Øl med OG 1.100. Batch sparge eller fly sparge?

Vi skal til helgen brygge en øl med høy OG; 1.100. Vi har ikke prøvd fly sparge før, men har HLT og en over-rislingsmanifold bygget inn i meskeboksen (har ikke prøvd den før).

Det tryggeste er vel å gjøre som vi pleier (batch sparge) men så leser jeg her og der at ved høy gravitet er fly sparge det eneste som duger. Hva mener dere?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Om det er et "viktig" øl (alt er jo viktig sånn sett  ;)) som f.eks juleøl etc ville jeg ha gjort det som jeg pleier, for da "vet" jeg effektiviteten osv.

Men det er jo en tid for alt, så om du har utstyret så er det vel bare å prøve i vei  :)

Med høy OG, må man ved batch sparge, beregne dårligere utbytte enn normalt, ellers er det ikke noe problem å kjøre batch sparge :)

Sett at vi går for fly sparge på denne ølen her: trenger vi egentlig bekymre oss for tanniner? Selv de siste dråpene som trekkes ut vil jo ha en relativt høy OG, sett i forhold til en "vanlig" øl

AMelbye skrev:
Sett at vi går for fly sparge på denne ølen her: trenger vi egentlig bekymre oss for tanniner? Selv de siste dråpene som trekkes ut vil jo ha en relativt høy OG, sett i forhold til en "vanlig" øl

Uttrekk av tanniner bør ikke være et problem med mindre dere skyller med vann som er varmere enn 80C og eller skylle alt for fort :)

Tilbake
Topp