Øl til torsk

Vi har en tradisjon hvor litt familie kommer til Bergen for julehandel i slutten av november. I den forbindelse serverer vi alltid persetorsk med utvalgt rødvin. Nydelig mat  :)
Siden jeg nå har begynt å brygge øl vil jeg gjerne lage en øl som kan passe til torsk. (De som ikke vil ha øl kan fremdeles drikke vin)
Er det noen "der ute" som har et forslag til øl som passer? Tiden er knapp så det må være et øl som ikke trenger å modne så lenge.
 
Jeg drikker som regel kvalitetspils til juletorsken. Det er en nydelig kombo.
 
Jeg har en pils som skal flaskes til helgen. Denne er en Brewdog lager 77 clone. M.a.o. en pils med litt mer humle enn vanlig pils. Kanskje denne kunne funke?
Har egentlig lyst å lage en IPA ala Vestkyst. Kanskje vi kan ha den til dessert? :)
 
TerjeR skrev:
Jeg har en pils som skal flaskes til helgen. Denne er en Brewdog lager 77 clone. M.a.o. en pils med litt mer humle enn vanlig pils. Kanskje denne kunne funke?
Har egentlig lyst å lage en IPA ala Vestkyst. Kanskje vi kan ha den til dessert? :)

Utfra den foreslår jeg at du tar deg en tur på Valken og ser om de har mer India Pale Lager og tester den. Så kan du heller lage din egen variant neste år.
 
Jeg føler meg kallet til å svare på denne... ;)
Min favoritt til kokt og bakt torsk er Nøgne Ø Saison. Burde passe greit til persetorsk også. Ellers fungerer de fleste wit og hveteøl også godt til torsk.
 
Det kan virke som Saison er en favoritt så langt. Skulle det være noen som har oppskrift på noe i den gate?
 
TerjeR skrev:
Det kan virke som Saison er en favoritt så langt. Skulle det være noen som har oppskrift på noe i den gate?

Noen tips: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=6408.msg54567.msg#54567
 
På dagbladet sier de dette:

DETTE ØLET PASSER BEST TIL TORSKEN

Nøgne Ø Saison, vnr 2097602, kr 60,90 (50 cl), 87 poeng.
Dyp gyllen, som brekker såvidt mot brunorange. Ganske tåkete, da ølet er ufiltrert (et kvalitetstegn). Fin duft av lyst korn og eple, samt et litt “belgisk” gjærpreg. God fylde med rik sødme og en lang, frisk ettersmak med fin bitterhet.

Dette ølet er deilig nå, men kan faktisk også lagres ett til to år. Da vil friskheten og fruktigheten dempes samtidig som ølet får mer modne og komplekse aromaer. Som vi allerede har nevnt, er dette ølet glimrende til skrei med lever og rogn, men det går også bra til annen sjømat med litt kraftig eller fett tilbehør, gjerne brunet smør. Det passer også til lettere retter av lyst kjøtt som kylling, svin og kalv.
 
Da er søknad om å få være med i den indre sirkel sendt. Så kom det noe godt ut av denne tråden også :)
 
Rent bortsett fra at innmeldingsskjemaet ikke virker for øyeblikket. Man må nok vente ørlite grann med å melde seg inn, dessverre...
 
OK?
Fikk i alle fall beskjed om at innmelding var mottatt  :jaha:

Får gå å brygge litt øl mens jeg venter da  :biersmile:
 
Tilbake
Topp