Svarte på det også, men igjen poenget mitt der var det står ingenting i yeast at ølet blir bedre med 2ppm mer O2. Det står du får er O2, det står det betyr noe for formering av gjær.
Har du nok gjæ
Du trenger O2 for at gjæren skal formere seg. Har du nok gjær trenger du ikke O2 og får raskere start. Men nok om det, lag stor nok starter så er problemet løst. At boblene er så store eller så store betyr svært lite i den virkelige verden. En kan virkelig studere seg ihjel, frykte usmaker og ha det veldig vanskelig i denne morsomme enkle prosessen det er å lage god øl. Noen elsker å nerde og det er bra for dem, jeg liker å brygge, eksperimentere, ha det gøy og smake. Forskjellig tilnærming av byggingen bare.
Har tømt ut massevis av øl oppover fordi jeg ikke likte utfallet av å prøve noe nytt, men det har aldri stammet fra risting, luft, ren O2, boblestørrelse e.l
Joda. Det er jo greit det. Men samtidig, mindre danning av nye gjærceller gir også færre estere.. f.eks. Så hvis gjæren ikke har nok oksygen men man vil ha vekst for å få en viss gjærprofil så.. osv.. Alt henger sammen, og det er ofte mer å tenke på enn det man tenker først, men av og til er det ikke så mye å tenke på heller. Men uansett. Man brygger som man selv vil. Det er litt hysteri i denne hobbyen, innimellom er det artig og interessant, andre ganger er det overtenking, man må bare velge selv hvilken av de to man føler at noe er.
Jeg svarte bare på bakgrunn av Yeast ble nevt, og svarte med det som stod i boken. Har ingen tanker om hva andre bør gjøre i dette tilfellet.