Øl aggregat

Eduard skrev:
Du kan få låne mitt hullborrsett om du vil, har jo bare brukt det én eneste gang.
Herlig! Nå har jeg nettop fått slanger og koblinger og tappet min aller første pint!  :clap: Skal si jeg har gleda meg til dette. Nå gjenstår det å montere ventomatiken på kjøleskapet. Den døra står og skriker etter å bli borra i. Jeg leste litt om slike gjennomføringer på et forum for Aquarie folk, og der mente de at er dimmen på gjennomføringen 20mm må man minimum ha 25mm hull av en eller annen grunn, så det skulle sikkert passe. Hvordan bør man isolere evnt. foring?

EDIT: Gahr. har ikke du akkurat gjort dette? :)
 
Å joda, jeg har akkurat gjort det. Det var null problem. Jeg målte opp og markerte hvor jeg ville bore (det er jo tross alt litt ok at det ser rimelig symmetrisk ut, og at plasseringene passer til en eventuell dryppskål...), og så var det bare å bore i vei. Jeg brukte en 25 mm hullsag fra Bosch. Det gikk som en varm kniv i smør (eller en kniv i varmt smør, alt ettersom man ser det). Jeg brukte ingen form for foringer, ei heller noen bakplate. Kranene funker supert, nå har jeg lyst på flere... Resutatet kan beskues under.
 

Vedlegg

  • DSC00005.jpg
    343,4 KB · Sett: 615
Lekkert! :) Jeg har to ventomatiker som skal opp så fort jeg får kloa i hullsaga til Eduard  >:D Hører at Ventomatic har fått patentproblemer, Morebeer er utsolgt, men Humle.se har flere igjen.
Skal du ha flere kraner trenger du kansje et større kjøleskap? Har man først endelig ordna seg en ting, kommer det plutselig 20 nye utviklings prospekter :) Godt at dama har tatt over den økonomiske kontrollen. ;)
 
Man trenger nok et større kjøleskap enn et vanlig benkekjøleskap hvis man vil kunne bruke mer enn 2 tappekraner. Riis'en, sørg for å ha lange nok slanger mellom fatet og kranen, for å unngå for mye skumdannelse. Det blir nok litt justering på temperaturen i kjøleskapet også. Heng et termometer inn i skapet og juster termostaten slik at du ender opp med den tempen du ønsker. Jeg mener å ha ca 6 gr.
 
Jeg fikk mine ventomatic fra Northern Brewer for More Beer var Out of Stock. Men nå ser jeg at NB også er "unavailable. Hos NB var det kun en fraktmedode og det var DHL? rett på døren, dyrt.
Begge har "Perlick" forward seal faucet, er det det samme?
http://www.northernbrewer.com/faucets-and-shanks.html http://morebeer.com/search/102244/beerwinecoffee/coffeewinebeer/Standard_Faucets

Bruk More Beer, de har billigere frakt og min erfaring, mindre toll, det tar bare et par dager mer.
Janh
:godtoel:
 
Jeg har et todelt kjøleskap. Nede har jeg 12 °C og oppe 8 °C Noe som er perfekt for mine nærveceller :) Jeg har skaffa John Guest og 3/16 og 3/8 slange. Ca. 1m 3/16.. det er litt dårlig trykk på Piknic faucetten, så jeg må nokk kutte ned .motstanden litt når jeg kobler de på Ventomaticen. Jeg vil jo ha litt skum i glasset også. :)
 
Siden vi er inne på litt skryting, kan jeg jo vise mine :) Jeg måtte dog borre litt større hull en det jeg trengte. Dessuten var kjøleskapsdøra mi for tjukk for shanken, men det løste seg ved å snu festemutter'n slik at gripetaket gikk inn i døra.. Var det rotette forklart kanskje?
 

Vedlegg

  • kraner.jpg
    kraner.jpg
    33,3 KB · Sett: 764
Gjett om!  ;D Nå har jeg begynnt å invitere en rekke gjester. Må ta de i puljer siden jeg ikke har så innmari god plass. Begeistringen er stor :) Det fryder meg også og kunne forby butikkøl. Prøver noen å drikke medbrakt blir det skjenn! :lessmile:
 
Det er flott med tapperkraner noe som gjør at terskelen for å tappe seg en øl blir enda mindre. Så det å ta seg en "hvit uke" er kanskje ikke så dumt, klarer du ikke å drikke øl eller alkohol på en hel uke er det et faresignal!
 
