Ølet "alle" liker

Heisann

Skal brygge øl til en 85-årsdag til våren og er veldig i tvil på hva som skal brygges.
Ofte er det den klassiske "jeg er ikke så glad i mørkt øl" som gjør meg i tvil. Det og "jeg er ikke glad i så bittert øl"
Hvilke erfaringer har folket om hva som faller i smak hos den jevne nordmann?
En lys ale av noe slag?
 
Det skal jo være på våren, så hva med en deilig og vårfrisk Belgisk Wit?
Eller så er det vell mulig å brygge mer enn ett brygg?
 
Prøv en Weissbier kanskje? Eller en en lys Amber? Har en mor som gjerne drikker "mellomgrovt" og hun er skeptisk til de mørke porterne.
 
Jeg har hatt god erfaring med en mild apa etter oppskrift fra Gahr.. Søk i forumet så finner du den..
 
fthing skrev:
Hva med en Kölsch? Skal selv brygge en batch til et 60-års lag til høsten, og vurderer det.
+1, alltid den som forsvinner først når jeg har selskap med "tradisjonelle" øldrikkere.
 
En enkel amerikansk pale ale med litt lavere ibu.. Rundt 25-30 ibu. Bruker man de humlene som gir fruktig smak/aroma så er det som oftes en hit.
Har møtt på fest med ipa, apa, wit, hveteøl, kolsch og porter/ stout. Den milde Apa er den typen som altid blir tom og folk går hjem igjenn med kjøpeølet sitt ;D
 
Denne er god og lurer de fleste. Er sort som Cola, men veldig god og lettdrikkelig.

Type: All Grain Date: 21.09.2013
Batch Size (fermenter): 76,00 l Brewer: 
Boil Size: 70,00 l Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min Equipment: Speidel 50 liter
End of Boil Volume 65,00 l Brewhouse Efficiency: 80,00 %
Final Bottling Volume: 74,00 l Est Mash Efficiency 82,1 %
Fermentation: Ale, Three Stage Taste Rating(out of 50): 30,0
Taste Notes: 
Ingredients


Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
12,00 kg Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC) Grain 1 80,0 %
2,00 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 2 13,3 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC) Grain 3 3,3 %
0,50 kg Roasted Barley (591,0 EBC) Grain 4 3,3 %
0,00 kg Corn Syrup (2,0 EBC) Sugar 5 0,0 %
80,00 g Goldings, East Kent [4,50 %] - Boil 60,0 min Hop 6 11,3 IBUs
80,00 g Goldings, East Kent [4,50 %] - Boil 40,0 min Hop 7 9,9 IBUs
15,00 g Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 8 -
80,00 g Fuggles [4,50 %] - Boil 2,0 min Hop 9 1,0 IBUs
80,00 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 2,0 min Hop 10 1,1 IBUs
2,0 pkg Irish Ale (Wyeast Labs #1084) [124,21 ml] Yeast 11 -

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,048 SG Measured Original Gravity: 1,047 SG
Est Final Gravity: 1,010 SG Measured Final Gravity: 1,008 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,0 % Actual Alcohol by Vol: 5,1 %
Bitterness: 23,3 IBUs Calories: 434,0 kcal/l
Est Color: 25,2 EBC 
Mash Profile

Mash Name: Temperature Mash, 2 Step, Medium Body Total Grain Weight: 15,00 kg
Sparge Water: -20,06 l Grain Temperature: 22,0 C
Sparge Temperature: 76,0 C Tun Temperature: 22,0 C
Adjust Temp for Equipment: FALSE Mash PH: 5,20

Mash Steps
Name Description Step Temperature Step Time
Saccharification Add 0,00 l of water and heat to 65,0 C over 15 min 65,0 C 45 min
Mash1 Add 40,08 l of water and heat to 65,0 C over 2 min 65,0 C 30 min
Mash Out Heat to 73,0 C over 10 min 73,0 C 10 min
Mash Step Add 0,00 l of water at 78,0 C 78,0 C 15 min
 
Odland skrev:
En britisk bitter kan være en idé.

Prøvde det på far min også, alt for beskt, ga han noe juleøl, alt for beskt, nå blir han og 85, han kan sitte der med sin sixpac tuborg.
Prøvde en Sierra Nevada på en pilsdame i helga, alt for mye parfyme i den.

Brygg pils så vet du hva folk vil synes.
 
Må bli et ovegjæret øl da jeg ikke har noen kald nok plass til undergjæret.
Single hop Nelson apa tror jeg jeg kan teste ut til helga,  så får jeg testet det på noen "skeptikere" først.
Har både gjær og humle liggende,  så får bare svippe innom Bakke Brygg og handle litt malt.
Ellers ser jeg at jeg fikk like mye svar som jeg hadde tanker i hodet  ;D men får se på det som en bekreftelse på at jeg har skjønt litt :)
Får prøve meg på å komponere en oppskrift selv i kveld,  så får jeg få dere som er litt mer rutinert til å se over.
 
Ville holdt meg unna IPA og wit iallefall for det faller ikke i smak hos mange av de jeg har gitt bort øl til, riktignok pilsdrikkere som ikke er vant med overgjæret øl og masse humle. Wit er jo også
veldig uvant for folk som bare drikker industripils.

Må nok bli noe lyst noe da, en pale ale av noe slag kanskje? Uten at du trenger å overhumle den.
 
Vel, følger deg ikkje på den. Til dags dato har alle som har fått servert IPA her, til og med avhaldsfolk, vorte særs positivt overraska over kor god IPA kan vera. Øltypen overraskar alle ølskeptikarar på aroma, og opnar ei ny verd for lagerdrikkarr.
 
kintii skrev:
Ville holdt meg unna IPA og wit iallefall for det faller ikke i smak hos mange av de jeg har gitt bort øl til, riktignok pilsdrikkere som ikke er vant med overgjæret øl og masse humle. Wit er jo også
veldig uvant for folk som bare drikker industripils.

Må nok bli noe lyst noe da, en pale ale av noe slag kanskje? Uten at du trenger å overhumle den.

+1
 
Tilbake
Topp