Om det å koke vørter ute

Hei godtfolk

Jeg har 2 batcher med all-grain bak meg, en imperial stout og en IPA. Det jeg lurer på er hvorvidt det går greit å koke vørteren i friluft for deretter å ta den rett inn for nedkjøling i det jeg slår av brenneren? Det blir så fryktelig mye damp inne så jeg
kunne godt tenke meg å stå ute med kokingen når været tilsier det, evt kan jeg stå under halvtak.

Det går helt fint. Du kan la den stå ute til du er ferdig med å koke, og så ta den inn hvis du må det.

Jeg koker stort sett alltid ute, kjøler også ute.
Om sommeren er det dog viktig å se til at man dekker til vørter når kjøling er påbegynt,
det er mye spennende (villgjær, bakterier m.m) i luften som bryggeren stort sett ikke ønsker å eksponere ølet for.

nice  :)

Det er 2 grunner til det.

En ting er masse damp, men jeg merker også at med min 30 liters gryte klarer jeg just så vidt å holde koken oppe med bare 15 liter vørter på den keramiske toppen. Tipper at bare ca 50-60 prosent av gryta har kontakt med varmen og jeg tror det blir noe gøy med termostaten siden gryta dekker så mye av den keramiske toppen. Jeg kunne nok ha kjøpt en seperat induksjonsplate med mer watt eller kjøpt en gassbrenner til å ha inne, men de er dyre og alikevel får jeg jo da problemet med mye damp.

Det eneste måtte jo være fremmedartikler i vørteren om jeg koker ute, men når jeg slår av gassen burde jo "det som har kommet oppi" være desinfisert? Det burde vel også synke til bunns under nedkjøling, kan jo også bruke sil når jeg heller oppi gjæringsdunken.

Koker ute jeg også. Vinteren er jo velsignet fri for insekter og annet liv.

På sensommeren kan du sikkert samle litt av hvert i gryta, den er som en insektsmagnet! Spesielt hvis du fyrer med gass, og hvis bryggedagen trekker litt ut mot kvelden/natta.

For å holde insektene unna kan du lage en hatt av myggnetting, som du spenner ut vha ståltråd. Byggevarebutikker selger netting i meter.

Etter kok er det lurt å legge på lokk, som Espen sier.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Tilbake
Topp