Ølfunn hos Holdbart

gustavf

Administrator
Holdbart er et underlig sted å handle øl. For de som ikke kjenner dem, er det butikker som selger overskuddsvarer fra dagligvarebransjen. Her kommer påskesjokolade til pinse, grillsauser til vinterferien og alle de underlige smakene av potetgull som ikke solgte i butikk. Sammen med andre overskudds- og datovarer.

Hos Holdbart får du altså juleøl i juli og sommerøl til jul. Og mye annet rart.
 
Fra Holdbart Haugenstua i går. Er ikke ofte du finner Liechtenheiner eller lettølet til Schlenkerla i Norge (eller Tyskland).

Liechtenheiner-en hadde best før dato juni 2024 og Schlenkerla juli 2024.
 

Vedlegg

  • 20240705_105708.jpg
    20240705_105708.jpg
    836,7 KB · Sett: 30
Fra Holdbart Haugenstua i går. Er ikke ofte du finner Liechtenheiner eller lettølet til Schlenkerla i Norge (eller Tyskland).

Liechtenheiner-en hadde best før dato juni 2024 og Schlenkerla juli 2024.
- hvordan smaker de der, da? De har vel neppe tilbragt livet på kjølelager:(. Jeg har særs dårlige erfaringer med øl fra butikk og pol som ikke har god avstand til utløpsdatoen.
 
- hvordan smaker de der, da? De har vel neppe tilbragt livet på kjølelager:(. Jeg har særs dårlige erfaringer med øl fra butikk og pol som ikke har god avstand til utløpsdatoen.
I og med at hverken liechtenheiner eller lett røykøl er spesielt gpdt uansett, så...

Skal gi tilbakemelding. Jeg skjønner skepsisen, men når det dukker opp mulighet til å smake spennende øl som man ellers må regne med 10-12 timers reise for å få smakt, så synes jeg det er verdt å plukke med seg.
 
Pleier å raske med meg noen bokser Urquell til under 30,- når jeg er der og kan ikke si jeg merker noen forskjell på dem og de en kjøper i dagligvarebutikker..
 
Pleier å raske med meg noen bokser Urquell til under 30,- når jeg er der og kan ikke si jeg merker noen forskjell på dem og de en kjøper i dagligvarebutikker..
I daglivarebutikkene står jo Urquell'en godt og varmt. Kjølehyllene er reservert de edle dråpene fra Ringnes m.fl. :p.

Men er det lov å selge billig øl som er gått ut på dato???
 
Men er det lov å selge billig øl som er gått ut på dato???
En butikk kan visstnok sette prisen slik de vil, men de kan deretter ikke sette den ned eller kjøre tilbud. HOLDBART sitt konsept er, slik jeg har forstått, å kjøpe varepartier som har kort tid igjen til "best før"-dato og sette en pris som de regner med vil føre til at den blir solgt innen den datoen.
På den måten holder de seg innenfor lovverket..
 
Innenfor rimelighetens grenser, kan butikkene selv bestemme avanse på alkohol. Prisene varierer derfor også mellom andre butikker.
‘Salg’, eller annen type merking av ‘billig(ere)’, er derimot ikke lov.
 
Kvalitetsmessig har jeg vært nøgd med Holdbart. Men jeg syns prisen har økt for mye, blir for dyrt når en end of life Ægir Pale koster 30 - 40,- for en burk. Prissjiktet 18 - 25,- er mer formuftig, og da var det mer intressant å handle der.
 
Jeg ser to grunner til å handle på Holdbart. Det ene er prisene, for de selger jo restepartier til nedsatt pris. Ikke alltid det er så veldig billig, men stort sett er det noe å spare.

Den andre er at de har produkter som du aldri ser i dagligvare. I går endte jeg opp med en sær sennep, noe blandevann fra en søramerikansk produsent, en høykvalitets tomatpure og noe annet fjas. Samt disse ølene da...

Og det bringer meg til det første ølet. Nå har jeg smakt på lichtenhainer-en. Den var veldig positiv overraskelse.

Jeg merker ikke noe til at den runder datostempling. Røykaroma har det med å bli mildere ganske fort, så kan hende den har hatt noe mer røyk da den var fersk.

Dette er først og fremst en ganske frisk og ren surøl. Det er mulig det er et lite hint av salt (gose) i bakgrunnen, men det er i så fall mininalt. Syrligheta er sitrusaktig og med helt minimal astringens. Det er litt sødme, men munnfølelsen er tynn og jeg kunne tenkt meg litt mer tyngde for å balansere såpass tydelig syrlighet. Røyken tror jeg er bambergsk røykmalt, eller noe som ligner, og det er bare et lite hint. Når jeg åpner flaska kjente jeg det tydelig, men etter et par slurker forsvinner det i bakgrunnen. Ølet er lettdrikkelig og interessant.

Anbefales! Det trodde jeg ikke at jeg skulle si, for selv om jeg ikke akkurat har drukket mye lichtenhainer så har jeg aldri opplevd at syre og røyk fungerer sammen i øl.

20240705_211836.jpg
 
Holdbart i Tønsberg har en lakrisporter med mye lakrissmak. For folk som ikke liker øl, men lakris, er denne topp.
 

Vedlegg

  • Messenger_creation_a8a8946e-4946-4cca-9cc9-d6533d96258b.jpeg
    Messenger_creation_a8a8946e-4946-4cca-9cc9-d6533d96258b.jpeg
    173,8 KB · Sett: 24
Sist redigert:
En butikk kan visstnok sette prisen slik de vil, men de kan deretter ikke sette den ned eller kjøre tilbud. HOLDBART sitt konsept er, slik jeg har forstått, å kjøpe varepartier som har kort tid igjen til "best før"-dato og sette en pris som de regner med vil føre til at den blir solgt innen den datoen.
På den måten holder de seg innenfor lovverket..
Ja, "Det avgjørende er at prisen på alkoholholdig drikk gjenspeiler salgsstedets generelle pris- og avansesystem."
 
Tilbake
Topp