Jeg ser to grunner til å handle på Holdbart. Det ene er prisene, for de selger jo restepartier til nedsatt pris. Ikke alltid det er så veldig billig, men stort sett er det noe å spare.
Den andre er at de har produkter som du aldri ser i dagligvare. I går endte jeg opp med en sær sennep, noe blandevann fra en søramerikansk produsent, en høykvalitets tomatpure og noe annet fjas. Samt disse ølene da...
Og det bringer meg til det første ølet. Nå har jeg smakt på lichtenhainer-en. Den var veldig positiv overraskelse.
Jeg merker ikke noe til at den runder datostempling. Røykaroma har det med å bli mildere ganske fort, så kan hende den har hatt noe mer røyk da den var fersk.
Dette er først og fremst en ganske frisk og ren surøl. Det er mulig det er et lite hint av salt (gose) i bakgrunnen, men det er i så fall mininalt. Syrligheta er sitrusaktig og med helt minimal astringens. Det er litt sødme, men munnfølelsen er tynn og jeg kunne tenkt meg litt mer tyngde for å balansere såpass tydelig syrlighet. Røyken tror jeg er bambergsk røykmalt, eller noe som ligner, og det er bare et lite hint. Når jeg åpner flaska kjente jeg det tydelig, men etter et par slurker forsvinner det i bakgrunnen. Ølet er lettdrikkelig og interessant.
Anbefales! Det trodde jeg ikke at jeg skulle si, for selv om jeg ikke akkurat har drukket mye lichtenhainer så har jeg aldri opplevd at syre og røyk fungerer sammen i øl.