Lurt å høre på kona, spør du meg
.
Jeg har sans for Murphy's, og særlig for O'Hara's Irish Red. Så det er noe i retning av den siste jeg håper å få til nå. (Hvis noen har en kloneoppskrift, blir jeg happy. Har ikke funnet noen.) Nå snakker vi snilt øl
.
Jeg er ikke uenig i at mer humle kan være verdt å prøve. I hvert fall er det fristende å ha
noe smaks- og aromahumle. Her er den jeg tror jeg lander på nå (dobbel batch):
8 kg Maris Otter
1 kg Carared
350 gr Crystal 70
150 gr Ekstra Special 260
100 gr Dark Crystal 275
100 gr Red Crystal 400
100 gr Roasted Barley
60 gr East Kent Golding ved 60 - og eventuelt litt ved 30 og 15.
WLP004, mesk ved 66/67, koke 90 minutter
EBC skulle bli rundt 30 (kalkulatoren til Brewer's Friend spsifiserer ikke Roasted Barley 600/1200.) Grensa for stilen, i følge BJCP, er 36, så jeg er innafor.
Hvis jeg justerer humleskjemaet litt, og tilsetter 50 gr. ved 60, 20 gr. ved 30, og 20 gr. ved 15, ender jeg på 25 IBU, også innafor grensa på 28.
Ikke at jeg er så opptatt av disse grensene i seg sjøl, men siden jeg faktisk liker Irish Red gir det vel en slags sikkerhet å holde seg innafor
. Men interessante motforestillinger - og sikkert i tråd med hva du liker - fant jeg i denne artikkelen:
http://irishcraftbeer.blogspot.no/2009/12/reinventing-irish-red-ale.html (Det er vel særlig Kilkenny som er skyteskiva der, og jeg er helt enig i det som står. Det er et øl jeg ikke ser noe poeng i å drikke.)
Edit: Jeg slenger inn 100 gr Red Crystal 400, også. Mer maltsmak, og litt "bite". Og litt mørkere, men ikke så galt.