Old Salt Tavern

Finn Berger

Moderator
Det ser ut som om det er flere av oss som liker dette ølet, og som brygger det etter originaloppskrifta, som Nøgne Ø har lagt ut som en av flere. (Særdeles sympatisk tiltak, @Kjempetorsken !)

Nå sitter jeg akkurat og smaker på en (nesten) ferdig flaskekarbonert versjon, og er litt i den syvende himmel. Og så tenker jeg at dette ølet fortjener en egen tråd. Og sida flere av oss brygger det, kan det jo være kjekt å utveksle erfaringer.

Jeg har aldri brygga det med 007, som NØ bruker, men har prøvd litt ulike engelske typer. På den reine sida har jeg brukt skotsk gjær (Imperial A31 Tartan, "samme" som wlp028), og ellers varianter av Boddingtons-gjæren (Wyeast 1318, Imperial A38 Juice og Verdant). Jeg synes at de siste kler oppskrifta best. Denne siste jeg sitter og nyter nå, er med Verdant, og det kan godt være det blir en favoritt. Det blir mye smak, og det står til munnfølelsen. Her passer den gode gamle "mer å ta i, mer å være glad i" veldig godt. Tjukt og godt i både munn og gane. Og en perfekt match til høstmørket utafor:).
 
Nei, jeg er helt happy med det resulatet jeg får - og jeg prøver å holde meg til noen få gjærtyper.

Jeg liker 007, men problemet er at jeg noen ganger aldri får CO2 i ølet mitt når jeg karbonerer naturlig
Har du noen ganger problemer med det på de engelske du bruker?
 
Jeg liker 007, men problemet er at jeg noen ganger aldri får CO2 i ølet mitt når jeg karbonerer naturlig
Har du noen ganger problemer med det på de engelske du bruker?
Bare et par ganger med Fuller's-gjæren (WLP002, Imperial A09). Den detter ut som en stein, og bør absolutt ikke få stå lenge etter at gjæringa er over. Men andre har ikke vært noe problem.
 
Bare et par ganger med Fuller's-gjæren (WLP002, Imperial A09). Den detter ut som en stein, og bør absolutt ikke få stå lenge etter at gjæringa er over. Men andre har ikke vært noe problem.

Ja, jeg angrer på at jeg lot den stå 13 dager. Det var neppe nødvendig, men nå er heldigvis mesteparten på fat
 
Det skal være Crystal og Pale Crystal, men er det kun for fargen, eller er det forskjellig smak på de to ?
Finnes det andre typer som gir samme smak ? Synes det er vanskelig å finne alle ingredienser hos en leverandør ?
 
Forskjellig farge og følgelig smak ja
«dypere» karamell smak på den mørkeste
Jeg brukte medium krystall og Pale Crystal fra TF
 
Sist redigert:
Det skal være Crystal og Pale Crystal, men er det kun for fargen, eller er det forskjellig smak på de to ?
Finnes det andre typer som gir samme smak ? Synes det er vanskelig å finne alle ingredienser hos en leverandør ?
Det er veldig viktige forskjeller mellom krystall/karamell-malt med ulik farge. Brad Smith har en veldig grei oversikt over dem her: https://beersmith.com/blog/2014/06/26/caramel-and-crystal-malt-in-beer-brewing/

Krystallmalt med samme EBC fra ulike malterier er ikke like. Men vil det gjøre stort utslag på smaken om du bytter ut et 60-80 EBC-malt fra ett malteri med et fra et annet? Neppe.

Jeg liker de to maltene @loebrygg bruker, veldig godt. Får du tak i dem, så bruk dem - vil jeg si. Men hvis ikke, finnes det masse god malt fra andre malterier. Ikke noe å bekymre seg så veldig om. Det viktige er å finne noe som er innafor samme kategori, sånn omtrent.
 
Sist redigert:
Skjønner at dette er ei øl eg må prøve å brygge. Har ikkje brygga på ei stund og det har blitt mykje mørkt, så dette blir godt mulig neste øl ut.
Har prøvd å legge inn etter beste evne i Brewfather og havner ca innafor på verdier. Kan nokon sei om det ser ok ut og om eg har forstått oppskrifta?


La inn US-05 som gjær slik det er foreslått i oppskrifta, men forstår det slik at ein kan få eit betre resultat ved andre gjærtyper som bidrar litt ekstra? Havner på estimert FG 1.012 og lurer på om d det er litt lavt? Kva verdier havner De på?
 
Det ser ut som om det er flere av oss som liker dette ølet, og som brygger det etter originaloppskrifta, som Nøgne Ø har lagt ut som en av flere. (Særdeles sympatisk tiltak, @Kjempetorsken !)

Nå sitter jeg akkurat og smaker på en (nesten) ferdig flaskekarbonert versjon, og er litt i den syvende himmel. Og så tenker jeg at dette ølet fortjener en egen tråd. Og sida flere av oss brygger det, kan det jo være kjekt å utveksle erfaringer.

Jeg har aldri brygga det med 007, som NØ bruker, men har prøvd litt ulike engelske typer. På den reine sida har jeg brukt skotsk gjær (Imperial A31 Tartan, "samme" som wlp028), og ellers varianter av Boddingtons-gjæren (Wyeast 1318, Imperial A38 Juice og Verdant). Jeg synes at de siste kler oppskrifta best. Denne siste jeg sitter og nyter nå, er med Verdant, og det kan godt være det blir en favoritt. Det blir mye smak, og det står til munnfølelsen. Her passer den gode gamle "mer å ta i, mer å være glad i" veldig godt. Tjukt og godt i både munn og gane. Og en perfekt match til høstmørket utafor:).
Hei Finn - kan du dele oppskriften din med meg/oss - vurderer å brygge denne eller #100 clone i påskeferie. Takker.
 
Denne har jeg men lurer på hvordan Finn kom seg til syvende himmel.

Hvorfor ikke brygge begge når du først har 007? Jeg blir ihvertfall veldig fornøyd med originalen med den gjæra, med kanskje litt mindre wp humle og en god dose klorid
 
Hei Finn - kan du dele oppskriften din med meg/oss - vurderer å brygge denne eller #100 clone i påskeferie. Takker.
Gjerne:).

Jeg har kutta ned på humlebruken i wp i forhold til originalen. Styrte det sånn at jeg brukte akkurat 100 gr av hver humle:). Trur jeg skal senke bitterheta litt også neste gang. Det kjennes ut som mer enn de 30 jeg har i skjemaet mitt. Jeg er stadig usikker på hvilken gjær jeg ender opp med - det blir egentlig bra med alle. Men kanskje noe med litt bedre utgjæring enn denne - som riktignok kom såpass høyt som 75%.

OG var 1.058, og FG 1.014. Det ga 5,8% ABV. Salter: 1 ts magnesiumsulfat, 1, ts kalsiumsulfat, 1 ts kalsiumklorid,

Malt til 30 liter før tapping
5,70 kg Muntons Planet Pale Ale
0,50 kg Simpso's Imperial (Bisquit malt)
0,20 kg Premium English Caramalt 60 EBC
0,20 kg Simpso's Crystal T50 130 EBC
Humle
35 gr Target @ 60
30 gr Target @ 5
30 gr EKG @ 5
35 gr Target @ wp 10/82
70 gr EKG @ wp 10/82
Gjær
Imperial A09 Pub
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp