ombruk av gjær og lagring

Etter endt brygging i går så tappet jeg gjæren over på en sterilisert glassbalong(liten).
Er det greit å bruke gjæren om igjen, eller var dette bortkastet?
Er litt usikker på ev lagringstempratur, og om jeg må lage ny starter av denne gjæra før den brukes på ny(om den kan).
Var usikker på lager temp, så jeg satte den i frysern som holder 10 gr.
 
Jeg kan ikke så mye om gjær, men jeg vet at det ikke er tilrådelig å gjenbruke gjær som er brukt på sterke øl. Dersom den er brukt til svakere øl skal det gå an å vaske den og lage ny starter på den. Det ligger en god artikkel om gjærstartere på medlemsseksjonen og nettsiden til bryggselv har en enkel steg for steg-forklaring. På youtube ligger det en del videoer av gjærvasking, i allefall en på norsk og en drøss fra junaiten.
Oppbevaring av gjær bør skje i kjøleskap (4grader?).

Skulle gjerne gitt deg mer spesifike svar men det er jeg ikke kompetent til å gjøre, da er det bedre at du finner ut selv eller får svar fra noen som kan dette godt.
 
Dersom du vil lagre gjæren til senere, bør du absolutt vaske den og lagre den i kjøleskap, som Tollefsen skriver.
Det enkelte gjør, som jeg skal gjøre i helgen, er å dure hele gjærkaka i neste brygg. Jeg skal flaske en IPA i morgen. Jeg lar det være igjen litt øl i karet, slik at den ikke tørker inn. På søndag skal jeg brygge nok en IPA, og da heller jeg den gamle gjæren oppi det nye karet. Det blir sikkert litt overpitching, men det har funket godt for meg de få gangene jeg har gjort det.
 
Jørn Hammerud skrev:
Det enkelte gjør, som jeg skal gjøre i helgen, er å dure hele gjærkaka i neste brygg.
That's it? Bare å dumpe alt over i neste gjæringskar uten å gjøre noe spesielt?
Jeg har null erfaring med dette og har nettopp kommet så langt i bryggeinteressen at jeg er blitt interessert i gjær :)
 
Torstein_K skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Det enkelte gjør, som jeg skal gjøre i helgen, er å dure hele gjærkaka i neste brygg.
That's it? Bare å dumpe alt over i neste gjæringskar uten å gjøre noe spesielt?
Jeg har null erfaring med dette og har nettopp kommet så langt i bryggeinteressen at jeg er blitt interessert i gjær :)

Jepp, that's it. Det er det raske og enkle svaret.
Det litt lengre svaret er at man, ved slik gjenbruk, må tenke på gjærens helse. Sterke øl vil slite ut gjæren, så det vil være en grense for når man kan bruke gjæren om igjen. Det er lurt å tenke seg en OG-trapp: Man starter med en relativt "normal" OG i første brygg, neste vil være sterkere, neste vil være sterkere osv. Dette inntil et visst punkt. Når dette punktet er, vet jeg ikke.

Hva slags øl man brygger vil også ha noe å si. Man vil f. eks. ikke bruke samme gjærkake i to vidt forskjellige øl, da det følger med en del humle, bl.a.

Jeg har brukt samme gjærkake, uten å vaske, i 3 brygg. Det siste brygget ble overhumlet, og jeg tror det er som følge av å ikke vaske. Men jeg lar det stå en stund, slik at det kanskje runder seg av med tiden.
 
Skjønner :yes:

Men når det kommer til styrke på ølet/"slitasje" på gjæren, hvor høy OG er det snakk om? La oss si at jeg skal bruke samme gjær på tre brygg, og OG er henholdsvis 1.065, 1.070 og 1.075. Er det innen rimelighetens grenser?
 
Ikke bruk hele gjær kaka.

Bruk mr maltys kalkulator http://www.mrmalty.com/calc/calc.html og kalkuler hvor mye du trenger.


Om gjæren er ren, lukter og smaker ok, uten mye trub. Så trenger du ikke vaske gjæren.

På generell basis. Så skal en ikke igjenbruke gjær fra svært humlesterke, eller alkoholsterke  øl da dette svekker gjæren.

Gjæren lagres kaldt, uten å fryses.

All gjær som igjenbrukes er svekket i forhold til fersk gjær.

Du kan og ta vare på noe gjær, for så å sette en ny starter. Om du bruker magnetrører så burde du få nok frisk gjær.

Ved all gjenbruk vil jeg anbefale å bruke CLO2. 1ml pr liter gjærslurry, 20 minutter før pitching.
 
Jeg vil fraråde å gjenbruke gjær som kommer fra tørrhumlede brygg: det kan følge med infeksjoner fra humla (som jo ikke er varmebehandlet).

Tørrhumling har vanligvis ikke så mye å si for brygget det angår, muligens fordi humla tilsettes brygget etter gjæring og eventuelle uønskede mikrorganismer hemmes av alkoholen. Men hvis gjæren får starte på nytt i ny vørter vil mikrorganismene florere fritt.

Har selv ødelagt fire brygg på dette før jeg skjønte tegninga.
All annen gjær gjenbruker jeg minst 2-3 ganger og det har aldri vært problemer (jeg vasker riktignok, men det er ikke strengt tatt nødvendig).

Lykke til
 
Tilbake
Topp