Ønsker oppskrift på Irish Red Ale

Om det er meg du snakker til :p den ble malty, men gjæret har gjort den tørr og fruktig på en merkelig måte.
 
Det var deg, ja:).

Jeg sleit nok litt med utgjæringen; min burde vært tørrere. Jeg skal prøve om igjen seinere. Irish Red er godt, og skal utforskes grundig etter hvert. Men nå i første omgang skal jeg prøve noe litt mer "mainstream" innenfor denne øltypen.
 
Jeg landet på '59 ferdig på '16. Stilen er for meg uvandt og spennende. Skulle gjerne hatt mer humle i den. Men det var kona som hadde lyst på, og da ble det I.R.A. :)
 
Lurt å høre på kona, spør du meg;).

Jeg har sans for Murphy's, og særlig for O'Hara's Irish Red. Så det er noe i retning av den siste jeg håper å få til nå. (Hvis noen har en kloneoppskrift, blir jeg happy. Har ikke funnet noen.) Nå snakker vi snilt øl:).

Jeg er ikke uenig i at mer humle kan være verdt å prøve. I hvert fall er det fristende å ha noe smaks- og aromahumle. Her er den jeg tror jeg lander på nå (dobbel batch):
8 kg Maris Otter
1 kg Carared
350 gr Crystal 70
150 gr Ekstra Special 260
100 gr Dark Crystal 275
100 gr Red Crystal 400
100 gr Roasted Barley
60 gr East Kent Golding ved 60 - og eventuelt litt ved 30 og 15.
WLP004, mesk ved 66/67, koke 90 minutter
EBC skulle bli rundt 30 (kalkulatoren til Brewer's Friend spsifiserer ikke Roasted Barley 600/1200.) Grensa for stilen, i følge BJCP, er 36, så jeg er innafor.
Hvis jeg justerer humleskjemaet litt, og tilsetter 50 gr. ved 60, 20 gr. ved 30, og 20 gr. ved 15, ender jeg på 25 IBU, også innafor grensa på 28.

Ikke at jeg er så opptatt av disse grensene i seg sjøl, men siden jeg faktisk liker Irish Red gir det vel en slags sikkerhet å holde seg innafor:). Men interessante motforestillinger - og sikkert i tråd med hva du liker - fant jeg i denne artikkelen: http://irishcraftbeer.blogspot.no/2009/12/reinventing-irish-red-ale.html (Det er vel særlig Kilkenny som er skyteskiva der, og jeg er helt enig i det som står. Det er et øl jeg ikke ser noe poeng i å drikke.)

Edit: Jeg slenger inn 100 gr Red Crystal 400, også. Mer maltsmak, og litt "bite". Og litt mørkere, men ikke så galt.
 
Sist redigert:
Lurt å høre på kona, spør du meg;).

Jeg har sans for Murphy's, og særlig for O'Hara's Irish Red. Så det er noe i retning av den siste jeg håper å få til nå. (Hvis noen har en kloneoppskrift, blir jeg happy. Har ikke funnet noen.) Nå snakker vi snilt øl:).

Jeg er ikke uenig i at mer humle kan være verdt å prøve. I hvert fall er det fristende å ha noe smaks- og aromahumle. Her er den jeg tror jeg lander på nå (dobbel batch):
8 kg Maris Otter
1 kg Carared
350 gr Crystal 70
150 gr Ekstra Special 260
100 gr Dark Crystal 275
100 gr Red Crystal 400
100 gr Roasted Barley
60 gr East Kent Golding ved 60 - og eventuelt litt ved 30 og 15.
WLP004, mesk ved 66/67, koke 90 minutter
EBC skulle bli rundt 30 (kalkulatoren til Brewer's Friend spsifiserer ikke Roasted Barley 600/1200.) Grensa for stilen, i følge BJCP, er 36, så jeg er innafor.
Hvis jeg justerer humleskjemaet litt, og tilsetter 50 gr. ved 60, 20 gr. ved 30, og 20 gr. ved 15, ender jeg på 25 IBU, også innafor grensa på 28.

