Ølkapsel-påsetter, hvilken bør man gå for?

Jeg har bare Europris-modellen, og til Haandbryggeriet-flasker fungerer den helt greit. Bare husk å holde tunga rett i munnen når du klemmer til. Problemet, eller utfordringen som det heter på nånorsk, er de vanlige norske 0,33 l flaskene. De har rett og slett for kort flens. Om jeg skulle utvide bruksomfanget av disse fremover ville jeg utvilsomt satse på en bordmodell jeg også. Men inntil videre er disse forbeholdt Barley Wine, og det brygges sjeldent (1 gang hittil) og lite (16 liter)  :biersmile: På tide å løpe i gang en sats igjen, forresten  :brygging:
 
har korket ca 500 l . Alle på 0,33 flasker. Handholdte går greit på 0,5 L flasker der er flensen tilpasset, men skal man korke 0,33 er det bare bordmodellen som er god nok. På en batc på 50 l knuste jeg minst 2-3 flasker med den handholdte, mens bordmodellen er super. Tapper og korker 50 l på under 2 timer med bordmodellen i 0,33 l flasker (5-6 Kasser)
 
Gahr skrev:
Jeg har ennå ikke opplevd feilkorking. Det kan selvsagt hende at korken faller ned før man har fått klemt den på, men det er ikke maskinens feil. Flaskene har en tendens til å sitte litt fast i "klokken" som klemmer korkene fast, men det er lett å løsne dem igjen, så det er ikke egentlig noe problem. Knep stadig av toppen på flasker med den håndholdte modellen jeg brukte for en del år siden, men det har aldri hendt noe galt med bordmodellen min.

Har selv gått for en bordmodell (http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=567) men opplever at alle flaskene sitter fast i "klokken" som nevnt over. Går greit å få de løs, men må nærmest lett brekke de løs. Både tungvindt og irriterende.  :mad:

Er det teknikken min som svikter totalt, eller bør jeg reklamere hos Vin og Bar?
 
P-I Knutsen skrev:
Gahr skrev:
Jeg har ennå ikke opplevd feilkorking. Det kan selvsagt hende at korken faller ned før man har fått klemt den på, men det er ikke maskinens feil. Flaskene har en tendens til å sitte litt fast i "klokken" som klemmer korkene fast, men det er lett å løsne dem igjen, så det er ikke egentlig noe problem. Knep stadig av toppen på flasker med den håndholdte modellen jeg brukte for en del år siden, men det har aldri hendt noe galt med bordmodellen min.

Har selv gått for en bordmodell (http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=567) men opplever at alle flaskene sitter fast i "klokken" som nevnt over. Går greit å få de løs, men må nærmest lett brekke de løs. Både tungvindt og irriterende.  :mad:

Er det teknikken min som svikter totalt, eller bør jeg reklamere hos Vin og Bar?

Har samme problem, men den bordmodellen er den eneste som lar meg korke Lade Gaard sine twist-offs. Har også en håndmodell også til de gangene jeg har en ekstra hånd i nærheten
 
Den skal visstnok bli litt løsere etterhvert. Jeg mener å ha opplevd det selv, men det kan kanskje være teknikken min som har blitt bedre når jeg løsner flaskene. Uansett opplever jeg det ikke som noe stort problem lenger.
 
Pass på at avstanden mellom kronen og korken ikke er for lang. Jeg pleier å ha kronen rett over korken (mao et par millimeter avstand) slik at korken tettes ordentlig. Tidligere hadde jeg kronen et par centimeter over korken, noe som førte til at mange flasker ikke ble tettet ordentlig. Har ikke hatt noen problemer med korking siden jeg gjort om til teknikken.
 
sta72 skrev:
Pass på at avstanden mellom kronen og korken ikke er for lang. Jeg pleier å ha kronen rett over korken (mao et par millimeter avstand) slik at korken tettes ordentlig. Tidligere hadde jeg kronen et par centimeter over korken, noe som førte til at mange flasker ikke ble tettet ordentlig. Har ikke hatt noen problemer med korking siden jeg gjort om til teknikken.

Har forsøkt med både lengre og kortere avstand, endte på kort som du også nevner over - men de sitter likevel godt fast og må "brekkes" løs.
 
Tror at det er bare å forske og feiler litt her. Jeg pleide å bruke lengre avstand uten noen som helst problemer. Dette gjorde jeg i 2-3 år uten å ha en eneste utett flaske.  Da jeg fikk problemer med løse kapsler kjente jeg ingenting. Tok meg fem batcher (og ganske mange ødelagte flasker) før jeg oppdaget var problemet var  :saadoevt: Veldig glad for at problemet er løst. Var i ferd med å gi opp.
 
Jeg har hørt at det skal hjelpe å smøre klokken med feks matolje. Mine korker er våte av starsan når jeg korker. De sitter bittelitt, men ikke irriterende mye..
 
Håndholdt fungerer dårlig. Bordmodellen har jeg tilgode å ha noe som hest problemer med, vel værdt pengene.
 
Da vi starta hadde vi flest gamle grønne grans-flasker. Hadde ikke noe problemer med den håndholdte med disse. Men har gradvis gått over til brune 0,33-flasker. Må være veldig påpasselig for å unngå å klemme feil, har knepet av flere topper med den. Nå bare gleder jeg meg til å få ein bordmodell i hus, så jeg slipper meir bekymring og slit...
 
Jeg for min del var på skattejakt i svigers sin kjeller i går. Se hva jeg fant!!!
Svigerfar var verktøymaker, og har visst laget denne av et stativ for drill. "Koppen" har han dreid selv i kjelleren. Som dere ser prøvde jeg den øyeblikkelig, den korker helt supert.
 

Vedlegg

  • DSC00358.JPG
    1 MB · Sett: 207
hehe..
akkurat sånn lagde jeg meg i går.
kapselpåsettern som jeg kjøpte på europris røyk, så jeg bare skrudde av den metallgreia som klemmer på korken og festet på et boremaskinstativ fra biltema til 159,- (16708)
 
Tilbake
Topp