Omregning av humlemengde ift. ulik alfasyreprosent.

Garberg

Norbrygg-medlem
Oppskriften skal ha
60 g 5,8% - 60 min
30 g 5,8% - 15 min
10 g 5,8% - 2 min

Ekstraktbrygget American Dynamite Ale fra boka Moderne hjemmebrygging.

Min cascade har 5 %. Glemte å ta høyde for ulik aldasyreprosent sist, og det ble et veldig bittert øl. Vil prøve å gjøre det riktig denne gangen. Finnes vel kalkulatorer på dette på nett?
 
Blir i tilfelle litt mindre bittert enn oppskrifta da. Tror du finner kalkulator på brewersfriend.com
 
Denne formelen kan brukes. Sjekket IBU mot BeerSmith.

60 g x 5,8%/5% = 69.6g - 60 min
30 g x 5,8%/5% = 34.8g - 15 min
10 g x 5,8%/5% = 11.6g - 2 min
 
Takker for svar. Er det ikke denne feilen som gjorde ølet mitt bittert? Oppskrifta sier 4 kg maltekstrakt, men boksene kommer i 1,8 kg, så det ble jo 0,4 kg (10%) for lite ekstrakt. Trodde det skulle gå greit da jeg var på bryggebutikk og fikk anbefalt oppskrift og fikk tildelt de varene jeg trengte. Jeg bør kanskje redusere resten av oppskrifta også da. Bør jeg redusere humle og vann med 10 % også?
 
O.G. 1.055 og 23-24 liter vann.

Har prøvd å legge denne inn i Beersmith, men får lavere O.G. Enn i oppskriften.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Bør man regne om sene humletilsettinger? Har brukt å regne om for å få riktig IBU, men hvordan blir det i forhold til smak og aromahumle? Det kan jo være store forskjeller i alfasyre fra år til år, og det kan gi store utslag på mengden bitterhumle. Jeg har praktisert å regne om 60 min tilsettinger, men ikke de som er tilsatt mot slutten, evt omregne med en faktor. Hva er riktig å gjøre?
 
Hva som er riktig vet jeg ikke, men det vanlige er vel å bruke g/l (som i oppskriften) på de sene humlene.
Endring av IBU du får av smakshumla korrigeres med bitterhumla. Så den legges inn sist.
 
Hva som er riktig vet jeg ikke, men det vanlige er vel å bruke g/l (som i oppskriften) på de sene humlene.
Endring av IBU du får av smakshumla korrigeres med bitterhumla. Så den legges inn sist.
Gjenoppliver denne tråden, siden jeg sitter og lurer på akkurat det samme spørsmålet. Er det fremdeles slik at det vanlige er å kun regne om bitterhumla, men tilføre aromahumle som i oppskriften når % avviker?
 
Ok, så jeg skal brygge denne: https://share.brewfather.app/eEKKtYp2BJUb80

Som har denne humlemengden:
1705516836897.png

Jeg har fått Mittelfrüh med 3,1 % i stedet for 4 %, og Tettnang med 4,9 % i stedet for 4,5 %, så mengdene blir da:

122,2 g Mittelfrüh ved 60 min (bitter)

195,7 g Mittelfrüh og 195,7 g Tettnang ved 10 min (aroma, ingen justering)

134,2 g Mittelfrüh og 107,8 g Tettnang tørrhumling (smak, halv justering?)

Ser dette riktig ut?
 
Tilbake
Topp