Heisann!
Er helt ny innenfor dette gamet, så ønsker gjerne en smørbrødliste over hvordan jeg skal gå frem, for å ikke miste gløden for denne hobbyen
Jeg har kjøpt ølsettet fra "Vin og Bar", og her følger det jeg har kjøpt:
Coopers Lager
Maltekstrakt lys 1,5kg Coopers
Windsor ølgjær 11g
Jeg planlegger å slavisk følge Bedre instrukser for brygging fra ølsett, men etter utallige timer med forumlesing og googling, er jeg ikke helt sikker på den spesifikke fremgangsmåten.
Håper på å legge meg på rundt 5% - 5,5%, og tar derfor imot tips til FG, OG, SG, som jeg spør om i pkt.7.
Om det er umulig å oppnå uten en god smak, nedprioriterer jeg prosenten
Det jeg vet:
-Vær supernøye med renhold.
-Kok ingrediensene, tross at det står "no boiling" på pakken.
-Hold temperaturen under gjæringsprosessen jevn.
-Ikke "kødd" med brygget under gjæringen.
Noe av det jeg lurer på:
1: Hva skal temperaturen være på brygget etter koking, når jeg tilsetter gjæren?
2: Hva skal "hydrometeret" vise, før jeg flasker ølet?
3: Hvor hyppig skal det ploppe i gjæringslåset under gjæringsprosessen?
4: Hvor sjeldent skal det ploppe før jeg skal tør å flaske ølet?
5: Ved flasking har jeg skjønt at det er en fordel å bruke Malt-ekstrakt istedetfor sukkerbiter: Hvor mye malt-ekstrakt pr halvlitersflaske? og skal man
bruke malt-ekstrakt istedetfor eller i tillegg til sukker, ved flasking?
6: Hvor lenge bør ølet være flasket, før man prøvesmaker og det kan regnes som ferdig?
7: Hva er dette som måles: FG, OG, SG, osv..?
Håper at noen velvillige sjeler gidder å kommer med sine tips og erfaringer, så jeg ikke går på en blemme
Er helt ny innenfor dette gamet, så ønsker gjerne en smørbrødliste over hvordan jeg skal gå frem, for å ikke miste gløden for denne hobbyen
Jeg har kjøpt ølsettet fra "Vin og Bar", og her følger det jeg har kjøpt:
Coopers Lager
Maltekstrakt lys 1,5kg Coopers
Windsor ølgjær 11g
Jeg planlegger å slavisk følge Bedre instrukser for brygging fra ølsett, men etter utallige timer med forumlesing og googling, er jeg ikke helt sikker på den spesifikke fremgangsmåten.
Håper på å legge meg på rundt 5% - 5,5%, og tar derfor imot tips til FG, OG, SG, som jeg spør om i pkt.7.
Om det er umulig å oppnå uten en god smak, nedprioriterer jeg prosenten
Det jeg vet:
-Vær supernøye med renhold.
-Kok ingrediensene, tross at det står "no boiling" på pakken.
-Hold temperaturen under gjæringsprosessen jevn.
-Ikke "kødd" med brygget under gjæringen.
Noe av det jeg lurer på:
1: Hva skal temperaturen være på brygget etter koking, når jeg tilsetter gjæren?
2: Hva skal "hydrometeret" vise, før jeg flasker ølet?
3: Hvor hyppig skal det ploppe i gjæringslåset under gjæringsprosessen?
4: Hvor sjeldent skal det ploppe før jeg skal tør å flaske ølet?
5: Ved flasking har jeg skjønt at det er en fordel å bruke Malt-ekstrakt istedetfor sukkerbiter: Hvor mye malt-ekstrakt pr halvlitersflaske? og skal man
bruke malt-ekstrakt istedetfor eller i tillegg til sukker, ved flasking?
6: Hvor lenge bør ølet være flasket, før man prøvesmaker og det kan regnes som ferdig?
7: Hva er dette som måles: FG, OG, SG, osv..?
Håper at noen velvillige sjeler gidder å kommer med sine tips og erfaringer, så jeg ikke går på en blemme