Ikke at jeg er så opptatt av disse grensene i seg sjøl, men siden jeg faktisk liker Irish Red gir det vel en slags sikkerhet å holde seg innafor:). Men interessante motforestillinger - og sikkert i tråd med hva du liker - fant jeg i denne artikkelen: http://irishcraftbeer.blogspot.no/2009/12/reinventing-irish-red-ale.html (Det er vel særlig Kilkenny som er skyteskiva der, og jeg er helt enig i det som står. Det er et øl jeg ikke ser noe poeng i å drikke.)

Edit: Jeg slenger inn 100 gr Red Crystal 400, også. Mer maltsmak, og litt "bite". Og litt mørkere, men ikke så galt.
Hei!
Hvordan ble denne? Heller mot en Irish Red som mitt neste brygg. Veldig interessant artikkel også, selv om jeg ikke deler din motstand mot Kilkenny ;)
 
Hei!
Hvordan ble denne? Heller mot en Irish Red som mitt neste brygg. Veldig interessant artikkel også, selv om jeg ikke deler din motstand mot Kilkenny ;)
Den endte opp slik:
10 kg Maris Otter
350 gr Crystal 70
150 gr Ekstra Special 260
150 gr Red Crystal 400
100 gr Dark Crystal 275
100 gr Roasted Barley 1200

58 liter, preboil gravity 1.051, hadde i 4 liter kokende vann underveis, siden jeg ikke ville ha særlig høyere OG, men den endte likevel på 1.058
65 gr East Kent Golding ved 60, 25 gr. ved 30, og 25 gr. ved 15 => 25 IBU
WLP004, mesk ved 66/67, koke 90 minutter

Den ble helt klart drikkelig, men en god del tyngre enn O'Hara's - sterkere, også; 5,7%. Jeg oppdaget at jeg ikke hadde Carared, og den vil jeg gjerne ha inn igjen neste gang. Jeg tror jeg vil hive ut Red Crystal og Ekstra Special, og i det hele tatt gjøre det hele litt enklere og "reinere". Humleskjemaet funka fint .(EKG er GODT!!). Roasted Barley skal reduseres, også. Synd det ikke er mulig å få tak i en mindre svidd variant i Norge.

Hva skal man si om Kilkenny? Det beste jeg kan si, er vel at jeg ikke blir spesielt nervøs av å høre at en kirurg liker den:p.
 
Man opererer ekstra bra med en Kilkenny eller to innabords!

Ellers har jeg satt sammen en liten oppskrift basert på din og på artikkelen. Hvordan ser den ut? Jeg er anske grønn på dette her.

Batch size: 22 L
BIAB

Malt:
4,0 kg Maris Otter Pale Malt 4,0 kg
500 g Pale Crystal Malt (75 EBC)
500 g Carared
50 g Roasted Barley

Humle
EKG 30 g - 50 min
EKG 15 g - 30 min
EKG 10 g - 15 min

Gjær
Nottingham

Gir:
IBU 26
26 EBC
ABV 5%
 
Nå er ikke jeg noen stor ekspert, men det skulle ikke forundre meg om du kommer i nærheten av Kilkenny-følelsen med den der. Men du bør antakelig kutte ned på krystallmalten. Sammen med carared blir det ganske søtt, tror jeg. Jeg ville sagt 300 gr krystallmalt - og kanskje lagt inn noe litt mørkere som en del av de 300. Nottingham går sikkert bra.

Jeg drakk akkurat et glass av min Irish Red, og den er god - men altså kanskje litt "tung" for stilen. Men jeg skal nok brygge den igjen, og la den få ligge en stund. Noe sier meg at den vil ha godt av det. Et sånt øl som du plutselig kan få lyst på - men ikke hver dag. Og så må jeg gjøre et nytt forsøk på å treffe nærmere O'Hara.
 
Nå blir det snart Irish Red igjen. Den forrige utviklet etterhvert en infeksjon, og må gå i vasken.

Leker med tanken på noe slikt:

45% pale ale malt
40% red X 30 EBC
10 % special X 350 EBC
5% Crystal 120 EBC
og litt roasted barley

WLP004 og East Kent Golding

Har noen erfaring med noe lignende, eller med red X og special X generelt? Har lyst til å bruke de der.
 
Tilbake
Topp