Øl infisert?

• Trådstarter Slettet medlem 20901
  • Startdato
S

Slettet medlem 20901

Har brygget 50 liter. 25 med real ale fra europris og 25 med lager.

Har brukt 1 kilo spraymalt i real ale og et halvt kilo i lageren.
Malt fra rema har jeg brukt 2 og en halv flaske i hver.
Humle chinoc og magnum, og perle, har brukt litt av hver i begge dunkene.

Det har stått i 20 dager i ca 23-24 grader romtemp på bad.

Har hatt lokket helt stengt, men tok det løst oppå de tre siste dagene, for å tilsette humle ekstrakt.
Tørrhumlen tilsatte jeg på dag 4.

Problemet er at når jeg skulle tappe det på flasker, har det komt en type hinne på overflaten som dekker alt.
På sidene er det og en type hinne, og da snakker jeg ikke om krauserringen.

Tappet det over på flasker og det så ut til å gå greit, men på dag 2 har det også komt noen biter av noe slag. type hvite biter som ligger på overflaten. Har prøvd å riste på den ene flasken så går det til bunn, men jeg tenker at hvis det står i noen dager vil det igjen stige til overflaten.

Bilder kommer, men er det noen som har noe tips til hva som er gale ?

Vanskelig å si, men hvis det er snakk om en tynn, oljeaktig hinne, så er det vel kanskje nettopp det; dvs. olje fra humla? Hvis det er noe annet, høres det tvilsomt ut. Hva det på sidene kan være, hvis det ikke er restene etter gjærskummet, aner jeg ikke. Det skal avgjort ikke danne seg noen hinne der i tillegg til gjærskumrestene.

Men til sjuende og sist: Hvis det lukter og smaker som godt øl, så er det godt øl:).

Et par kommentarer til bryggeprosessen:

Vet ikke hva slags gjær det er snakk om, men vanlig ale-gjær bør ikke ha det så varmt. Det er temperaturen i ølet som er viktig, og den har nok vært oppe i kanskje 27-28 grader hvis den har stått i et rom med 23-24 grader. Gjæren produserer varme når den jobber, akkurat som vi. (Det er derfor den lager øl - akkurat som vi;).) Og du bør ikke la tørrhumla ligge i mer enn 5-6 dager, normalt - og i hvert fall ikke på høy temperatur.

Men igjen: Blir ølet godt så er alt godt:).

Nei ikke ennå. Her er et par tre bilder.

Noen som kan si noe utifra de to bildene?

Vedlegg

• FOT2699.jpg
    FOT2699.jpg
    78,3 KB · Sett: 203
  • FOTEE76.jpg
    FOTEE76.jpg
    75 KB · Sett: 208
  • FOTF4C3.jpg
    FOTF4C3.jpg
    69 KB · Sett: 210
Nei ikke ennå. Her er et par tre bilder.

Noen som kan si noe utifra de to bildene?

Ser avgjort uhyre tvilsomt ut. Du må jo smake før du heller ut, men jeg gir deg dårlige odds.

Et tips, forresten: Tapp helst på glassflasker (brune), men sørg i alle fall for at det er minst mulig luft igjen over ølet. Det du har i plastflaskene der blir ikke bra.

Men er det fortsatt drikkenes tror dere? Eller er det bare å kaste? Han skal smake på det, men om det er noen her som har smakt på type infisert øl og det har gått bra?

Har du målt OG og FG på ølet?

Jeg synes også at det der ser tvilsomt ut, og er jo litt nysgjerrig på om du selv har noen tanker om hvor i prosessen du kan ha glemt å være nøye med renhold og desinfisering. Greia med tørrhumling er vel at humla selv er desinfiserende og at ølet skal ha gjæret fram nok alkohol og fjernet nok sukker til å gi en evt infeksjon svært dårlige forutsetninger til å overleve.

Er nok uten tvil en infeksjon. Når du har fått tilstrekkelig meg karbonering anbefaler jeg å sette de kaldt og drikke opp raskt. Står disse varmt vil det mest sannsynelig bli flaskebomber etterhvert.

Det kan jo være det holder å lukte. Det finnes infeksjoner du ikke vil smake på. Jeg endte opp med en særdeles ubehagelig natt - men da var det snakk om infisert vørter.

Infisert ja. Jeg hadde et brygg som så helt likt ut, men jeg tappet det på fat og kjørte på. Kunne ikke kjenne noen usmaker, men tok ingen sjanser med å la det stå, så det ble konsumert ganske kjapt. Drikk det kjapt om det ikke smaker vondt.

Tilbake
Topp