Old ale gjæret på 29 grader

Morten Alver

Norbrygg-medlem
Jeg har skrevet om dette på tråden om bryggertabber, men tenkte å kommentere den videre utviklingen, derfor en egen tråd.

Brygget er en old ale med OG 1.070 og WLP002. Som sagt falt temperaturproben av fra denne på dag 1 etter brygging. Gjæringen var allerede i gang, og temperaturen steg så til over 29 grader før jeg oppdaget problemet. Den kjølte seg ned til omkring 20 grader i løpet av resten av dag 1 og mye av dag 2.

Nå er det dag 4, og det ser ikke ut til å være særlig gjæringsaktivitet lenger. Jeg tok ut en SG-prøve, og den har kommet ned fra 1.070 til 1.010. Forrige batch med samme oppskrift gikk fra 1.075 til 1.014, så det er vel noe høyere utgjæringsgrad allerede enn forventet.

Jeg vet ikke om evt. fusel og estere og annen galskap bør være merkbart allerede nå, men smaken på prøven var i grunnen som jeg ville forventet med normalt temperaturforløp. Ganske god, muligens en anelse skarp undertone, men det kan være en placeboeffekt. Ser ingen grunn til å dumpe denne ennå.
 
Gikk temperaturen så høyt i begynnelsen (+30t) kan du forvente en del fusel av at gjæren ble stresset. Med 1.010 blir den trolig for tørr til å bli en god old ale men det kan komme av f.eks variasjon på meskingenen din. 1.010 er lavt men det synes jeg din forrige batch kansje og var. 1.014 er og lavt for en maltdrevet øl.
 
"Ølmonopolet henter daglig oppdatert øl-beholdning fra Vinmonopolet og ukentlig Ratebeer-data og kombinerer disse for å gi en mest mulig komplett oversikt over hva som finnes av øl på Polet."
Jeg går ikke god for klassifiseringen fra Ratebeer :)
 
Fusel kan jo også bli godt med en del lagring, når det er omdannet til estere.

Det har jeg til gode å oppleve, dessverre:(.
Jeg har også opplevd at fuselen har dukket opp i det ferdige ølet uten at jeg har kjent noe til det ved flasking. Lurer fælt på forklaringen på det.
 
Jeg har testet denne et par ganger nå, siste gang etter kanskje 6 uker på flaske. Den smakte ikke så ulikt det jeg forventet før uhellet, altså ganske likt forrige batch på samme oppskrift. Kanskje litt mer esterpreg, men det hadde jeg forsåvidt ønsket meg.
 
Tilbake
Topp