, men det er en veldig god vane å lufte vørteren før eller så snart du tilsetter gjær.
Ja. Da skal jeg gjøre det neste gang. Bare å håpe på det beste for det som er under produksjon nå. Takk for svar.

Ang "manuell" tilføring av oksygen: hvor mye/lenge rister dere egentlig...? Er det slik at dersom man når riktig FG så har man ristet nok? Eller vil ytterligere risting kunne gi andre positive effekter, som f.eks å fjerne usmaker? Jeg rister maks 1 minutt, og når med dette riktig FG - lurer derfor på om det har noen hensikt å riste enda mer....

Hvis du ikke kjenner noen usmaker så er du vel i mål..

Kort oppsummert så kan lite oksygen føre til høyere FG enn det som er oppnåelig og mindre clean øl. Jo hardere gjæren må jobbe jo mer estere kan du få, se på det som en arbeider som svetter, er det to av de må hver av de jobbe mindre intensivt..

Tilbake
Topp