Ønsker tips rundt førstegangsbrygging, ølsett.

Når jeg knipset hardt i bøtta begynte det å synke mot bunnen. Burde ikke co2en stige, hvis det hadde vært den?

Kan det bare ha vært bunnfall som ikke har lagt seg helt?
 
Da er det gjær eller trub (protein- og humlerester) som henger seg på overflaten. Uansett ikke noe å bekymre seg for. Når du begynner å se slimete tråder og kjenne fæl lukt kan du begynne å tenke på ofring til Øllah. Svovellukt kan være ille, men er helt vanlig for enkelte gjær så ikke vær for ivrig med å kaste brygg heller.
 
Driver å skal flaske Wit'en nå, og når jeg åpner gjæringskaret ser jeg at hele toppen av vørteren er dekket med gjær. Normalt? Hva gjør jeg med dette når jeg nå skal stikke om ølet?

Bilde:
 

Vedlegg

  • IMAG0581.jpg
    167,9 KB · Sett: 1.033
Lar det ligge igjen i gjæringskaret... Stikk om til ny dunk uten å rote for mye.
 
Hei igjen!
Fortsetter bare i denne tråden :)

Ønsker å bevege meg over til ekstraktbrygg nå. Har googlet og søkt på forumet, men er litt oppgitt over for mange synspunkter og meninger når det blir lagt ut etterspørsler rundt ekstraktoppskrifter. Mange innvendinger rundt for stram bruk av sjokolade osv, så derfor spør jeg.

Får vann i munnen av å tenke tilbake på NØ's porter, og savner virkelig IPA'en jeg brygget. Noen som har rene ekstraktoppskrifter til meg?

  • Rund Porter (Alá Nøgne Ø's)
  • Humlefylt IPA

Takk :)
 
Artig nok, var det nettopp denne tråden som gjorde at jeg fikk skikkelig lysten på å brygge i sin tid. Alt var så godt og enkelt forklart her, at jeg ikke følte at det var uoverkommelig.

Du kan jo sjekke ut min erfaring rundt brygging av Porter, ligger her.
 
AlfHansen skrev:
Artig nok, var det nettopp denne tråden som gjorde at jeg fikk skikkelig lysten på å brygge i sin tid. Alt var så godt og enkelt forklart her, at jeg ikke følte at det var uoverkommelig.

Du kan jo sjekke ut min erfaring rundt brygging av Porter, ligger her.

Takk :)

Når man bruker Crystal malt og sjokolademalt i ekstraktbrygg, finnes dette i pulverform (spraymalt) eller kjøper man "hele korn" som man koker sammen med DME'en og humlen, for så å sile det etter koking, eller hvordan gjør man dette?
 
Ruben D skrev:
AlfHansen skrev:
Artig nok, var det nettopp denne tråden som gjorde at jeg fikk skikkelig lysten på å brygge i sin tid. Alt var så godt og enkelt forklart her, at jeg ikke følte at det var uoverkommelig.

Du kan jo sjekke ut min erfaring rundt brygging av Porter, ligger her.

Takk :)

Når man bruker Crystal malt og sjokolademalt i ekstraktbrygg, finnes dette i pulverform (spraymalt) eller kjøper man "hele korn" som man koker sammen med DME'en og humlen, for så å sile det etter koking, eller hvordan gjør man dette?
Du skal steepe spesialmalten. Dvs trekke den som te.
Her er en link om emnet:http://www.howtobrew.com/section2/index.html


Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
 
Porter: Hva tror dere om denne?

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=F%F8rstegangsoppsett%20Brown%20porter&mine=&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=ruben
 
Torvald skrev:
Here goes!

1. 18-20 grader for ale ved gjærpitching.

2. FG (final gravity) kan variere fra brygg til brygg, alt ettersom kva gjær man bruker, og kor mykje ugjærbart sukker det er igjen i ølet. Kva FG er, er ikkje så viktig, men det som er viktig er at ølet er ferdig utgjæra. Pitch nok gjær og la ølet stå til gjæring i 2 uker, da sikrer du god utgjæring og at gjæren får rydda skikkelig opp etter seg.
Eit verktøy til å velge riktig gjærmengde: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
3. Dette er heller ikkje så viktig. Det å telle plopp i gjærlås er ikkje den beste indikatoren på aktivitet i ølet, Det oppstår ofte lekasjer i lokk på bøtter som gjer at det ikkje er synleg aktivitet i gjærlås. Eg synes det beste er å sjå på karet. Gjæren (om den blir behandla riktig) oppfører seg ganske forutsigbart. Etter pitching legger den seg på bunn og formeirer seg(ca. det første døgnet). Så begyner den å gå løs på sukkeret og stiger opp fra bunn og danner eit skumlag på toppen av ølet (primærgjæring). Så etter 4-5 dager (ale) detter den sakte ned på bunnen igjen, og det er på dette tidspunktet man kan sette opp temperaturen for ein eventuell diacetylrast (vanlege er å gjære ølet i 18 graders romtemp og så auka til ca. 20 grader etter primærgjæring).

4. Igjen samme som #3.  2 uker på gjærings kar, og det vil vere trygt å flaske ølet.

5. Det vanligste er å bruke vanleg sukker. 6/liter er eit godt utgangspunkt. Kok sukkeret i ca. 2dl vatn og tilsette sukkerlaka i omstikkskar ved flasking. VIKTIG at sukkerlake blir godt blanda ut. det kan gjørast ved å legge heverten slik at den lager surkulasjon i omstikkskaret og tilsette sukkerlake etter det har komt nokre liter øl omstikkskaret.

6. 2 uker i romtemp er ok. Du kan sjølvsagt smake før, men da kan det vere lite karbonert.

lykke til!
 
Hei alle!
Det er mulig dette er omtalt i en annen tråd, men jeg var ikke mann om å finne den, så denne tråden virket mest relevant.

Er fersk i gamet, faktisk så fersk at jeg ikke har satt mitt første brygg enda. Derimot er jeg en rev til å planlegge, og jeg ønsker å sørge for at gjæren skal få det så koselig som mulig.
Det jeg undrer på er hvilken erfaring folket her har med romtemperatur i forhold til gjæring, nærmere bestemt overgjæret øl.
Slik jeg har forstått det kan temperatur inni karet være inntil 5 gradere høyere enn romtemperatur (avhengig av gjær, correct me if I'm wrong), hvilket vil si en ideell romtemperatur på rundt 17 grader de første dagene av (storm?)gjæring til en øl som har 22 grader i oppskriften. Etter det er vel aktiviteten gradvis nedadgående, ergo også lavere temperatur?

Saken er: jeg har planer om å brygge (BIAB) i min toroms leilighet. Tiltenkt gjæringsted er en liten bod, og der er det mørkt og fint, og ikke minst det stedet i leiligheten med mest stabil temperatur. Har i løpet av et par dager mål temperaturen i boden, og den ligger relativt jevnt på 19 grader. Vil det si at det er i varmeste laget, eller burde det gå greit?
Tenkte alternativt å installere noe sånt som dette (http://www.clasohlson.com/no/Flexit-100X-varmeflytter/36-4560) i en ventil som går mellom stue og bod, som burde bidra til å regulere temperaturen til en viss grad.

Er jeg helt på jordet her?  

Edit: trykkleif
 
Tilbake
Topp