omstikking/sekundærgjæring..oksygen?

Hei

Jeg prøver meg på å brygge en barley wine..Andrimne BW American version av Gahr.
Jeg brygger med en BB30, så oppskriften er litt nedskalert og noe av malten erstattet med spraymalt grunnet kapasitet.

På brygg selv ble jeg anbefalt å tilsette 200g sukker og ny gjær etter 10 dager ut i gjæringsprosessen. Det jeg imidlertid lurer på er om jeg skal riste dunken etter omstikking og tilsetting av ny gjær for å på nytt tilføre oksygen? eller vil dette medføre fare for andre komplikasjoner nå som jeg egentlig er 10 dager ute i gjæringsprosessen og ølet har opparbeidet seg et alkoholinnhold?

Takker for svar

Du vil IKKE ha noe oksygen innblanding 10 dager ut i gjæringsprosessen.
Er ganske fersk i gamet, men regnet med at det kunne være noe som skjer ja:(

Da er det tilstrekkelig å kun tilsette sukkerlake og gjær for "ny gjæringsrunde"?

Hva er bakdelen ved å få oksygeninnblanding egentlig, nå som den skal stå og gjære ut videre før flasking er aktuelt?

Er du sikker på at du har forstått rådet fra Bryggselv riktig? Du trenger ikke mer gjær enn det du allerede har etter 10 dager, og sukkeret kan du like gjerne putte i på første dag. Tror forøvrig Gahr sin egen oppskrift på denne er å finne på forumet.

Er du sikker på at du har forstått rådet fra Bryggselv riktig? Du trenger ikke mer gjær enn det du allerede har etter 10 dager, og sukkeret kan du like gjerne putte i på første dag. Tror forøvrig Gahr sin egen oppskrift på denne er å finne på forumet.

Var det rådet jeg fikk hvertfall. Fikk med 7 pakker US-05 hvor jeg skulle bruke 5 pk og så tilsette 2 pk med sukker etter 10 dager:)
Tror det var for at jeg skulle klare å komme ned til riktig FG fra relativ høy OG. Vet ikke om det var for at gjæren ikke klarer det uten for mange pakker fra starten da jeg ikke hadde satt gjærstarter(?)

Ved å tilsette litt sukker under omstikking vil utgjæringen av det nye sukkeret dytte ut oksygenet som legger seg over ølet i omstikkingskarret.

Tilbake
Topp