Ønsker tips rundt førstegangsbrygging, ølsett.

Beant skrev:
Bruk alu-folie løst over og rist mye de første timene/døgnet.

Hvordan vet jeg at jeg har oppnådd mange nok gjærceller, og at starteren er ferdig? finnes det noen tommelfingerregel for når starteren er ferdig?
 
Og:

Mr malty sier OG 1.052, 20L brygg = 2rør gjær og 1,25L starter

Ved OG 1.051, 20L brygg = 1 rør gjær og 2,81L starter.

Forvirret nybegynner her, hvilken går jeg for?
 
Starteren er ferdig når den slutter å bruse og fargen blir lysere.

Vet ikke hvilken av disse du skal bruke, men antar den øverste. Forskjellen er nok noe i dataene du har lagt inn. Legg inn "ale", volum på brygg, OG, produksjonsdato på gjær og påse at den står på "litre" under "settings"

Edit: En ltine sriveleif  :biersmile:
 
Beant skrev:
Starteren er ferdig når den slutter å bruse og fargen blir lysere.

Vet ikke hvilken av disse du skal bruke, men antar den øverste. Forskjellen er nok noe i dataene du har lagt inn. Legg inn "ale", volum på brygg, OG, produksjonsdato på gjær og påse at den står på "litre" under "settings"

Edit: En ltine sriveleif  :biersmile:

Skriveleif her også, byttet om på 1 & 2 rør. Rettet opp nå med rød skrift. Stiller saken seg annerledes da?
Sitter klar her nå med alt jeg trenger, venter bare på svar på dette nå så "starter" jeg  ;D ([size=8pt]...Ordspill  ::)[/size])
 
Gjer som Beant foreslår, du vel sjølv om du tek eitt eller to rør. Har du berre eitt, har du ikkje noko val. Har du to, kan du nok klare deg med eitt, men då må du har større starter.

Ein variant som Torvald på forumet har føreslege (etter tips frå Gahr), er å velge "hybrid" i staden for ale. Då må du lage ein større starter, men det skal visstnok bli nærare det som blir anbefalt. Eg veit ikkje, hadde nok stolt på Jamil Zainasheff som har laga MrMalty, men det kan ikkje skade å lage litt ekstra. Men (alt)for mykje og (alt)for lite gjær er ikkje bra. Veit, det er ikkje lett alt dette med mange ulike teoriar. Ikkje at dette skal bli eit forsvar for Det Norske Arbeiderparti, men det kan vere greitt å velge ein av teoriane som legg seg i midten, som minste felles multiplum.
 
Får ikke sove så slenger likegjerne ut bilde  :angel:
Fikk satt begge starterne, fornøyd nå :)

Den ene er WLP380 til Bavaria Weissbier, den andre er WLP400 til Belgisk Wit:
startersatt.jpg


Tok meg en tur for å kikke nå nettopp, og det boblet litt sånn smått i gjærlåset. Kan godt hende det er pga temperaturøkning, men det boblet litt iallfall :)

Tenker på en ting ifbm å riste oksygen inn i starteren første 24t;
Når jeg rister på dunken, holder det å kun riste med den luften som befinner seg inni, eller skal man åpne lokket for å slippe inn "ny luft"?
 
Du skal vel egentlig ikke ha lokk/gjærlås på, kun en alufolie løst over tuten. Det vil da foregå gassutveksling mellom inni flaska og atmosfæren (slik er i alle fall teorien og jeg mener målinger foretatt av O2 bekrefter dette). På den måten får du opprettholdt O2 nivået i flaska, som du igjen rister inn i vørteren. Men så blir det sikkert gjær av dette også, selv med "tett" flaske.
 
Du har nok mindre gjær en planlagt, men den ser ut til å være i god form  ;D.. Jeg ville brukt det jeg hadde, og ikke tatt mr.malty helt etter notene.
 
Godt å høre. Er smånervøs, og redd for å ta sjangser på å bomme kraftig her. Skal jeg tilsette noe vørter, å la den stå litt ekstra kanskje?

Synes det ser ut som det var ganske mye "harde greier" som er rendt nedover siden på dunken.
 
"harde greier" er størknet gjær.... Det som er igjen er sannsynligvis ok, jeg ville satt det i kjøleskapet hvis det er ferdig, og ventet på bunnfalling før dekantering og bruk.
 
Okei. Bør jeg da følge med fg'en, og i verste tilfelle sprinkle med tørrgjær om jeg skulle finne ut at det er for lite gjær?
 
Pitch det du har. Det blir øl uansett, RDWHAHB!!! Som nybegynner er det ikke så lett å forstå hele prosessen. Gjær og gjærbehandling er det 4. viktikste i ølbrygging etter RRR. Når det er sagt blir det stort sett øl av "alt", selv et øl som er underpitchet med et par eller 2000 miliarder celler (avhengig av alt). Synes du har gjort det du kan med det du har, og er overbevist om at dette blir bra, så lenge RRR er ok  :biersmile: .
 
Beant skrev:
Pitch det du har. Det blir øl uansett, RDWHAHB!!! Som nybegynner er det ikke så lett å forstå hele prosessen. Gjær og gjærbehandling er det 4. viktikste i ølbrygging etter RRR. Når det er sagt blir det stort sett øl av "alt", selv et øl som er underpitchet med et par eller 2000 miliarder celler (avhengig av alt). Synes du har gjort det du kan med det du har, og er overbevist om at dette blir bra, så lenge RRR er ok :biersmile: .

Godt å høre dette også ::)

Btw, hva er RRR? ::)
 
Kom hjem igjen nå nettopp, og fant ut at samme starteren hadde spydd igjen! kan jo ikke være mere gjær igjen oppi dunken nå  :cheeky:

Lurer på å helle ut denne starteren, og heller bestille nytt rør. Starteren det gjelder er gjæren til Wit'en, og det var denne jeg virkelig hadde gledet meg til i denne omgang.. hva er det egentlig som går galt når dette skjer?

Slik så det ut nå for 5 minutter siden:
nr2.jpg
 
Svaret på problemene dine er Foam Control/Fermcap/Skumkontroll. Demper skumming, slik at det ikke gjærer over. Genialt til bruk både under koking og gjæring av startere. Bryggselv og Vin & Bar har stoffet.
 
Hvete/wit-gjær har en lei tendens til å oppføre seg slik. Har hatt overkok flere ganger i kolben, og det er et salig griseri. Som nødløsning går det å senke temperaturen litt, men det verste er vel over for din del?

RRR er en forkortelse for punkt 1, 2 og 3 for å få vellykket øl. Første "R" betyr Renhold. andre "R" betyr Renhold og utrolig nok bety tredje "R" også Renhold  :ilike:  :brygging:
 
Tilbake
Topp