Jeg må ærlig talt si at installasjon av tappetårn ikke gir noe betydelig større konsumpsjon her hjemme. Men det har kanskje å gjøre med studiespøkelset (
smiley_ghost.gif
)som krever oppmerksomhet hele tiden... Og så er det noe med at jeg nok må brygge bedre øl for at fristelsen blir større  :brygging:
 
Richard skrev:
Så det å ta seg en "hvit uke" er kanskje ikke så dumt, klarer du ikke å drikke øl eller alkohol på en hel uke er det et faresignal!
Du har kansje aldrig vært i Tyskland.. Øl er et næringsmiddel på lik linje med egg og smør ;) Så hvis du ikke greier å la vær å spise egg og smør på en uke.. kansje det er et faresignal  :klovn:
Spøk til side. Det er stor foskjell på å ta seg en øl om dagen og ta seg 10..... Det er også forskjell på en Alkoholikker og en Øl-Elsker  :beershove:
 
Hei. Har satt opp min  keegerator noenlunde likt som det ToreT har gjort. Kun ett spørsmål gjenstår. Hva gjøre dere med dreneringsutløpet? Ser at det selges nippler av ulike slag. http://www.micromatic.com/draft-keg-beer/drip-trays-cid-26.html
Har dere erfaring med dette og kobler dere dette mot et avløp, eventuelt plugger dere utløpet og tømmer den ved behov? Mener å ha sett at noen fører dreneringen tilbake i kjøleskapet i en oppsamlertank..
 
Julenissen kom innom tidligt i år, nå blir det bare å måle opp og prøva og få det til å se fint ut.....

Noen som har en teori om hvor stor avstand en bør ha mellom shanks hullene ned til triptray ?
 

Vedlegg

  • BeerParts.jpg
    BeerParts.jpg
    30,7 KB · Sett: 484
kprimstad skrev:
Julenissen kom innom tidligt i år, nå blir det bare å måle opp og prøva og få det til å se fint ut.....

Noen som har en teori om hvor stor avstand en bør ha mellom shanks hullene ned til triptray ?

Ser veldig bra ut! Det er vel bare å prøve seg frem med et halvliter glass ?
 
Da var det "nesten" ferdig, 2 fat koblet til...    Første tapp var det vanvittig mye skum, 2.5 meter slange.  Neste fat laget jeg med 3 meter, forsatt vanvittig mye skum, men grunnen var at fatet hadde 1.2 BAR trykk etter at 3/5 ble tappet på flasker. 3-4 napp i trykk ventilen, så ble skummet perfekt....

Er kjempefornøyd...

De 2 siste fat kobles til i morgen og strapping av slager etc....      Så er det ferdig....

Whitebord tysjer funka jo og bra, i morgen blir det å bruke en permanent på Nummereringen slik at de blir permanente...

Skål..... :godtoel:
 

Vedlegg

  • beer2.jpg
    beer2.jpg
    56 KB · Sett: 395
Har som mål at jeg til sommeren skal ha laget en kjøleboks av lekterer, kryssfinér og styrofoam med plass til 3 fat og CO2-utstyr, denne skal bli kjølt ned ved hjelp av kjøleelementer og brusflasker med frossent vann. Det vil nok ta et par dager å få kjølt fatene ned med hyppig utbytting av elementer, men når ølet på fatene er kommet ned til en akseptabel temperatur, vil det være forholdsvis lett å holde den stabilt lavt. Har sett en her inne som har bygget noe lignende.

Grunnen til at jeg ønsker å gjøre det på denne måten fremfor å skaffe meg et kjøleskap er at jeg ikke har særlig mye plass på hybelen min, samt at den ikke bruker strøm (bortsett fra frysing av elementer i fryseboksen). Lager jeg skinner under til å kjøre under et lagerhjul, så vil hele anordningen være lett å ta med seg på turer i parken! I første omgang vil jeg bare ha picnic-kraner i boksen, men jeg kommer til å bygge på med Perlic etter hvert!

Er det noen her som har erfaring med en slik løsning på øleskap?
 
Håper å ha det snart, i såfall skal jeg si fra.

Snekrer på mitt andre prosjekt nå, første ble ikke helt som planlagt. Jeg bygger boks til 3 fat rundt et kjøleelement fra benkekjøleskap.

Sjekk også siste(?) nummer av BYO, artikkel om det der. Forfatteren brukte tørris, sikkert smart. Bladet får du bla på bryggeland.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp