Fei skrev:
Jeg tror nok du får bedre utbytte av det oksygenet som ligger over vørteren og som er inni flasken, men med en kokt vørter som inneholder nærmest ingen oksygen så blir vel da spørsmålet om den luften som er over er nok?, det er også bare 21% av den igjen som er oksygen, selv uten et CO2 lokk så skulle man tro det vil være vanskelig å suge luft fra utsiden gjennom gjærlåsen? og om man likevel skulle klare det så burde man vel se at det "plopper" motsatt vei i låsen?. Jeg har kun sett luft bli sugd inn i flasken ved hurtig nedkjøling av vørteren, aldri ved bruk av magnetrører.
Tror nokk du har helt rett i at den ikke suger til seg noe mer oksygen fra utsiden, måtte jo i såfall danne et vakum på en eller annen måte.
Tanken er om det er noe mer efektivt å riste vørteren en bare å kjøre den igang?
Når man rister vørteren tilsetter man jo heller ikke noe mer oksygen en det som allerede er i kolben, så er da 5min risting noe mer efektivt en å la magnetrøreren piske inn den luften som allerede er der?
Skjønner jo at det bestehadde vert ren oksygen, eller muligens en akvariepumpe, men nå tenker jeg bare på forskjellen mellom risting å bare røring.
For å sitere Richard: Greit å slippe å riste den store kolben også, for mister du den i gulvet blir du ganske gringo.
Richard: Den gjæret fint når jeg kom meg opp i morges :brygging: